لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۰

کری و ظریف: پیشرفت‌هایی به دست آمده اما اختلافات مهم باقی است


محمد جواد ظریف (راست) همراه با جان کری
محمد جواد ظریف (راست) همراه با جان کری

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در پایان سه روز مذاکرات هسته‌ای با ایران در مونترو سوئیس گفت که در این دور از گفت‌وگوها پیشرفت‌هایی به دست آمده اما همچنان اختلافات مهمی بین دو طرف باقی است.

محمدجواد ظریف، همتای ایرانی وی، نیز با تایید دستیابی به پیشرفت‌، اظهار داشت که همچنان کارهای زیادی باقی مانده است.

آقای کری روز ۱۳ اسفند تصریح کرد: هر گونه توافق احتمالی با ايران، بايد به شکلی باشد که قابلیت «تحقيق در سطح جهانی» داشته باشد.

وی افزود: «دليل مذاکرات اين نيست که فقط به يک توافق برسيم. قصد ما اين است که به يک توافق درست برسيم که در مقابل هرگونه موشکافی و تحقيق توان ايستادگی داشته باشد».

وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: «ما مذاکرات سخت و فشرده‌ای داشتيم و هنوز هم همين راه در پيش است».

جان کری قرار است سوئیس را به مقصد ریاض پایتخت عربستان ترک کند و پس از آن، روز شنبه در پاریس همتایان فرانسوی، آلمانی و بریتانیایی‌اش را در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران قرار خواهد داد.

گزارش‌ها حاکی است با پايان مذاکرات وزيران خارجه ايران و آمريکا، ديدار معاونان آنها در مونترو سوئیس ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايران، ايرنا، دور بعدی مذاکرات ۲۴ تا ۲۹ اسفند بين هيات‌های مذاکره کننده برگزار خواهد شد و محل احتمالی آن ژنو اعلام شده است.

از سوی دی دیگر قرار است که نشست معاونان وزيران خارجه ايران و سه کشور اروپايی ، انگليس، فرانسه و آلمان روز چهارشنبه در مونترو برگزار شود.

همچنين گفته شده که روز ۱۴ اسفند، اين نشست با حضور معاونان وزيران خارجه ساير کشورهای ۱+۵ ادامه خواهد یافت.

يک روز پس از سخنرانی بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل در کنگره آمريکا که در مخالفت از رسيدن توافق اتمی با ايران گفته بود، آقای کری گفت تلاش‌ها برای رسيدن به يک توافق خوب ادامه دارد.

جان کری در پاسخ به انتقادهایی که نخست وزیر اسرائیل مطرح کرده گفت: «ما نیامده‌ایم که به هر قیمتی یک توافق کسب کنیم. ما می‌خواهیم توافقی به دست بیاید که نه فقط الان که در آینده هم کارآمد باشد.»

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که هدف اين گفت‌وگوها، رسيدن به توافقی است که «نه تنها نشان دهد برنامه اتمی ايران صلح‌آميز است، که صلح‌آميز هم خواهد ماند».

یک مقام وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفته است که مذاکرات در حال حاضر مانند مکعب روبیک است و مدام باید از جهت‌های مختلف کار کرد تا امکان توافق احتمالی، فراهم شود.

مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی پيشتر گفته بود دو سوال جدی از ايران مطرح شده که هنوز تهران به آن پاسخی نداده است. قرار است تیمی از آژانس برای گفت‌وگو درباره مسائل فیمابین آژانس و ایران راهی تهران شود.

XS
SM
MD
LG