لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۱

اوباما خواستار آزادی حکمتی، عابدینی، رضائیان و یافتن لوینسون شد


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، از مقام‌های ایرانی خواسته است تا سه شهروند ایرانی‌-آمریکایی؛ سعید عابدینی، کشیش، امیر حکمتی، سرباز پیشین و جیسون رضائیان، خبرنگار، را آزاد کرده و برای یافتن و بازگرداندن رابرت لوینسون، مامور پیشین اف‌بی‌آی، همکاری کنند.​

رئیس‌جمهوری ایالات متحده، ۲۹ اسفند ماه، خواست تا مقام‌ها در تهران با آزادی و کمک سازنده، «بازگشت امن و در اسرع وقت» این چهار تن «نزد خانواده‌اشان» را ممکن سازند.

اوباما به تازگی با همسر سعید عابدینی، کشیش کلیسای تبشیری، که بیش از دو سال است در ایران زندانی‌ست، دیدار کرده است.

نغمه عابدینی، همسر این کشیش، در صفحه فیس بوکش در مورد ملاقات با آقای اوباما نوشت: «رئیس جمهور آمریکا به جاکوب (پسرش) گفت که سخت تلاش خواهد کرد که پدرش، تا هفدهم مارس (سه روز پیش) که روز تولد او است، به آمریکا برگردد».

آقایان رضائیان و حکمتی نیز هر دو در ایران در زندان به سر می‌برند.

ایالات متحده در در ماه گزارش‌ها در مورد «پیشنهاد مبادله امیر حکمتی» را رد کرد.

وضعیت جیسون رضائیان خبرنگار واشینگتن‌پست نیز چندان مشخص نیست.

رئیس کل دادگستری استان تهران در بهمن ماه گفت نتیجه پرونده او بعد از «قطعیت و اتمام دادرسی»، اعلام می‌شود و او به زودی محاکمه خواهد شد.

چهره‌ها و شخصیت‌های گوناگونی خواستار آزادی این خبرنگار شده‌اند که محمد علی، مشت‌زن شهیر آمریکایی از جمله آنهاست.

رابرت لوینسون، مامور پیشین پلیس فدرال آمریکا، در مارس سال ۲۰۰۷ زمانی که به جزیره کیش رفته بود، ناپدید شد.

پلیس فدرال آمریکا ۱۸ اسفند ماه، رقم جايزه‌ ارائه اطلاعات درباره رابرت لوينسون را از يک ميليون دلار به پنج ميليون دلار افزايش داد.

خواسته رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد آزادی و همکاری در یافتن این چهار نفر پس از پیام ویدئویی او در آستانه نوروز، منتشر شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در پیام نوروزی خود تاکید کرده است که سال ۱۳۹۴ بهترین فرصت را در چندین دهه برای دنبال کردن آینده‌ای متفاوت میان ایران و آمریکا در بر دارد.

XS
SM
MD
LG