لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۷

مذاکره‌کننده اروپایی: هنوز از توافق اتمی با ایران بسیار دور هستیم


ساعاتی پس از آغاز مذاکره وزرای خارجه ایران و آمریکا در سوئیس در چارچوب مذاکرات اتمی، خبرگزاری‌ها از قول یک مذاکره‌کننده اروپایی توافق اتمی بین جمهوری اسلامی و گروه ۵+۱ را «دور از دسترس و نامحتمل» توصیف کردند.

خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه، ۲۸ اسفندماه، از قول این دیپلمات اروپایی که نخواسته است نامش فاش شود گفت که دو گروه طرفین مذاکره «هنوز از توافق بسیار دور هستیم».

او رسیدن به چارچوب توافق در روزهای آینده را نامحتمل دانسته و گفت: «واقعا فکر نمی‌کنم که تا جمعه شب به چارچوب توافق برسیم.»

خبرگزاری رویترز به نقل از همین مذاکره‌کننده اروپایی می‌گوید: «این که ایرانی‌ها می‌گویند که ۹۰ درصد توافق انجام شده، درست نیست.»

احتمالا اشاره این دیپلمات به اظهار نظر علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، است که روز چهارشنبه گفته بود که ایران و آمریکا در مذاکرات دوجانبه خود درباره برنامه اتمی ایران در مورد ۹۰ درصد مسائل فنی توافق کرده‌اند.

به گزارش روز ۲۷ اسفند خبرگزاری ایسنا، آقای صالحی که در حال حاضر برای شرکت در مذاکرات اتمی در شهر لوزان سوئیس به سر می‌برد گفت: «ما در گفت‌وگو با ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در مورد ۹۰ درصد مسائل فنی توافق کردیم.»

وی افزود: «در بیشتر مسائل ما به توافقاتی دوجانبه دست یافتیم، اما هنوز در مورد یک مسئله مهم اختلاف نظر داریم که تلاش خواهیم کرد آن را در نشست امروز غروب بین وزیران خارجه دو کشور حل و فصل کنیم.»

در همین حال خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در روز پنج‌شنبه می‌گوید که «داریم به جایی می‌رسیم» و «خیلی خوب پیش می‌رویم».

با این همه آقای ظریف نیز اشاره کرده است که «هنوز تا جایی که بگوییم به فهم مشترک رسیده‌ایم فاصله داریم و کار زیادی پیش روی‌مان است».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در ادامه گفته است که «تا جایی که لازم باشد در لوزان می‌مانیم».

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، بامداد پنج‌شنبه در گزارشی به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات گفته بود که نتیجه تا پایان روز پنج‌شنبه مشخص می‌شود. اما از سوی دیگر همین خبرگزاری از قول منابعی دیگر احتمال ادامه آن را تا روز جمعه و حتی پایان روز یک‌شنبه مطرح کرد.

ایران و گروه ۱+۵ بنا دارند تا ماه ژوئن به توافق نهایی دست یابند. پیشتر قرار بود تا ۲۴ ماه مارس سال جاری میلادی، دو طرف به توافقی کلی (سیاسی) دست یابند.

XS
SM
MD
LG