لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۱

کاخ سفید بار دیگر بر تشکیل کشور مستقل فلسطینی تاکید کرد


کاخ سفید اعلام کرد بعد از پیروزی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در انتخابات این کشور، آمریکا در صدد یافتن راهی بهتر برای حل و فصل بحران میان اسرائیل و فلسطینی‌ها است.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه ۲۷ اسفند گفت که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هنوز معتقد است که بهترین راهکار برای حل بحران اسرائیل-فلسطین این است که فلسطینی‌های یک کشور مستقل داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی افزود که اما متناسب با اظهارات اخیر نتانیاهو، آمریکا در رویکرد خود نسبت به این راهکار تجدیدنظر خواهد کرد.

آقای نتانیاهو قبل از انتخابات روز سه شنبه اسرائیل موضع قبلی خود را در قبال راهکار دو کشور تغییر داد و اعلام کرد با تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی مخالف است.

ارنست گفت که اوباما به زودی با نتانیاهو تماس خواهد گرفت تا پیروزی وی را در انتخابات تبریک بگوید.

به گفته وی، جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز پیروزی نتانیاهو را تلفنی به وی تبریک گفته است.

در انتخابات پارلمانی اسرائیل، حزب لیکود به رهبری نتانیاهو توانست ۳۰ کرسی (معادل ۲۴ درصد) آراء را به خود اختصاص بدهد و برنده این انتخابات شود. بعد از لیکود، حزب اتحاد صهیونیست به رهبری اسحاق هرتزوگ ۲۴ کرسی (حدود ۱۹ درصد آراء) را تصاحب کرد و در رتبه دوم ایستاد.

ارنست این اظهارات را در گفت‌وگو با خبرنگارانی مطرح کرد که همراه با رییس جمهوری آمریکا به کلیولند در ایالت اوهایو سفر می‌کردند تا در مراسمی با موضوع صنعتگری آمریکا شرکت کنند.

در همین حال خبرگزاری رویترز در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر کرد، نوشت که کاخ سفید عمیقا از «اظهارات تفرقه افکنانه» در انتخابات اسرائیل که با هدف تضعیف جایگاه شهروندان عرب – اسرائیلی مطرح شده است، ابراز نگرانی کرد.

آقای نتانیاهو روز انتخابات گفته بود که احزاب چپ تلاش دارند تا رای دهندگان عرب-اسرائیلی را علیه وی بسیج کنند.

جاش ارنست می‌گوید که کاخ سفید نگرانی خود را از این مسئله مستقیما با مقام‌های اسرائیلی در میان خواهد گذاشت.

خبرگزاری رویترز همچنین افزود سازمان ملل اعلام کرده است که از اسرائیل انتظار دارد با پیروزی نتانیاهو در انتخابات پارلمانی، این کشور به فرایند صلح خاورمیانه ادامه داده و مذاکرات برای تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی را دنبال کند.

این اظهارات بعد از آن مطرح می‌شود که نتانیاهو در روزهای آخر کارزار انتخاباتی خود اعلام کرد که وی اجازه نخواهد داد هیچ کشور مستقل فلسطینی در دوران نخست‌وزیری وی تشکیل شود.

وی همچنین وعده داد که به شهرک سازی در سرزمین‌های اشغالی ادامه خواهد داد.

فرهان حق، سخنگوی‌ بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن استقبال از نتایج اولیه انتخابات اسرائیل ابراز امیدواری کرد که دولت جدید اسرائیل به سرعت تشکیل شود.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: «دولت جدید اسرائیل وقتی تشکیل شد باید ضمن تعامل فعالانه با جامعه بین‌المللی شرایط را برای یک توافق نهایی صلح با فلسطینی‌ها فراهم کند، توافقی که به اشغال‌گری اسرائیل پایان بدهد و طرح تشکیل کشور مستقل فلسطینی را محقق کنند».

وی افزود که اسرائیل همچنین باید «شهرک سازی غیرقانونی» را در سرزمین‌های اشغالی متوقف کند.

فلسطینی‌ها درصدد تشکیل یک کشور مستقل در غزه، کرانه باختری و بیت المقدس شرقی هستند. اسرائیل، بیت المقدس شرقی را در جنگ ۱۹۶۷ به اشغال خود درآورد.

آقای حق تصریح کرد: «دبیرکل سازمان ملل عمیقا معتقد است که این بهترین و تنها راه برای اسرائیل است تا همچنان یک کشور دمکراتیک باقی بماند».

بان کی مون بار دیگر از اسرائیل خواست تا فرایند ارسال درآمد مالیاتی فلسطینی‌ها را از سر بگیرد.

اسرائیل به تلافی تلاش فلسطینی‌ها برای پیوستن به دادگاه کیفری بین‌المللی فرایند انتقال درآمد مالیاتی فلسطینی‌ها را به تشکیلات خودگردان متوقف کرده است.

XS
SM
MD
LG