لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۹

احمد شهید: وضعیت حقوق بشر ایران در دوران روحانی بدتر شده است


احمد شهید
احمد شهید

احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر در ايران، با بيان اينکه وضعيت حقوق بشر در ايران در دوران رياست جمهوری حسن روحانی «بدتر» شده، گفت که ممکن است در صورت توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی، تهران گام‌هایی برای بهبود شرايط حقوق بشر بردارد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای شهيد، دوشنبه ۲۵ اسفند گفت که جمهوری اسلامی از ابتدای سال جاری ميلادی تاکنون، بيش از ۲۰۰ نفر را اعدام کرده است.

جمهوری اسلامی در سال گذشته نيز دست‌کم ۷۵۳ اعدام تاييد شده انجام داد که اين تعداد بيشترين ميزان اعدام از سال ۲۰۰۲ بود.

احمد شهيد در يک نشست خبری در ژنو سوييس افزود: «جامعه ايران نگران زيادی دارد که پرونده هسته‌ای بر روی مباحث حقوق بشری سايه بيندازد. از نظر من اگر در تعامل بر سر موضوعات امنيتی بهبود حاصل شود، بهبود بالقوه‌ای در انتظار بقيه موارد به عنوان تعاملی گسترده وجود خواهد داشت.»

سخنان گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره ايران و در ژنو سوئيس همزمان با مذاکرات هسته‌ای هيئت‌های بلندپايه ايران و آمريکا در شهر لوزان اين کشور بيان شد.

به گفته آقای شهيد، افزايش اعدام‌ها و وجود قوانينی که فضا را برای فعاليت سازمان‌های غير دولتی، جوامع حقوقی، احزاب سياسی و مدافعان حقوق بشر تهديد می‌کند، نشانه‌ای از بدتر شدن وضعيت حقوق بشر در ايران در دوران رياست جمهوری حسن روحانی است.

احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر در ايران، چند روز پيش و در حين ارائه گزارش سالانه خود، از جمهوری اسلامی خواست تا قوانين محدودکننده آزادی بيان و رسانه‌ها را لغو کرده روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی را آزاد کند و به ارسال پارازيت‌های ماهواره‌ای و مسدود کردن وب‌سايت‌ها پايان دهد.

مسئولان جمهوری اسلامی با رد اين گزارش، واکنش تندی به سخنان آقای شهيد نشان دادند.

XS
SM
MD
LG