لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۳

انتخابات اسرائیل در يک نگاه؛ معرفی کاندیداها و احزاب


از شعارها تا نظر سنجی‌ها و از نامزدها تا کرسی‌های نمايندگی؛ خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بعضی از نکات کليدی انتخابات اسرائیل که روز ۲۶ اسفند برگزار می‌شود، پرداخته است.

مسئله اصلی انتخابات چيست؟

بنيامين نتانياهو، نخست وزير محافظه‌‌کار اسرائیل و از حزب لیکود، «امنيت ملی» را شعار اصلی مبارزات انتخاباتی خود قرار داده است. با وجود مخالفت دولت آمريکا، آقای نتانياهو با سخنرانی در کنگره اين کشور بر نگرانی‌های اسرائیل در مورد توافق هسته‌ای با ايران تاکید کرد. او گفت: «در اين انتخابات تنها در مورد يک موضوع اصلی تصميم‌گيری می‌شود: چه کسی کشور را در مقابله با ترور اسلامگرايان افراطی و تلاش ايران برای دسترسی به تسليحات هسته‌ای هدايت خواهد کرد؟»

اما چپ‌گرايان و ميانه‌روهای اسرائیل بر اقتصاد و مسائل اجتماعی به ويژه افزايش هزينه‌های زندگی تاکيد می‌کنند.

احزاب اصلی و جناح های سياسی

پارلمان فعلی اسرائیل در سال ۲۰۱۳ با ۱۲۰ کرسی کار خود را شروع کرد. ائتلافی که از احزاب دست راستی با ۴۳ کرسی است، دولت را در دست گرفت.

در پارلمانی که عمر آن به پايان خواهد رسيد احزاب و جناح‌های ميانه رو ۲۷ کرسی دارند. حزب چپ ميانه کارگر ۱۵ کرسی و حزب چپ‌گرای مرتز شش نماينده دارند. احزاب ارتدوکس افراطی ۱۸ کرسی و احزاب عرب ۱۱ نماينده دارند.

نظرسنجی‌ها چه می‌گويند؟

حزبی که مامور تشکيل کابينه اسرائیل می‌شود يا حزبی است که بيشترين رای را به دست می‌آورد يا حزبی است که بتواند ائتلاف مورد نياز برای تشکيل کابينه را تشکيل دهد.

نظرسنجی‌های اوايل ماه ژانویه تاکنون نشان می‌دهند اتحاديه صهيونيست چپ ميانه با کسب ۲۳ تا ۲۶ کرسی در رقابت‌ها پيشتاز است و حزب ليکود به رهبری بنیامين نتانياهو با اختلافی اندک پشت سر آن قرار دارد. چند روز پس از سخنرانی سوم مارس آقای نتانياهو در کنگره آمريکا، حزب ليکود با سرعت فاصله‌اش را با صدر جدول کم کرد و در مقام دوم جای گرفت.

با اين حال حتی در صورت پيروزی در انتخابات، تشکيل کابينه ائتلافی برای اتحاديه صهيونيست کار آسانی نخواهد بود. اما برای بنيامين نتانياهو، شکل دادن ائتلافی از احزاب مذهبی، دست راستی و ميانه رو چندان دشوار نيست.

رای‌دهندگان چه می‌خواهند؟

با وجود تاکيد آقای نتانياهو بر امنيت ملی، مردم معمولی اسرائیل به جای نگرانی در مورد بن بست گفت‌وگوهای صلح با فلسطينی‌ها و يا برنامه‌ اتمی ايران، بيشتر نگران بدهکاری‌شان به بانک‌ها هستند.

سايت خبری اسرائیلی «والا» در ماه دسامبر با بررسی بيش از ۵۰۰ هزار نظر منتشر شده کاربران اسرائیلی در شبکه‌های اجتماعی نشان داد که اهميت مسائل اقتصادی - اجتماعی دو برابر موضوعات ديپلماتيک و امنيتی است.

با اين حال ممکن است بعضی‌ها بر اساس گرايش و شخصيت‌های نامزدها رای دهند. تمير شيفر، کارشناس علوم سياسی دانشگاه عبری در اورشليم به خبرگزاری فرانسه گفت: «تحقيقات ما نشان می‌دهد مردم در نهايت يا به حزب دلخواه و يا به رهبر حزب رای می‌دهند».

تاثير انتخابات در آينده روند صلح اسرائیل و فلسطينی‌ها

کارشناسان می‌گويند يک دولت راستگرای ديگر در اسرائیل احتمال از سر‌گيری گفت‌وگو با فلسطينی‌ها را که آوريل ۲۰۱۴ به بن بست رسيد کاهش می‌دهد. يکی از پيامدهای شکست اين گفت‌وگوها، انزوای بين‌المللی اسرائیل بود. انتخاب مجدد بنیامين نتانياهو ممکن است به اين انزوا دامن زده و يا دستکم تاثير مثبتی نداشته باشد. به علاوه، سخنرانی آقای نتانياهو در کنگره به رغم مخالفت دولت آمريکا، مناسبات او و باراک اوباما را تيره کرده است.

نامزدان اصلی انتخابات اسرائیل

بنيامين نتانياهو: رهبر حزب محافظه‌کار ليکود، که برای سومين بار پياپی نامزد نخست وزيری شده و در صورت پيروزی برای چهارمين دوره نخست وزير خواهد شد.

ايتساک هرتزوگ: رهبر حزب کارگر در اتحاد با حزب ميانه‌روها (تنوها) اتحاديه صهيونيست را تشکيل داد. ايتساک هرتزوگ ۵۴ ساله و پسر ششمين رييس جمهوری اسرائیل است و از سال ۲۰۰۳ در پارلمان و دولت عهده‌دار مشاغل مختلفی بوده است. او از فعالان حقوق اجتماعی است و بارها بر تشکيل دولت فلسطينی در مجاورت دولت اسرائیل تاکيد کرده است.

تسيپی ليونی: وزير پيشين دادگستری و مذاکره کننده ارشد در گفت‌وگو‌های صلح با فلسطينی‌ها. خانم ليونی ۵۶ ساله، سابق بر این از ماموران مخفی سازمان موساد و در سال‌های گذشته مدتی وزير خارجه بود. از او به عنوان يکی از زنان قدرتمند اسرائیل یاد شده و با خانم گلدا مئير از نخست وزيران اسبق اسرائیل مقايسه می‌شود.

نفتالی بنت: رهبر حزب راست افراطی خانه يهود، ۴۲ ساله و يکی از مخالفان بنيامين نتيانياهو است. او که به سخنوری و استفاده بهينه از شبکه اجتماعی شهرت دارد، آشکارا با تشکيل دولت فلسطينی مخالف بوده و معتقد است شهرک‌های يهودی‌نشين بايد تا ۶۰ درصد اراضی کرانه غربی گسترش يابند.

آویگدور ليبرمن: وزير خارجه فعلی و رهبر حزب راست‌افراطی «ازراييلی بيته نو». آقای ليبرمن ۵۶ ساله که اميدوار است رهبری جناح راست را در دست بگيرد، پس از نزديک به دو دهه از اتهام فساد مالی تبرئه شد. او در مولداوی به دنيا آمده و در بيست سالگی به اسرائیل مهاجرت کرده است.

يائير لاپيد: وزير دارايی پيشين و رهبر حزب ميانه روی «يش آتتيد» که ماه دسامبر از کابينه نتانياهو اخراج شد. آقای لپيد ۵۱ ساله، از مجريان اخبار تلويزيون و مقاله نويس روزنامه است. او سال ۲۰۱۲ با وعده حمايت از طبقه متوسط اسرائیل وارد صحنه سياسی اسرائیل شد.

موشه کالون: يکی از اعضای پيشين حزب ليکود و از وزيران محبوب که دو سال پيش از سياست کناره گيری کرد. آقای کالون ۵۴ ساله در سال ۲۰۱۴ با تاسيس حزب کولانو به سياست بازگشت.

XS
SM
MD
LG