لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۴

ظریف: نوبت آمریکاست که بین فشار یا توافق یکی را انتخاب کند


وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه، ۲۹ اسفندماه، در پاسخی تلویحی به پیام نوروزی رئیس جمهور آمریکا در حساب توییتری خود نوشت که اکنون «نوبت آمریکاست» که بین «فشار یا توافق» یکی را انتخاب کند.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، در پیامی نوروزی که روز پنج‌شنبه، ۲۸ اسفند، منتشر شد ضمن آن که مذاکرات حال حاضر در سوئیس را «فرصتی تاریخی» توصیف کرد مقامات جمهوری اسلامی را به «توافقی منطقی» دعوت کرد.

مذاکره‌کنندگان ایرانی از یک سو و اعضای گروه ۵+۱ از سوی دیگر که هم‌اکنون در شهر لوزان در سوئیس به سر می‌برند تا آخر ماه جاری میلادی، مارس، فرصت دارند تا چارچوب یک توافق را تعیین کنند.

پس از آن مذاکره‌کنندگان دو طرف تا پایان ماه ژوئن سال جاری میلادی باید جزئیات و کلیات توافق فیمابین را نهایی کنند.

یک روز پس از انتشار پیام نوروزی باراک اوباما به مناسبت آغاز سال نو شمسی، ۱۳۹۴، محمدجواد ظریف در توییتر نوشت: «ایرانی‌ها انتخاب خود را کرده‌اند: مشارکت با شرافت. اکنون نوبت آمریکا و متحدان اوست که انتخاب کنند: فشار یا توافق.»

در همین حال از لوزان در سوئیس سیگنال‌های متفاوتی می‌رسد: در حالی که آقای ظریف و همتای آمریکایی‌اش، جان کری،‌ از «پیشرفت» در مذاکرات حرف می‌زنند، روز پنج‌شنبه یک دیپلمات اروپایی حاضر در این مذاکرات از نامحتمل بودن توافق در روزهای آینده خبر داد.

از سوی دیگر روز جمعه خبرگزاری فرانسه از بروکسل در بلژیک خبر داد که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با سران سه کشور اروپایی عضو گروه ۵+۱ درباره مذاکره با جمهوری اسلامی جلسه داشته است.

دفتر فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اروپا، روز جمعه در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که او در حاشیه گفت‌وگوهای سران اتحادیه اروپا با دیوید کامرون، آنگلا مرکل و فرانسوا اولاند درباره مذاکره با جمهوری اسلامی به گفت‌وگو نشسته است.

خبرگزاری فرانسه موضوع این جلسه اروپایی را تبادل نظر درباره «گزارش‌های متناقض» از پیشرفت در مذاکرات لوزان عنوان کرده است.

اما سخنگوی خانم موگرینی در بروکسل گفته است که جلسه سران کشورهای اروپایی برای «بررسی وضعیت» و رسیدن به «موضعی هماهنگ و روشن» از سوی کشورهای اروپایی تا پیش از آخر ماه مارس تشکیل شده است.

XS
SM
MD
LG