لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۰

کاخ سفيد: احتمال دستیابی به توافق با ایران همچنان ۵۰ درصد است


جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید واشینگتن
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید واشینگتن

سخنگوی کاخ سفيد در واکنش به اخباری که از پيشرفت مذاکرات اتمی با ايران در سوييس منتشر شده است، اعلام کرد هنوز اختلافات اساسی با ايران به قوت خود باقی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جاش ارنست روز ۲۶ اسفند گفت: «در نظر رييس جمهوری آمريکا هنوز چيزی عوض نشده است؛ در بهترين حالت هنوز همه چيز پنجاه- پنجاه است».

سخنگوی کاخ سفيد در واکنش به گفته‌های علی‌اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران که گفته بود «۹۰ درصد مسائل حل شده است»، افزود: «هنوز معامله سختی در راه است و ايران بايد تصميم‌هايی دشوار و مسئوليت‌هايی سخت بر عهده بگيرد».

آقای ارنست گفت: «هنوز بايد منتظر علائم از تمامی مقامات تصميم‌گيرنده ايران – و نه فقط مذاکره‌کنندگان اتمی – بود و خيلی سخت است که بتوان نتيجه‌ای را در اين مقطع پيش‌بينی کرد».

وی اظهار داشت: «در جريان مذکرات يکسال گذشته پيشرفت‌های خوبی به دست آمده است هرچند موانعی هم بوده که همين طور تا پايان حل نشده باقی مانده است».

سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد: «بيشترين زمان برای مذاکره صرف سخت‌ترين مسائل شده و هنوز هم سخت‌ترين مسائل به قوت خود باقی است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، احتمال دارد در مقابل ۱۰ تا ۱۵ سال ايجاد محدوديت در برنامه اتمی ايران، تحريم‌ها (عليه ايران) لغو و يا کم شود.

مذاکرات اتمی ايران به همراه ۱+۵ در لوزان در سوييس ادامه دارد.

ایران و گروه ۱+۵ بنا دارند تا ماه ژوئن به یک توافق جامع درباره حل و فصل نهایی ابهام های برنامه هسته ای ایران دست یابند. پیشتر قرار بود که دو طرف تا ۲۴ ماه مارس به توافقی کلی (سیاسی) دست یابند.

XS
SM
MD
LG