لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۲

آرژانتین توافق درباره «بازجویی از ایرانیان متهم در انفجار آمیا» را دنبال می‌کند


نمایی از نوشته و تصاویر نصب شده در محل انفجار مرکز یهودیان آرژانتین موسوم به «آمیا»
نمایی از نوشته و تصاویر نصب شده در محل انفجار مرکز یهودیان آرژانتین موسوم به «آمیا»

دولت آرژانتین روز چهارشنبه ۱۳ اسفند با انتشار اعلامیه‌ای یک صفحه‌ای در روزنامه‌های داخلی کشور تاکید کرد توافق به تعویق افتاده با ایران همچنان بهترین راه برای روشن کردن حقایق بمبگذاری مرگبار سال ۱۹۹۴ در مرکز یهودیان در شهر بوئنوس آیرس است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بوئنوس آیرس، یک دادگاه فدرال آرژانتین پارسال توافق جنجال برانگیزی که به ماموران این کشور اجازه بازجویی از مظنونان ایرانی را می‌داد معلق کرد.

حکومت ایران دخالت در این بمبگذاری را که ۸۵ قربانی به جا گذاشت تکذیب کرده است و همچنین از استرداد شهروندانش خودداری می‌کند.

از ابتدای سال جاری و مرگ مشکوک آلبرتو نیسمان دادستان شناخته شده آرژانتین، تحقیقات در باره پرونده بمبگذاری آمیا بار دیگر توجه افکار عمومی این کشور را به خود جلب کرده است.

آلبرتو نیسمان چهار روز پس از اینکه کریستینا فرناندز، رییس جمهوری آرژانتین، را به تلاش برای انحراف در تحقیقات متهم کرد در آپارتمان مسکونی‌اش در حالی که گلوله‌ای به سرش شلیک شده بود پیدا شد.

دولت آرژانتین در این اعلامیه که در حاشیه‌ای با رنگ آبی پرچم کشور چاپ شده است گفت: «به تصویب رساندن مراحلی که توسط قوه مجریه و کنگره ملی طی شده است از طریق یک تفاهمنامه امکان پذیر است، بدین وسیله می‌توانیم مظنون‌های ایرانی را بازجویی کنیم».

در بخش دیگری از این اعلامیه آمده است: «این وضعیت، آرژانتین را برای استرداد مظنونان و مذاکره در باره محاکمه آن‌ها در کشوری ثالث در موقعیت بهتری نسبت به ایران و جامعه بین المللی قرار می‌دهد».

متهمان انفجار «آمیا» که نام چندین مقام بلندپایه جمهوری اسلامی ایران نیز در میان آنها به چشم می‌خورد.
متهمان انفجار «آمیا» که نام چندین مقام بلندپایه جمهوری اسلامی ایران نیز در میان آنها به چشم می‌خورد.

یک دادگاه فدرال آرژانتین پارسال «تفاهمنامه» یاد شده را مغایر قانون اساسی کشور تشخیص داد اما دولت گفت از دادگاه تقاضای تجدید نظر می‌کند. تقاضای تجدید نظر تاکنون مطرح نشده است.

آلبرتو نیسمان، مسئول اصلی تحقیقات در مورد پرونده بمبگذاری سال ۱۹۹۴ در «آمیا»، مرکز یهودیان در بوئنوس آیرس، در ماه ژانویه رییس جمهوری این کشور را متهم کرد که برای حفظ مناسبات و قراردادهای نفتی با ایران حقایق در مورد دخالت تهران در این حادثه را لاپوشانی می‌کند.

آقای نیسمان یک روز پیش از سخنرانی در کنگره آرژانتین و ارائه شواهد مربوط به اتهامات به رییس جمهوری در حمام آپارتمان مسکونی‌اش مرده پیدا شد. این رسوایی به موجی از اتهامات جدید و بحران سیاسی دامن زد که مشروعیت و اعتبار دولت آرژانتین را خدشه دار کرده است.

هفته گذشته یک قاضی آرژانتین، این اتهامات را بی‌اساس دانست و گفت بر خلاف ادعای آقای نیسمان، شواهد او نشان می‌دهد دولت در مراحل تحقیقات منتهای همکاری را نشان داده است.

در اعلامیه روز چهارشنبه، دولت همزمان با تردید درباره انگیزه‌های آلبرتو نیسمان اقدامات خود را نیز تایید می‌کند.

در بخشی از این اعلامیه گفته شده است: «آیا به غیر از ایجاد بی‌ثباتی سیاسی می‌توان برای اقدامات او فرضیه دیگری تصور کرد؟»

دولت آرژانیتن می‌گوید اتهامات آقای نیسمان بخشی از یک برنامه برای بدنام کردن رییس جمهوری و تلاش برای انجام کودتاست. آرژانتین در یک قرن گذشته شاهد شش کودتا بوده است.

XS
SM
MD
LG