لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۵

جنتی: معنا ندارد که مقام قضایی جلو اجرای موسیقی مجوزدار را بگیرد


در ادامه کشمکش‌ها بر سر برگزاری کنسرت موسیقی، وزیر ارشاد ایران روز سه‌شنبه، ۱۲ اسفند، با انتقاد از اقدام مقامات قضایی در جلوگیری از این کنسرت‌ها از استانداران خواست از مجوزهای موسیقی این وزارتخانه دفاع و حمایت کنند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، علی جنتی، وزیر ارشاد در دولت حسن روحانی، از استانداران خواست که با «جدیت تمام»از مجوزهای صادر شده برای برگزاری این کنسرت‌ها حمایت و دفاع کنند.

آقای جنتی تصریح کرد: «معنا ندارد که یک جایی، یک مقام قضایی یا گروهی دیگر جلوی موسیقی سنتی... یا اجرای موسیقی که مجوز دارد را بگیرد. یا در دانشگاه از برگزاری یک کنسرت موسیقی که مجوز هم دارد و اجرای آن هم به صورت تفکیک جنسیتی انجام می‌شود جلوگیری کنند.»

وی گفت: «من از همه استانداران می‌خواهم که با جدیت تمام از مجوزهای صادر شده حمایت و دفاع کنند و نباید اجازه بدهند که این مجوز‌ها بی‌ارزش شود، زیرا نباید سیاست یک بام و دو هوا در کشور باشد و این گونه نباشد که یک مسئله‌ای در یک جایی شرعی باشد و در جای دیگر شرعی نباشد.»

سخنان آقای جنتی پس از آن بیان می‌شود که کنسرت علیرضا قربانی و ارکستر «اشتیاق» در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، ششم و هفتم اسفند، در دانشگاه آزاد شهر گلبهار در نزدیکی شهر مشهد با حکم دادستان این شهر لغو شد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، روز دوشنبه، ۱۱ اسفند، در این باره گفت: «مرجع قضایی وقتی دستوری را صادر کرد، اگر چنان چه کسی ایرادی داشته باشد می‌تواند آن ایراد را بر اساس مکانیزم قانون ارائه دهد ... و تا زمانی که دستور قضایی به قوت خود باقی است، کسی حق مخالفت ندارد.»

در همین حال تعدادی از وب‌سایت‌ها از جمله خبرگزاری دانشجو و سایت خراسان آن‌لاین، از بازداشت علی یوسفی، معاون فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد، به دلیل برگزاری یک کنسرت در این دانشگاه خبر داده بودند.

ضیا هاشمی، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، روز دوشنبه، ۱۱ اسفند، این اقدام مقامات قضایی را «سبک» و «نسنجیده» خواند.

وزیر ارشاد روز سه‌شنبه در ادامه سخنان خود گفت: «بین علما درباره موسیقی اختلاف‌ نظر وجود دارد. گروهی آن را کلا حرام می‌دانند و گروهی خیر. ما با احترام به نظر تمامی علما، ملاک‌مان در این زمینه توجه به سخنان و فتاوای مقام معظم رهبری است.»

به تازگی احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در خطبه‌های نماز جمعه این شهر گفته است که «تمام شهر مشهد از آن امام رضا است و برگزاری کنسرت در حرم امام رضا مطرب‌بازی است».

علاوه بر امام جمعه مشهد در هفته‌های گذشته نیز برخی از روحانیون سر‌شناس مخالفت خود را با برگزاری کنسرت‌ موسیقی اعلام کرده‌اند.

از جمله آیت‌الله محمد یزدی، رئیس دبیرخانه مجلس خبرگان، با حمله به عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه موسیقی، از علی جنتی خواسته بود به معاونت هنری این وزارتخانه تذکر دهد که موسیقی در اسلام حرام است.

وزیر ارشاد در سخنان خود همچنین گفت: «متاسفانه ما در مسئله موسیقی و کنسرت‌های موسیقی می‌بینیم که بعضی از عناصر خودسر به راه افتادند و با موسیقی مخالفت می‌کنند و فضای بدی را علیه موسیقی راه انداخته‌اند.»

آقای جنتی روز جمعه، یکم اسفند، نیز گفته بود که این وزارتخانه از کنسرت‌های دارای مجوز حمایت می‌کند و تسلیم گروه‌های به گفته او «خودسر» نخواهد شد.

این در حالی است که خبرگزاری دولتی ایرنا روز ۲۵ دی در گزارشی از لغو ۲۰ کنسرت در یک سال گذشته خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG