لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

هاشمی رفسنجانی اتهامات علیه فرزند خود، مهدی، را رد کرد


اکبر هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق ضمن رد تمامی اتهامات علیه فرزند خود چنین اظهار نظر کرد که به محکومیت احتمالی مهدی هاشمی، پسرش، «اعتراض» خواهد کرد، اما «دعوا» نخواهد کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق که روز سه‌شنبه، ۱۹ اسفند، منتشر شد تاکید کرد که «بدون هیچ دلیلی تعداد زیادی اتهام» برای مهدی هاشمی «درست کرده بودند»، اما دادگاه تا به حال دلیلی برای جرم او «پیدا» نکرده است.

وی درباره واکنشش به محکومیت احتمالی مهدی هاشمی گفت: «اعتراض می‌کنم، دعوا نمی‌کنم. اگر قاضی به حکم برسد، هیچ حرفی ندارم، چون قانون است و اگر قاضی نرسد و دستور بدهند، طبعا هرکس هم باشد، اعتراض می‌کند.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران تاکید کرد: «من نمی‌خواهم دخالت کنم. من از اول به رهبری و رئیس قوه ‌قضاییه و همه گفته‌ام... حرف من با همه اینها این است که از بالا دستور ندهید و اگر از بالا دستور دادید، خلاف موازین قضایی و شرع است.»

به گفته آقای هاشمی رفسنجانی، دفاعیات مهدی هاشمی «نزدیک دو هزار صفحه و خیلی ‌خواندنی است و بعدها می‌تواند یک کتاب شود».

هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه، روز سه‌شنبه، پنجم اسفند، پرونده مهدی هاشمی را پرونده‌ای «سنگین» با «۱۲ مورد اتهام» خوانده بود.

آقای هاشمی رفسنجانی اما درباره اتهامات پسرش گفت: «ماحصلی که به من اطلاع داده شده، این است که اینها بدون هیچ دلیلی تعداد زیادی اتهام درست کرده بودند.»

برادر آقای خامنه‌ای، در گروه تحقیق از پرونده استات اویل

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران همچنین با اشاره به پرونده استات اویل افزود: «یک‌ بار چند گروه از اینجا فرستادند که برادر آیت‌الله خامنه‌ای هم در جمع آنها بود. مجلسی‌ها و اطلاعاتی‌ها بودند که رفتند و وقتی برگشتند، گفتند: ما چیزی ندیدیم... این موضوع سه ‌بار اتفاق افتاده بود. وزارت اطلاعات آن ‌زمان در گزارشی مهدی را مبرا اعلام کرد.»

آقای هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: «ولی این را هم در پرونده گذاشته بودند. بقیه هم عین همین‌ها بود. یعنی هیچ چیز نداشتند. تا به حال دادگاه دلیلی برای جرم مهدی پیدا نکرده است. البته هنوز حکم نداده است.»

اشاره آقای هاشمی رفسنجانی بهحضور برادر آقای خامنه‌ای در گروه تحقیق از پرونده استات اویل می‌تواند به حسن خامنه‌ای باشد که بر اساس گزارش‌ها در دولت‌های مختلف رئیس بازرسی وزارت نفت بوده است.

برخی چهره‌های اصول‌گرا مهدی هاشمی را به فساد مالی متهم می‌کنند و از جمله احمد توکلی، نماینده مجلس شورای اسلامی، گفته است که مهدی هاشمی در پرونده استات اویل نروژ بیش از ۵ میلیون دلار رشوه گرفته است.

پرونده «استات اويل» ده سال پيش در آمريکا گشوده شد و در آن احتمال پرداخت رشوه از سوی اين شرکت نروژی به شرکتی که رئيس آن عباس يزدان‌پناه بود مطرح شد. در بريتانيا او شخصا در اين رابطه متهم نشده است.

آقای هاشمی رفسنجانی در مصاحبه خود با روزنامه شرق که پیش از جلسه روز سه‌شنبه مجلس خبرگان انجام شده درباره تاثیر نامزدی‌اش برای انتخاب رئیس مجلس خبرگان رهبری با دادگاه مهدی هاشمی نیز گفت: «فرض کنید من رفتم و رئیس هم شدم، آنها باز هم کار خود را می‌کنند. اگر رئیس نشوم هم کار خودشان را می‌کنند... مطلب این است که یک گروه با اهداف تخریبی هر چه دل‌شان می‌خواهد، می‌گویند.»

وی اضافه کرد: «این فشارها روی قاضی خیلی اثر می‌گذارد. نمایندگان مجلس آن ‌گونه حرف می‌زنند.... با این وضع قاضی باید خیلی شجاع باشد که در این فضا رای بدهد.»

حمید رسايی، نماینده تهران صبح روز شنبه، ۱۰ آبان، نيز همزمان با برگزاری چهاردهمين دادگاه مهدی هاشمی، با حضور در دادگاه انقلاب از تحويل نامه ۱۱۰ نماينده مجلس به قاضی پرونده خبر داده و گفته بود که کميته‌ای وظيفه «مراقبت و رصد» اقدامات دستگاه‌ها در رابطه با اين پرونده را به عهده دارد.

شورای سه نفره رهبری بعد از درگذشت آیت‌الله خمینی

آقای هاشمی رفسنجانی درباره شورایی بودن رهبری نیز تصریح کرد: «اگر روزی قرار باشد که دوباره رهبری را انتخاب کنیم، بحث می‌کنیم که فرد یا شورا باشد. در اینجا مشکلی نداریم.»

وی گفت که او و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، طرفدار شورایی بودن رهبری بوده‌اند و افزود: «همان نظرم مانده است. قاعدتا نظر آیت‌الله خامنه‌ای هم همان است.»

این عضو سابق هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تصمیم هیئت رئیسه این مجلس بعد از درگذشت آیت‌الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی، افزود: «ما که جزء هیئت ‌رئیسه خبرگان بودیم... نظر ما این بود که شورایی باشد و شورای سه‌نفره را در نظر گرفتیم که آیت‌الله‌ خامنه‌ای، ‌آیت‌الله‌ مشکینی‌ و‌ آیت‌الله ‌موسوی ‌اردبیلی بودند.»

وی تاکید کرد: «فرد ٤٥ رای و شورا ٣٥ رای آورد.... این با رای خود خبرگان است و اگر احساس شود که فردی آن برجستگی‌ها را ندارد و آماده نیست، می‌توانیم تبدیل به شورا کنیم.»

آقای هاشمی رفسنجانی روز يک‌شنبه، ۲۶ بهمن، نیز گفته بود که در نبود فرد مناسب، رهبری می‌تواند شورايی باشد.

«احمدی‌نژاد پیام داد که اگر شما می‌خواهید، من کنار می‌روم»

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ٨٤ درباره این انتخابات نیز گفت: «گروهی نامزد بودند که اکثرشان از نظر خود من قابل قبول نبودند. خیلی تلاش کردم، با رهبری و با خود آنها صحبت کردم. یکی، دو نفرشان را صالح دیدم و گفتم که اگر یکی از اینها باشند، نمی‌آیم و حمایت هم می‌کنم. یکی از همین نامزدها آقای دکتر ولایتی بود. اما تا لحظه آخر توافق نشد.»

آقای هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: «آخرین جلسه‌ای که با رهبری داشتیم، نزدیک انتخابات بود و قرار ما بر این شد که این هفته هم تلاش کنیم تا اینها را به یک نفر برسانیم... یک هفته هم تلاش کردیم، اما نشد. طبعا دیدم نمی‌توان کشور را به دست افرادی از آن نوع داد.»

رئیس جمهور اسبق ایران تصریح کرد: «البته آقای احمدی‌نژاد هم وقتی نامزد شدم، به من پیام داده بود که اگر شما می‌خواهید، من کنار می‌روم که گفتم نه، حالا که نامزد شدم، هر کسی می‌خواهد، باشد.»

وی درباره سخنان پیشین خود مبنی بر «هم‌زبان» شدن «دلواپسان» در ایران با نخست وزیر اسرائیل نیز گفت: «از این جهت درباره دلواپسان گفتم کارشان یک طنز تاریخی شده است. آقایانی که این حرف‌ها را می‌گویند، قطعا دشمنی‌شان با اسرائیل کمتر نیست، ولی در این مسئله یکی شده‌اند؛ یعنی الان هم نتانیاهو دلواپس است و هم اینها و هم اعراب همسایه.»

آقای هاشمی رفسنجانی روز سه‌شنبه، ۱۲ اسفند، گفته بود که گروه موسوم به «دلواپسان» در ايران با بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، «هم‌زبان» شده‌اند.

عنوان «دلواپسان» در رسانه‌های ايران پس از برگزاری همايشی با نام «دلواپسيم» در سيزدهم ارديبهشت‌ماه برای منتقدان مذاکرات هسته‌ای ايران با کشورهای گروه ۱+۵ به کار می‌رود که بيشتر آنها نزديک به جبهه پايداری هستند.

XS
SM
MD
LG