لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۰

شورای امنیت حمله مسلحانه در تونس را محکوم کرد


نیروهای مسلح تونس پس از حمله روز چهارشنبه در خیابان‌ها
نیروهای مسلح تونس پس از حمله روز چهارشنبه در خیابان‌ها

شورای امنیت سازمان ملل متحد حمله مسلحانه در موزه باردو را در تونس که به کشته شدن دست‌کم ۲۱ نفر انجامیده محکوم کرده و گفته است «هیچ عمل تروریستی نمی‌تواند جلوی حرکت تونس به سوی دمکراسی را بگیرد».

این شورا در ساعات پایانی ۲۷ اسفند ماه در بیانیه‌ای به خانواده قربانیان، دولت تونس و دولت‌های کشورهایی که شهروندان خود را در این حمله از دست داده‌اند تسلیت گفته است.

شورای امنیت سازمان ملل در عین حال تاکید کرده است که «سازمان‌ها، کسانی که در این حملات دست دارند، کسانی که منابع مالی آن‌ها را تامین می‌کنند و حامیان آن‌ها را باید به دست عدالت سپرد».

حمله به موزه ملی باردو در تونس به کشته شدن دست‌کم ۲۰ نفر انجامیده است.

در این میان دست‌کم ۱۷ قربانی، گردشگران خارجی بوده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل: حمله‌ای که نادیده انگاشتن مطلق مفهوم زندگی را بازتاب می‌دهد.

هنوز وضعیت گروهی از افرادی که در روز حادثه در محل یا اطراف آن بودند مشخص نیست.

برای نمونه یک کشتی تفریحی ایتالیایی گفته است هنوز ۱۴ نفر از مسافران آن به کشتی باز نگشته‌اند.

وزارت خارجه بریتانیا نیز ۲۸ اسفند ماه گفته است دو شهروند آن کشور در جریان تیراندازی در محل گیر افتاده‌اند. اما مشخص نیست آیا به آنها آسیبی رسیده است یا نه.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، خود از جمله شخصیت‌های سیاسی‌ست که حمله روز چهارشنبه را محکوم کرده است.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، نیز خبر از کشته شدن سه شهروند آن کشور در حمله داده است. در حالی‌که حبیب الصید، نخست‌وزیر تونس، گفته پنج ژاپنی قربانی حمله به باردو شده‌اند.

آبه خود روز ۲۸ اسفند ماه گفت «مهم نیست دلیل چیست، تروریسم فراموش‌نشدنی‌ست و ما شدیدا آن را محکوم می‌کنیم».

در مورد شهروندان لهستانی کشته شده نیز آمار ضد و نقیضی منتشر شده است. در حالی‌که رادوسلاو شیکورسکی، رئیس مجلس آن کشور، در گفت‌وگویی تلویزیونی از آمار غیر رسمی ۷ قربانی خبر داده بود، و گفته شد ممکن است عزای عمومی اعلام شود، اما رسانه‌ها می‌گویند تنها یک لهستانی کشته شده است.

قربانیان خارجی این حمله شهروندان ژاپن ایتالیا، اسپانیا، کلمبیا، لهستان، فرانسه، اسپانیا و استرالیا هستند. دست‌کم دو شهروند تونسی نیز در این حمله کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG