لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

شناسایی «بیش از ده نفر» از عاملان حمله به مطهری در شیراز


معاون امنیتی وزارت کشور جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه خبر داد که بر اساس «مستندات مختلف از جمله عکس و فیلم» هویت بیش از ده نفر از عاملان حمله به علی مطهری در شهر شیراز شناسایی شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حسین ذوالفقاری، معاون وزیر کشور، روز سه‌شنبه، ۲۶ اسفند، در پایان سفر خود به شیراز گفت: «مقرر شد در چارچوب قانون و مقررات هرکس به هر میزانی قصور، تخلف و قانون‌شکنی داشته با هماهنگی دادستان با آن برخورد شود.»

آقای ذوالفقاری ریاست کمیته‌ای را بر عهده دارد که از سوی وزارت کشور برای بررسی حمله به آقای مطهری تشکیل شده است. اعضای این کمیته روز دوشنبه به شهر شیراز سفر کرده بودند.

در همین زمینه پیشتر حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور ایران، در روز دوشنبه، ۲۵ اسفند، گفته بود که در یک فیلم ۲۰ دقیقه‌ای از حادثه حمله به علی مطهریچهره‌های حمله‌‌کنندگان «تقریباً» مشخص است.

وی در عین حال اعلام کرده بود که تاکنون کسی در رابطه با این حمله بازداشت نشده‌ است.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، که روز ۱۸ اسفند برای سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرده بود در فرودگاه این شهر «با هجوم نیروهای لباس‌شخصی مورد ضرب‌وشتم» قرار گرفت و در ‌‌نهایت مجبور به بازگشت به تهران شد.

در پی این اتفاق، حسن روحانی، رئیس جمهور، در نامه‌ای به وزرای اطلاعات و کشور دستور داد که مسئله حمله به آقای مطهری پیگیری شود.

معاون امنیتی وزیر کشور ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «مقرر شد که دستگاه‌های اطلاعاتی متشکل از اداره کل اطلاعات استان، حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی و حفاظت اطلاعات سپاه مستندات و تحقیقات خود را تحت نظارت دادستان ترکیب و تلفیق کنند.»

وی اضافه کرد: «هماهنگی‌های لازم در شورای تامین استان نیز انجام شده و بر اساس دستور وزیر کشور، استاندار فارس به عنوان رئیس شورای تامین مامور پیگیری و هماهنگی‌های لازم برای شناسایی عوامل حادثه با همکاری دستگاه‌های امنیتی شد.»

به گفته آقای ذوالفقاری، گزارش هیئت یاد شده به‌ زودی به رئیس شورای امنیت کشور ارائه می‌شود و پس از بررسی در اختیار مقام‌های کشوری قرار خواهد گرفت.

آقای ذوالفقاری همچنین از تشکیل جلساتی با نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان فارس و دیگر مقام‌های این استان خبر داد و گفت که «مواضع خوبی در مسئولان وجود دارد».

گفته‌های معاون امنیتی وزیر کشور در حالی است که آقای مطهری روز شنبه، ۲۳ اسفند، و پس از سخنان امام جمعه شیراز در نماز جمعه، او را متهم ردیف اول در حمله به خود معرفی کرده بود.

اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز، روز جمعه، ۲۲ اسفندماه، در سخنانی تلویحاً علی مطهری را به «طاغوت» و «فتنه» منتسب دانسته و گفته بود که «اگر کسی حریم ولایت و خبرگان و فتنه را شکست، باید انتظار داشته باشد که دیگران حریم او را نشکنند؟»

علی مطهری، روز سه‌شنبه، ۱۹ اسفند، نیز درباره حمله‌ کنندگان به خود گفته بود: «ظاهراً یک اصل پذیرفته شده بود؛ این افراد که از تجهیزات‌شان مانند موتورهای سنگین و گاز فلفل معلوم بود از کجا دستور گرفته‌اند.»

«موتورهای سنگین» معمولاً توسط نهادهای نظامی و نیروهای بسیج در ایران استفاده می‌شود.

در همین حال در ادامه واکنش‌ها،محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران، گفت که رفتارهای صورت گرفته با علی مطهری «اصلا قابل تایید کردن نیست».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی روز دوشنبه در عین حال اضافه کرد: «آقای مطهری بعضا حرف‌هایی می‌زنند و رفتارهایی دارند که به قول معروف فریاد می‌زنند «پلیس بیا منو بگیر». اگر ایشان خودشان هم بیشتر رعایت کنند برای خود و خانواده‌‌شان مفید خواهد بود.»

گفته‌های نایب رئیس مجلس ایران در حالی است که علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، روز ۲۵ اسفندماه گفته بود که حمله به آقای مطهری «به ریشه داخلی و خارجی کشور لطمه زد و به نظام نیز کمکی نکرد».

با این حال علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز سه‌شنبه تصریح کرد: «مقصر واقعه شیراز رئیس دانشگاه است که از اجرای مصوبه شورای تامین استان فارس تمرد کرده است.»

یک روز پیش از این سخنان آقای بروجردی، علی مطهری در نامه‌ای به حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور، مطالب مطرح شده درباره مصوبه «شورای تأمین» شیراز در مخالفت با سخنرانی او و همچنین توصیه مقامات استان فارس برای سفر نکردن او به شهر شیراز را تکذیب کرده بود.

محمد احمدی، استاندار فارس، روز سه‌شنبه، ۱۹ اسفندماه، با اشاره به مخالفت «شورای تامین» شهرستان شیراز با سخنرانی آقای مطهری گفت که استانداری فارس از طریق فرماندار جهرم که رابطه دوستی با آقای مطهری دارد، از او خواسته بود که برای سخنرانی به شیراز نیاید و این سفر را با چند روز تاخیر انجام دهد.

در همین حال مجید ارشاد، رئیس دانشگاه شیراز، در همین زمینه گفته است که توصیه «شورای تامین» شهرستان شیراز مبنی بر برگزار نشدن جلسه سخنرانی آقای مطهری، در هیئت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی مطرح و رد شده بود.

XS
SM
MD
LG