لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۱

پرواز دوباره آنتونف در ایران با مجوز سازمان هواپیمایی


روزنامه اعتماد با اشاره به «گام‌های جدی‌تر برای پیگیری حمله به علی مطهری» و پیشنهاد دولت برای «استعفای» محمد احمدی، استاندار فارس، خبر داده است که اسدالله ایمانی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان فارس در نماز جمعه شیراز گفته است: «اگر کسی حریم ولایت و خبرگان رهبری را شکست باید انتظار داشته باشد که دیگران حریم او را نشکنند؟ اگر باد را کاشتید مگر نه این است که توفان درو می‌کنید؟»

روزنامه شرق از «احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان با ناطق نوری» گزارش داده و از قول محسن رهامی، رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، نوشته است که «ممکن است در انتخابات مجلس ‌شورای ‌اسلامی، فهرست واحدی متشکل از اصلاح‌طلبان و نیروهای معتدل اصولگرا، مثل نزدیکان حجت‌الاسلام ناطق‌نوری ارایه شود».

روزنامه جهان صنعت از «پرواز دوباره آنتونف با مجوز سازمان هواپیمایی» در آسمان ایران خبر داده و نسبت به «خطر و پیامدهای چنین مجوزی» هشدار داده است.

روزنامه قانون گزارشی دارد درباره این که «چرا ایرانیان به لطیفه‌سازی روی آورده‌اند»، از قول محسن رنانی استاد اقتصاد در دانشگاه اصفهان تأکید کرده که «جوک‌های سیاه ضدتوسعه است»، و همزمان از قول علی رفیعی، جامعه‌شناس، نوشته است: «گاهی ابزاری برای پایین‌دست‌ها می‌شوند تا به نوعی اعتراض سیاسی و اجتماعی کنند و گاهی تبدیل به جنگ روانی بین‌قومی می‌شوند.»

روزنامه حمایت، وابسته به سازمان زندان‌های قوه قضائیه جمهوری اسلامی، در شماره شنبه خود احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران را به خاطر انتشار گزارش تازه‌اش درباره «نقض حقوق بشر در ایران» مورد حمله قرار داده است.

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله شنبه خود با تیتر «متهم قاضی شد»، دولت یازدهم را به خاطر تعیین استاندار فارس به عنوان مأمور بررسی حمله به علی مطهری در شیراز مورد نکوهش قرار داده و همزمان نوشته است: «مسلط ساختن چماق بر جامعه و فراهم کردن زمینه برای این که جامعه آبستن مولود شومی همچون «داعش» شود.»

پیشنهاد دولت برای استاندار فارس: استعفا

روزنامه اعتماد با اشاره به «گام‌های جدی‌تر برای پیگیری حمله به علی مطهری» و پیشنهاد دولت برای «استعفای» محمد احمدی استاندار فارس، خبر داده است که اسدالله ایمانی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان فارس در نماز جمعه شیراز گفته است: «اگر کسی حریم ولایت و خبرگان رهبری را شکست باید انتظار داشته باشد که دیگران حریم او را نشکنند؟ اگر باد را کاشتید مگر نه این است که توفان درو می‌کنید؟»

به نوشته این روزنامه، چهار روز بعد از حمله روز دوشنبه به علی مطهری در شیراز، پیام روشن دولت به استاندار فارس صادر شد و دیروز محمدرضا صادق، مشاور رسانه‌ای حسن روحانی، گفت که «اگر استاندار فارس نتواند به زودی بر اساس اختیارات قانونی خود با خاطیان این مسئله برخورد قانونی کند از باب مسئولیت‌پذیری باید استعفا دهد».

مشاور حسن روحانی درباره حمله به علی مطهری در شیراز گفته است: «تعرض به خودرو و سایر اقدامات غیرقانونی علیه علی مطهری رفتاری مغایر با آموزه‌های دینی و نقض آشکار قانون تلقی می‌شود» و «با اطلاعاتی که از مبادی مسئول دریافت کرده‌ام استاندار فارس به عنوان رئیس شورای تأمین استان با تدبیر عمل نکرده است و چنان چه نتواند به زودی بر اساس اختیارات قانونی خود با خاطیان و مسببان این موضوع برخورد قانونی کند از باب مسئولیت‌پذیری باید استعفا دهد».

این روزنامه در ارزیابی اظهارات مشاور مطبوعاتی حسن روحانی برای «استعفای استاندار فارس» نوشته است که این «جدی‌ترین موضع‌گیری یکی از مقامات دولتی علیه مسئولان استانی در عمر دولت یازدهم» و همچنین نخستین جایی است که «دولت از یک مدیر خود تقاضای استعفا» کرده است و «حالا با این وضعیت به نظر می‌رسد که سال ۹۴ چندان روزهای امیدبخشی برای محمد احمدی، استاندار فارس پیش رو نداشته باشد. خصوصاً آنکه انتقادها از او در حالی افزایش یافته که پیش‌تر نیز سخنرانی برخی چهره‌های سیاسی در شیراز با فشار گروه‌های مخالف دولت لغو شده بود» و همه این‌ها درحالی است که «بسیاری از ناظران و چهره‌های سیاسی نیز «انفعال» استاندار فارس را عامل حمله به علی مطهری و محاصره چندساعته یک کلانتری در شیراز می‌دانند».

اعتماد البته یادآوری کرده است که «وزارت کشور در خصوص عملکرد استاندار فارس هنوز موضع خاصی اتخاذ نکرده است اما سخنان دیروز محمدرضا صادق می‌تواند نشانه‌ای باشد از نگاه نه‌چندان مثبت دولت به مجموعه اجرایی استان فارس» است.

این روزنامه همچنین از قول معاون امنیتی انتظامی و دبیر شورای امنیت در وزارت کشور نوشته است که «در پی وقوع حادثه روز دوشنبه شیراز جلسه‌ای در صبح روز پنجشنبه به ریاست وزیر کشور و ساعاتی پس از بازگشت وی از پنجاه و هشتمین اجلاس جهانی مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد به کشور، تشکیل و پس از استماع گزارش حادثه مقرر شد هیاتی مرکب از معاون امنیتی انتظامی، رئیس دفتر جانشینی فرماندهی کل قوا در نیروی انتظامی و رئیس مرکز مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی وزارت کشور ضمن رسیدگی دقیق به ابعاد این حادثه و اقدام قاطع، نتیجه را به شورای امنیت کشور گزارش کند».

روزنامه اعتماد همزمان «واکنش متفاوت امام جمعه شیراز» در خصوص حمله به علی مطهری را مورد توجه قرار داده و نوشته است: اسدالله ایمانی «امام جمعه شیراز اما در موضع‌گیری متفاوتی بازتاب حمله به علی مطهری در رسانه‌ها را به «یک نوع عقده‌گشایی و تسویه حساب سیاسی» تعبیر کرد» و گفت: «عده‌ای برای اینکه استان فارس را از آرامش و مسائل اصلی دور بدارند، دریچه و پنجره‌های فتنه را آرام‌آرام می‌گشایند و این خطری است برای استان و متذکر شدم که آرامش و سلامت استان را هدف قرار داده‌اند».

به نوشته این روزنامه، اسدالله ایمانی نماینده علی خامنه‌ای در استان فارس در خطبه‌های نماز جمعه شیراز در واکنش به اتفاقات روز دوشنبه و حمله به علی مطهری در شیراز گفت: «اگر کسی حریم ولایت و خبرگان رهبری را شکست باید انتظار داشته باشد که دیگران حریم او را نشکنند؟ اگر باد را کاشتید مگر نه این است که توفان درو می‌کنید؟ چرا مسائل را برش می‌دهید و مسائل را بریده از گذشته و آینده بررسی می‌کنید؟»

انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی از قصور دولت در ماجرای شیراز: «متهم قاضی شد»

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله شنبه خود با تیتر «متهم قاضی شد»، دولت یازدهم را به خاطر تعیین استاندار فارس به عنوان مأمور بررسی حمله به علی مطهری در شیراز مورد نکوهش قرار داده و همزمان نوشته است: «مسلط ساختن چماق بر جامعه و فراهم کردن زمینه برای اینکه جامعه آبستن مولود شومی همچون «داعش» شود.»

این روزنامه نوشته است: احضار استاندار فارس به تهران، این امیدواری را در اذهان پدید آورده بود که قرار است برای یک بار هم که شده دولت یازدهم با آن دسته از مسئولان که به وظایف خود عمل نمی‌کنند برخوردی قاطعانه نماید اما متأسفانه خبری که بعد از این احضار منتشر شد، این امیدواری را به یاس مبدل کرد، زیرا مقرر شد خود استاندار مسئول پیگیری واقعه شیراز و ضرب و شتم علی مطهری تا روشن شدن نتیجه باشد.

روزنامه جمهوری اسلامی ضمن مروری بر گزارش علی مطهری درباره ماجرای حمله روز دوشنبه به وی در شیراز، به کوتاهی استاندار فارس در تأمین امنیت و عدم مداخله در محاصره سه ساعته کلانتری اشاره کرده که علی مطهری به آن پناه برده بود و نوشته است: «در کشورهای مختلف هنگامی که وقایعی حتی کوچک‌تر از آن چه در شیراز رخ داد اتفاق می‌افتد، بالاترین مسئولان استعفا می‌دهند یا برکنار می‌شوند، ولی متأسفانه در ایران، خود آن مسئولان مدعی و طلبکار می‌شوند و تصدی بررسی واقعه را برعهده می‌گیرند. بدین ترتیب، کاملاً مشخص است وقتی متهم در جایگاه قاضی قرار می‌گیرد نتیجه بررسی چه خواهد بود.»

این روزنامه نوشته است: «تاسف بالاتر این است که در دوران حاکمیت دولتی که شعارش تأمین آزادی عقیده است و عنوان اعتدال را بر خود نهاده، نه تنها عده‌ای خود سر مانع سخنرانی یک نماینده مجلس می‌شوند بلکه به او فحش‌های ناموسی می‌دهند و او را «حرام‌زاده» می‌نامند. این، یعنی خط بطلان کشیدن بر آزاداندیشی، سوزاندن ریشه قانون، روا دانسته شدن بی‌حرمتی به بزرگانی همچون شهید مطهری و مهم‌تر از همه، نهادینه شدن بی‌قانونی.»

سرمقاله‌نویس روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است: «راستی در جامعه‌ای که به نام حمایت از دین و نظام اسلامی، بی‌حرمتی به یکی از والاترین شخصیت‌های دینی]مرتضی مطهری[ که از موثرترین پایه‌گذاران نظام جمهوری اسلامی است به جائی می‌رسد که فرزند او را «حرام‌زاده» می‌نامند، چگونه می‌توان به نسل‌های آینده درس دین‌داری و حفاظت از حریم‌ها را داد؟ این روزها افراد زیادی با تاسف تمام از طریق رسانه‌های مجازی این متن را برای همدیگر می‌فرستند که: مملکت ایران جائی است که کتاب‌های استاد مطهری در آن چاپ می‌شود، به مرگش شهادت گفته می‌شود، روز شهادتش روز معلم نامیده می‌شود، لقبش شهید راه قلم است، بعد به پسرش حرام‌زاده می‌گویند.»

سرمقاله نویس روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است: «به این جمله تلخ می‌توان این فراز را هم اضافه کرد که علاوه بر این، با کسانی که مرتکب این بی‌حرمتی می‌شوند، نه تنها برخورد نمی‌شود بلکه آنها مورد حمایت نیز قرار می‌گیرند. قبول کنیم که چنین وضعیتی در خور شان نظام جمهوری اسلامی نیست. نمی‌خواهیم و نباید ماجرای شیراز را در حمله به یک نفر خلاصه کنیم، این ماجرا به معنای تلاش یک جریان خطرناک برای بستن دست‌ها، بریدن زبان‌ها، کور کردن چشم‌ها، نافهم ساختن ذهن‌ها و از کار انداختن عقل‌هاست. این، یعنی مسلط ساختن چماق بر جامعه و فراهم کردن زمینه برای اینکه جامعه آبستن مولود شومی همچون «داعش» شود.»

این روزنامه با اشاره به این که «اگر کسانی فکر می‌کنند با ضرب و شتم علی مطهری، خرد کردن شیشه‌های خودروی حامل او، جلوگیری از سخنرانی این نماینده مجلس و وادار کردن او به بازگشت به تهران می‌توانند به نظام جمهوری اسلامی کمک کنند، سخت در اشتباه هستند» نوشته است: «در این میان، وظیفه دولت بسیار سنگین است. دولت اگر نتواند فضای کشور را برای آزادی بیان مساعد کند، به وظیفه حاکمیتی خود عمل نکرده است.»

این روزنامه نوشته است: «دولت نباید به جای برکنار کردن افراد ضعیف به آنها مسئولیت پیگیری همان ماجرائی را بسپارد که خود در آن متهم هستند. دولت می‌خواهد با نشاندن متهم به جای قاضی، رضایت چه کسی را جلب کند؟ مضروب یا ضارب و یا مردم را؟ ضارب که مجرم است، مضروب و مردم نیز از همه چیز خبر دارند و خواهان مجازات ضاربان و عزل قاصران هستند. پس دولت با این کارها دنبال چیست؟»

احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان با ناطق‌نوری

روزنامه شرق از «احتمال ائتلاف اصلاح طلبان با ناطق نوری» گزارش داده و از قول محسن رهامی رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، نوشته «ممکن است در انتخابات مجلس‌شورای‌اسلامی، فهرست واحدی متشکل از اصلاح‌طلبان و نیروهای معتدل اصولگرا، مثل نزدیکان حجت‌الاسلام ناطق‌نوری ارایه شود.»

محسن رهامی با بیان این که «ما تلاش داریم با نیروهای حامی دولت و اصولگرایان معتدل به فهرست واحدی برسیم»، گفته است: «درحال‌حاضر نیروهای معتدل اصولگرا درحال نزدیک‌شدن به اصلاح‌طلبان هستند و اصولگرایان معتدل درحال فاصله‌گیری از افراطیون‌اند. درواقع با روی‌کارآمدن دولت احمدی‌نژاد و فعال‌شدن پایداری‌ها، افرادی مثل آیت‌الله هاشمی [رفسنجانی][، علی‌اکبر ناطق‌نوری و حتی علی لاریجانی به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر شده‌اند.»

شرق یادآوری کرده است که محسن رهامی پیش‌تر هم درباره تهیه فهرست‌های انتخاباتی گفته بود: «مسئولیت تهیه و اعلام فهرست انتخاباتی را احزاب اصلاح‌طلب برعهده دارند، اما تلاش می‌کنیم در تهیه فهرست انتخاباتی نظر بزرگانی ازجمله ناطق‌نوری و سایر نیروهای مؤثر اصلاح‌طلب را تأمین کنیم.»

این روزنامه با طرح این پرسش که «اصلاح‌طلبان با اصولگرایان میانه‌رو به ائتلاف نوشته می‌رسند یا نانوشته»، تأکید کرده است که به رغم اظهارات محسن رهامی رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی اصلاحات، «به‌نظر می‌رسد هنوز استراتژی این ائتلاف برای خود اصلاح‌طلبان هم مشخص نیست. تاجایی‌که شاید برخی اصلاح‌طلبان بیشتر بر نوعی ائتلاف نانوشته یا هم‌پوشانی مسیر دوجریان تکیه دارند، تا ائتلافی نوشته و مشخص.»

این روزنامه از جمله به نقل از علی شکوری‌راد نوشته است: «ما نیازی به ائتلاف با اصولگرایان میانه نداریم چنین ائتلاف‌هایی بیشتر مردم را گیج می‌کند یا موجب شائبه درباره ما می‌شود» و «این ائتلاف به‌طور نانوشته به‌وجود می‌آید. همان‌طور که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ به‌وجود آمد».

احمد پورنجاتی دیگر چهره نزدیک به اصلاح طلبان است که روزنامه شرق از قول وی تأکید کرده است که «هرگز سخنی از ائتلاف با این افراد مطرح نشده است، البته این ورود ممکن است همپوشانی‌هایی هم با دیگر جریان‌ها داشته باشد».

این روزنامه از قول احمد پورنجاتی نوشته است: «فکر می‌کنم در ماه‌های آتی برای اینکه جریان اصیل اصولگرایی محفوظ بماند، بهتر است با کارت دیگران بازی نکنند و با اسم اصلاح‌طلبان نرخ خود را در حراج داخلی جبهه خودشان افزایش ندهند.»

شرق البته تأکید کرده است که برخی دیگر چون حسین مرعشی، محمدرضا عارف یا حتی محمدرضا خاتمی، همانند محسن رهامی از «امکان و احتمال» ائتلاف با علی اکبر ناطق نوریو اصولگرایان میانه رو سخن گفته‌اند و حتی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی گفته است:«بعد از اجماع با اصلاح‌طلبان به‌دنبال بحث ائتلاف با اصولگرایان معتدل هستیم. می‌توانیم بخشی از فهرست‌هایمان را با اصولگرایان معتدل به صورت مشترک تنظیم کنیم»، چنانکه رئیس بنیاد امید ایرانیان هم گفته بود: «بعد از اجماع با اصلاح‌طلبان به‌دنبال بحث ائتلاف با اصولگرایان معتدل هستیم.»

خطر در آسمان ایران؛ پرواز دوباره آنتونف با مجوز سازمان هواپیمایی

روزنامه جهان صنعت از «پرواز دوباره آنتونف با مجوز سازمان هواپیمایی» در آسمان ایران خبر داده و نسبت به «خطرم و پیامدهای چنین مجوزی هشدار داده است.

این روزنامه یادآوری کرده است که پس از انتشار خبر ممنوعیت پرواز آنتونف در ناوگان هوایی ایران که در اواخر مردادماه توسط مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها اعلام شد، حالا و در آستانه نوروز «خبر می‌رسد این هواپیما با اخذ مجوز، پروازهای مسافری داخلی را انجام می‌دهد».

به نوشته جهان صنعت در تابستان سال جاری «هشت روز پس از سانحه سقوط آنتونف ۱۴۰ هواپیمایی سپاهان و نگرانی‌های موجود درخصوص پرواز این هواپیما و مرگ دلخراش اکثر مسافران این پرواز، دستور ممنوعیت پرواز این هواپیما در آسمان ایران از سوی رئیس‌جمهور صادر و اعلام شد که پرواز مسافری هواپیمای آنتونف ۷۴ هم ممنوع است».

این روزنامه گزارش داده است که حالا و «پس از گذشت حدود هفت ماه» از دستور حسن روحانی برای ممنوعی پرواز هواپیمای آنتونف، منوچهر اتقیایی مدیر فرودگاه شاهرود از اخذ مجوز پرواز برای هواپیمای آنتونف ۷۴ خبر داده است.

منوچهر اتقیایی با بیان این که «شرکت هواپیمایی پویا همه مجوزهای لازم برای پرواز در آسمان شاهرود را اخذ کرده است»، گفته است: «پس از حادثه هواپیمای آنتونف ۱۴۰، دستور توقف کامل هواپیمای آنتونف داده شد اما هواپیمایی که در حال حاضر در آسمان شاهرود مسافر جابه‌جا می‌کند، آنتونف ۷۴ است که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری مجوزهای لازم را دریافت کرده است».

مدیر فرودگاه شاهرود همچنین گفته است: «هواپیمایی پویا برای پرواز مجدد هواپیمای آنتونف ۷۴ پیگیری‌های لازم را انجام داده و موفق به اخذ مجوز شده به‌طوری که پس از بررسی‌های لازم هیچ‌ گونه مشکلی در سیستم‌ها وجود نداشته که همگی حاکی از استاندارد بودن آن بوده است.»

به گفته مدیر فرودگاه شاهرود، در حال حاضر این هواپیمای آنتونف ۷۴ هفته‌ای چهار پرواز در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه به این فرودگاه دارد.

روزنامه جهان صنعت با اشاره به این که «هواپیمای آنتونف ۷۴ از نوع هواپیمای قدیمی نظامی است که در خطوط هواپیمایی روسیه پرواز می‌کند» نوشته است: «هواپیمایی که اصلی‌ترین کاربرد آن در حوزه نظامی است اما قابلیت افزایش ظرفیت و استفاده مسافری را نیز دارد و از آنتونف ۷۴ برای حمل مهمات و اقدامات تاکتیکی نظامی استفاده می‌شود» ضمن اینکه «این هواپیما قابلیت پذیرش ۴۵ تا ۵۰ مسافر را دارد و حتی از آن استفاده VIP هم می‌شود.»

این روزنامه با تأکید بر این که «طبق آخرین برآوردها در ایران بیش از دو فروند از این نوع هواپیما وجود دارد که در اختیار ارگان‌های نظامی است» نوشته است: «بحث استفاده مسافری از آنتونف ۷۴ در سال‌های گذشته یک بار مطرح شد که البته با مخالفت سازمان هواپیمایی کشوری از دستور کار خارج شد.»

چرا ایرانیان به لطیفه‌سازی روی آورده‌اند: جوک‌های سیاه، جوک‌های سفید

روزنامه قانون گزارشی دارد درباره این که «چرا ایرانیان به لطیفه سازی روی آورده‌اند»، از قول محسن رنانی استاد اقتصاد در دانشگاه اصفهان تأکید کرده که «جوک‌های سیاه، ضدتوسعه است»، و همزمان از قول علی رفیعی، جامعه‌شناس، نوشته است: «گاهی ابزاری برای پایین‌دست‌ها می‌شوند تا به نوعی اعتراض سیاسی و اجتماعی کنند و گاهی تبدیل به جنگ روانی بین‌قومی می‌شوند.»

به نوشته این روزنامه، محسن رنانی استاد اقتصاد در دانشگاه اصفهان با اشاره به این که «جوک‌ها دو دسته‌اند؛ سفید و سیاه و طیف بزرگ‌تری از جوک‌ها نیز از لطیفه تا شایعه و برچسب‌زنی را شامل می‌شوند. جوک‌های سفید همانند موسیقی، شعر و... وارد شده و باعث پیشرفت و جلای یک جامعه می‌شوند، اما جوک‌های سیاه دو کار را انجام می‌دهند یا مثل یک گلوله شلیک می‌کنند یا مثل یک سم رسوب کرده و آرام آرم از پای در می‌آورند.»

محسن رنانی با اشاره به این که جوک‌های سیاه «شامل جوک‌های قومیتی، مذهبی و جنسی» است، گفته جوک‌های سیاه آرام‌آرام هویت، غیرت و ارزش‌های کشور را نابود می‌کنند این جوک‌ها شامل جوک‌های قومیتی، مذهبی و جنسی می‌شوند. اطلاع‌رسانی، تخلیه روانی و رساندن انتقاد به مسئولان وضعیت و اوضاعی از کارکردهای یک جوک هستند، اما این جوک‌های سیاه شلیک می‌کنند به توسعه و توسعه کشور را آرام آرام نابود می‌کنند».

استاد دانشگاه اصفهان با اشاره به این که «توسعه نیازمند ویژگی‌های خاص خود است و انسان‌های دارای اعتماد به نفس، مدیرانی که ریسک‌پذیر باشند، سرمایه‌گذاران پردل و جرات که بتوانند به مدیران اعتماد داشته باشند تا کار پیش برود از ویژگی‌های توسعه‌اند»، گفته است: «اگر اعتماد میان جامعه، مردم، مدیران و دولت از بین برود، شکست آن جامعه قطعی خواهد بود.»

محسن رنانی همچنین گفته است: «اگر جامعه متخصص ساخت جوک‌های سیاه شد باید نگران این جامعه بود زیرا به دست خود مردمانش از توسعه‌یافتگی باز می‌ماند. جوک سیاه اعتمادبه نفس، اتحاد و همبستگی ملی را از بین می‌برد. اگر می‌بینید در کشور ما زنان کاندیدا نمی‌شوند یا مدیریتی را به دست نمی‌گیرند، اگر می‌بینید قدرت ریسک‌پذیری پایین است و کسی با کسی تعامل ندارد و مردم از تعامل می‌ترسند به این دلیل است که همه زیر ذره‌بین هستند، می‌ترسند از این که اشتباهی رخ دهد و بعد آماج حملات جوک شوند و زیر شلیک شایعات کمر راست نکنند.»

روزنامه قانون از قول علی رفیعی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه اصفهان، نیز نوشته است: «اگر بخواهید به لحاظ تاریخی در ایران بررسی کنید، جوک به معنای اینکه دیگران را درنظر بگیریم و آنها را موضوع خنداندن دیگران قرار دهیم، در تاریخ ایران جنبه سیاسی داشته و پررنگ هم بوده است.»

به گفته این جامعه‌شناس، «مردمی که نه به لحاظ تعداد بلکه به لحاظ قدرت و ثروت در اقلیت بودند نمی‌توانستند برخورد مناسبی با صاحبان قدرت و ثروت داشته باشند، برای همین دست به ساخت جوک، لطیفه و مسخره کردن می‌زدند و ابزار جوک و لطیفه و مسخره کردن یکی از قوی‌ترین ابزار در آن زمان به شمار می‌رفت.»

علی رفیعی با تأکید بر این که «جوک‌ها تا حد زیادی جنبه سیاسی دارند و حتی نمونه‌های اجتماعی هم باز جهت‌گیری‌های سیاسی دارند»، گفته است «کسی که عهده‌دار مسئولیت یا سمتی در اداره‌ای است، چنین کسی اگر کمی ظلم کند وانتقادپذیر نباشد، محلی برای ساخت جوک برای زیردستانش می‌شود. در واقع زیردستان با این شیوه می‌خواهند با رئیس‌شان مقابله کنند. بنابراین جوک‌ها کارکرد دارند و به نوعی این جوک‌ها به افراد در سطح قدرت و ثروت پایین‌تر، تسکین می‌دهند. همین که باعث می‌شود به بالادستی بخندند و یک فشار روانی را تخلیه کنند برایشان کافی است».

روزنامه قانون از قول این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه اصفهان نوشته است: «در برخی از موقعیت‌ها می‌بینید که همین جوک‌ها آن‌قدر بی‌حد و مرز پیش می‌روند که تبدیل به خصومت‌های قومی می‌شوند و لطمه بسیاری به کشور وارد می‌کنند؛ مثلاً اگر شما به شهری دیگر سفر کنید و بگویید که از کدام شهر می‌آیید، سریعاً جوک‌های ساخته‌شده در رابطه با شهر شما در ذهن آن افراد می‌آید و به چیز دیگری فکر نمی‌کنند.»

علی رفیعی گفته است: «جوک‌ها قدرت دارند و هویت ما را شکل می‌دهند» و حتی «درباره اتفاقاتی مثل اسید پاشی و دیگر وقایع که مورد تمسخر واقع می‌شوند» هم «جنبه مثبت دارد و هم منفی. جنبه مثبت آن است که به نوعی تخلیه شدن است و مسخره گرفتن وقایع تلخ به نوعی باعث التیام روحی فرد و جامعه و به خصوص جمعیت قربانی می‌شود اما یک جاهایی هم روی جمعیت قربانی تأثیر بد می‌گذارد و بیشتر دل آنان را جریحه‌دار می‌کند و از این‌رو کارکرد منفی آن بیشتر است.»

روزنامه قانون از قول استاد جامعه‌شناسی دانشگاه اصفهان نوشته است: «جوک‌ها دو کارکرد مثبت و منفی دارند، گاهی ابزاری برای پایین‌دست‌ها می‌شوند تا به نوعی اعتراض سیاسی و اجتماعی کنند و گاهی تبدیل به جنگ روانی بین‌قومی می‌شوند.»

نگاه روزنامه سازمان زندان‌ها به گزارش احمد شهید از نقض حقوق بشر در ایران

روزنامه حمایت، وابسته به سازمان زندان‌های قوقه قضائیه جمهوری اسلامی در شماره شنبه خود احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران را به خاطر انتشار گزارش تازه اش درباره «نقض حقوق بشر در ایران» مورد حمله قرار داده است.

این روزنامه با تیتر «احمد شهید مدافع قاچاقچیان مواد مخدر شد» نوشته است: «احمد شهید گزارش ماه مارس سال ۲۰۱۵ خود از آنچه که قوانین محدودکننده آزادی بیان و رسانه‌ها و مجازات اعدام در ایران خوانده انتقاد کرده است و همچنین در گزارش سالانه خود به شورای حقوق بشر ملل متحد، از اصاح قوانین و سیاست‌هایی که حقوق و استانداردهای شناخته شده بین‌المللی را تضعیف یا نقض می‌کنند، به عنوان اولویت‌های اصلی برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران نام برده است.»

روزنامه حمایت نوشته است: «جمهوری اسامی ایران بارها گزارش‌های احمد شهید درباره حقوق بشر را «مغرضانه خوانده و اعلام کرده است که این گزارش‌ها در راستای اعمال فشار بر جمهوری اسامی ایران منتشر می‌شوند.»

این روزنامه وابسته به سازمان زندان‌ها همچنین نوشته است: « گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در گزارش جدید خود همچنین از آنچه که مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر در ایران نام برده؛ ابراز نگرانی کرده است.»

XS
SM
MD
LG