لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

مذاکره وزرای خارجه کشورهای غربی در پاريس درباره ايران


يک سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه روز جمعه ۱۵ اسفندماه گفته است که وزرای امور خارجه آمريکا، بريتانيا، فرانسه و آلمان به همراه مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا روز شنبه در پاريس در خصوص مذاکرات با ايران گفت وگو خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری شينهوا، روماين نادال گفته است که گفت گوهای روز شنبه در پاريس بر روی مساله مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ايران متمرکز است.

وی اضافه کرده است: مواضع دو طرف با هم فاصله دارد، اما مذاکرات به صورت جدی در اين زمينه ادامه دارد.

طبق اين گزارش در مذاکرات روز شنبه لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه، فدريکا موگرينی، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، جان کری، وزير خارجه آمريکا، اشتاين‌ماير، وزير خارجه آلمان و فيليپ هاموند، وزير خارجه بريتانيا در مذاکرات پاريس حضور خواهند داشت.

دو عضو ديگر گروه ۱+۵ يعنی روسيه و چين در مذاکرات پاريس حضور ندارند.

مذاکراتی برای دستيابی به يک توافق کلی (سياسی) تا ۲۴ ماه مارس بين ايران و اعضای گروه ۱+۵ و به ويژه آمريکا طی هفته های اخير برگزار شده است.

به دنبال دستيابی به توافق موقت در سال ۲۰۱۳ در ژنو، ايران و گروه ۱+۵ هم اکنون برای دستيابی به يک توافق نهايی و جامع در حال مذاکره هستند. مهلت نهایی برای دستیابی به توافق جامع ژوئن سال جاری (نهم تیرماه) به پایان می رسد.

طی روز های اخير دو طرف مذاکرات از پيشرفت در اين مذاکرات سخن گفته اند، اما با اين حال آنها تاکيد کرده اند که برخی اختلافات همچنان پابرجاست.

اين در همين زمينه، لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه نيز روز جمعه گفته بود که از يک ما يک توافق قطعی حمايت می کند، « اما در حال حاضر مشکلاتی وجود دارد.»

وی پيشرفت های به دست آمده را ناکافی دانسته وگفته است:درباره ابعاد تعهداتی که ايران می‌پذيرد، مدت زمان آن و چگونگی نظارت بر اجرای آن هنوز مشکلاتی وجود دارد و کار بيشتری بايد انجام شود.

XS
SM
MD
LG