لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

صالحی از رفع «بن‌بست‌های فنی» در مذاکرات اتمی خبر داد


رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه، ۱۶ اسفند، خبر داد که در مذاکرات اخیر میان او و وزیر انرژی آمریکا «بن‌بست‌های فنی» در مذاکرات جمهوری اسلامی با گروه ۵+۱ درباره برنامه و فعالیت اتمی ایران رفع شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علی‌اکبر صالحی گفت: «ما در مذاکرات فنی با نوعی بن‌بست مواجه بودیم و تشخیص مقامات بالا‌تر نظام بر این بود که بنده شخصا در مذاکرات حضور یابم و در جزئیات مسائل نیز با بالا‌ترین مقام طرف مقابل که وزیر انرژی آمریکاست وارد گفت‌و‌گو شوم. »

وی اضافه کرد: «در مجموع این مذاکرات متوازن بود و به اعتبار این که هم سابقه فعالیت داشتم و هم در زمینه علمی و فنی آشنایی دارم حضورم خیلی کمک کرد و می‌توان گفت در این دو جلسه بن‌بست‌های فنی برطرف شد.»

آقای صالحی تاکید کرد: «خوشبختانه این دو جلسه، مذاکرات بسیار مثمر بود و قدم‌های خوبی برداشتیم.»

روز شنبه، دوم اسفندماه، برای نخستین بار مذاکرات فنی هسته‌ای ایران و آمریکا با حضور علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، و ارنست مونز، وزیر انرژی آمریکا، در ژنو برگزار شد.

در دور بعدی مذاکرات دوجانبه دو کشور در روز دوشنبه، ۱۱ اسفند، نیز رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا حضور داشتند.

پیشتر نیز محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز شنبه، نهم اسفند، گفته بود که در این مذاکرات «پیشرفت قابل ملاحظه‌ای» در زمینه‌های فنی صورت گرفته، اما در «حوزه‌های دیگر هسته‌ای» و تحریم‌ها اختلافات هم‌چنان باقی است.

این در حالی است که عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، روز پنج‌شنبه، ۱۴ اسفند، زمان تصمیم‌گیری سیاسی را پس از به نتیجه رسیدن بحث‌های فنی ذکر کرده و گفته بود: «هر دو طرف باید در حیطه بحث‌های فنی با هم تعامل کنند... گاهی اوقات بحث‌های فنی به راه حل‌های فنی منجر می‌شود که به تصمیم‌گیری‌های سیاسی بهتر کمک می‌کنند.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین با بیان این که نمی‌تواند جزئیات مذاکرات خود را بیان کند افزود: «در این مذاکرات درباره غنی‌سازی رآکتور تحقیقاتی اراک، موضوع تحقیق و توسعه، موضوع فردو و برخی مسائل کوچک‌تر گفت‌و‌گو کردیم. »

وی تصریح کرد: «در موضوعات مربوط به غنی‌سازی و رآکتور اراک قدم‌های بسیار خوبی برداشتیم و توانستیم دغدغه‌ها و نگرانی‌های ساختگی آنان را با پیشنهاد فنی که ارائه کردیم برطرف کنیم.»

در روزهای گذشته موضوع کاهش فعالیت‌های هسته‌ای ایران به مدت ۱۰ سال مطرح شده است.

در همین زمینه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز روز پنج‌شنبه، ۱۴ اسفند، گفت که جمهوری اسلامی شاید پیشنهاد محدودیت ۱۰ ساله فعالیت‌های هسته‌ای خود را بپذیرد.

با این حال لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، روز جمعه، ۱۵ اسفند، اعلام کرد که تعهدات پیشنهاد شده از سوی ایران کافی نیست.

به گفته آقای فابیوس، درباره ابعاد تعهداتی که ايران می‌پذيرد، مدت زمان آن و چگونگی نظارت بر اجرای آن هنوز مشکلاتی وجود دارد و کار بيشتری بايد انجام شود.

به دنبال دستيابی به توافق موقت در سال ۲۰۱۳ در ژنو، ايران و گروه ۱+۵ هم اکنون برای دستيابی به يک توافق نهايی و جامع در حال مذاکره هستند. مهلت نهایی برای دستیابی به توافق جامع ژوئن سال جاری (نهم تیرماه) به پایان می‌رسد.

XS
SM
MD
LG