لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۳

پایان مذاکرات دوشنبه در سوئیس؛ ظریف: بالاخره به نتیجه می‌رسیم


محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران و همتای آمریکایی او جان کری
محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران و همتای آمریکایی او جان کری

مذاکرات هسته‌ای محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران با همتای آمریکایی او جان کری که روز دوشنبه ۲۵ اسفند در لوزان سوئیس از سر گرفته شده بود پس از بیش از چهار ساعت گفت‌وگو به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار اعزامی رادیو فردا به لوزان، محمدجواد ظریف پس از پایان این مذاکرات که شامل گفت‌وگوی جداگانه‌ای با جان کری نیز می‌شد به خبرنگاران گفت که «بالاخره به نتیجه خواهیم رسید.»

آقای ظریف پس از این مذاکرات، لوزان را به مقصد بروکسل ترک کرد تا در آنجا با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و سه وزیر خارجه اروپایی دیدار داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، قرار بود که مذاکرات جان کری و محمد جواد ظريف روز يکشنبه ۲۴ اسفندماه برگزار شود، اما مقام های وزارت امور خارجه آمريکا می‌گويند، به دليل گفت‌وگوی طولانی روز يکشنبه بين هيات ايرانی و آمريکايی، مذاکرات وزیران خارجه به روز دوشنبه موکول شد.

گزارش ها حاکی است که نخسيتن روز اين دور از مذاکرات هسته‌ای بین ايران و آمريکا در لوزان سوئيس، با مذاکرات رئيس سازمان انرژی اتمی ایران و وزير انرژی آمريکا به همراه معاونان و هيات‌های کارشناسی روز یکشنبه و در حدود سه ساعت و نيم برگزار شده است.

در همین حال خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گزارش داده که عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و از مذاکره‌کنندگان ارشد ایران، روز یکشنبه گفته‌است که جمهوری اسلامی امیدوار است مهم‌ترین اختلافات بین ایران و آمریکا در دور جدید مذاکرات هسته‌ای حل شود.

معاون وزیر خارجه ایران اضافه کرده‌است: «ما هنوز اختلافات جدی با یکدیگر داریم. در این دوره از مذاکرات خواهیم دید که آیا قادر خواهیم بود از عهده این مسائل برآییم یا نه. ما به پیشرفت‌هایی در طول دوره‌های اخیر مذاکرات هسته‌ای دست یافتیم. در این دور از مذاکرات نیز خواهیم دید که آیا می‌توانیم به پیشرفتی دست یابیم یا نه.»

به گزارش رویترز، جان کری نیز روز یکشنبه ابراز امیدواری کرده‌است که «طی روزهای آینده» به توافقی سیاسی موقت دست یافت به شرط آن که ایران بتواند نشان دهد که برنامه هسته‌ای این کشور صلح آمیز است.

این در حالی است که رویترز هفته گذشته گزارش داده بود که مقام‌های آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان، که گروه ۱+۵ را تشکیل می‌دهند، مذاکراتی جهت صدور قطعنامه برای تأیید توافق احتمالی و همچنین پایان دادن به تحریم‌های ایران انجام داده‌اند.

یک مقام غربی به رویترز گفته بود که تحریم‌هایی که طی این مدت شورای امنیت علیه ایران اعمال کرده، درصورت توافق احتمالی می‌شود به سرعت رفع شوند.

به گزارش رویترز، مقام‌های نزدیک به مذاکرات گفته‌اند که گفت وگوهایی برای صدور قطعنامه توسط شورای امنیت انجام شده‌است. صدور قطعنامه پس از توافق احتمالی امتیاز عمده‌ای است که آمریکا با اعطای آن موافقت کرده‌است. امتیازی که پیشتر واشینگتن با اعطای آن مخالفت کرده بود. چرا که مقام‌های آمریکایی معتقد بودند ابتدا پس از توافق نهایی می‌بایست تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اورپا رفع شوند و پس از چندسال آنگاه قطعنامه‌ای توسط شورای امنیت صادر شود.

یک مقام غربی در این زمینه به رویترز گفته‌است: این تغییری کامل درموضع آمریکا (در قبال مناقشه هسته‌ای ایران) بود و امیدواریم ایرانی‌ها نیز حاضر شوند درمقابل با اعطای امتیازی به روند مذاکرات کمک کنند.

این مقام غربی که نخواست نامش فاش شود اضافه کرده‌است: تا کنون در این مذاکرات اعطای امتیازات یکجانبه بوده به همین دلیل روند مذاکرات اخیراً کند شده‌است.

به گزارش هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به لوزان، محمدجواد ظریف روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که احتمالاً معاونان وزیران خارجه ۱+۵ روز سه‌شنبه با همتاهای ایرانی خود مذاکره خواهند داشت.

ایران و گروه ۱+۵ تا ماه ژوئن فرصت دارند تا به یک توافق نهایی دست یابند. پیشتر قرار بود تا ۲۴ ماه مارس جاری دو طرف به توافقی کلی (سیاسی) دست یابند.

XS
SM
MD
LG