لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۸

کری: پیشرفت‌های واقعی داشته‌ایم، وقت تصمیم‌های بنیادین است


جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، در پی تازه‌ترین دور از مذاکرات اتمی، با تاکید بر به دست آوردن «پیشرفت‌های واقعی» در روند آن گفته است «ما عجله‌ای نداریم… اما درک می‌کنیم که اکنون باید تصمیم‌های بنیادین گرفت، گذر زمان آنها را آسان نخواهد کرد».

جان کری روز شنبه اول فرودین، در لوزان سوئیس گفت با وجود پیشرفت‌های واقعی در گفت‌وگوها، اما رسیدن به توافقی مد نظر است که نه بر مبنای اعتماد، بلکه پذیرفتن راه‌هایی‌ باشد، که صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای تهران را ثابت می‌کند.

در همین روز حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، گفت اختلاف نظرهای باقی‌مانده در مورد برنامه اتمی، می‌توانست در مذاکرات پایان سال گذشته در لوزان حل شود.

البته او نیز با وجود آنکه می‌گوید نقطه‌نظرات مشترکی به وجود آمده که می‌تواند مبنای توافق نهایی باشد، افزوده است که همچنان برخی موارد و اختلاف نظرها باقی‌ست.

مذاکرات چند روزه در لوزان سوئیس، در آخرین روز سال ۱۳۹۳، به پنجم فروردین ماه موکول شد.

طی مذاکرات در لوزان سوئیس، هانا کاویانی خبرنگار اعزامی رادیو فردا به این شهر، از دو چالش مطرح شده به عنوان گره‌های اصلی مذاکرات خبر داده بود؛ فنی: در موضوع تحقیق و توسعه و از سوی دیگر نحوه رفع تحریم‌ها. [بیشتر بخوانید]

کری نیز در سخنان خود برای خبرنگاران تاکید کرده است که موضوعات پیچیده است؛ «به شدت فنی و در هم تنیده».

وزیر خارجه آمریکا گفته است با هم‌تایان اروپایی خود (در گروه ۵+۱: بریتانیا، فرانسه و آلمان) در لندن گفت‌وگو می‌کند تا تلاش کند مسائل باقی‌مانده حل شود.

به گفته آقای کری مذاکرات با ایران، این هفته در سوئیس ادامه پیدا می‌کند تا مشخص شود آیا طرف‌ها می‌توانند تا پایان ماه میلادی مارس (۱۰ روز دیگر) به توافق کلی برسند.

به گفته وزیر خارجه آمریکا «هنوز به خط پایان نرسیده‌ایم اما نباید اشتباه کرد که بخت این را داریم که تلاش کنیم به آن دست یابیم» و اکنون موضوع «مربوط به تمایل سیاسی می‌شود و گرفتن تصمیم‌های دشوار».

جان کری و هیئت همراه او از ۱۶ مارس مذاکرات خود با مقام‌های ایرانی را آغاز کردند

از دیگر مقام‌های ارشد طرف گفت‌وگو با ایران، که طی ساعت‌های گذشته، در مورد مذاکرات اتمی اظهار نظر کرده، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه است.

آقای فابیوس گفته است پاریس توافقی را با تهران می‌خواهد که تضمین کند، «ایران می‌تواند انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای داشته باشد، نه بمب اتمی».

به گزارش خبرگزاری رویترز، فرانسه خواستار محدوديت‌های دقيق‌تری بر برنامه اتمی ايران در هرگونه توافق اتمی احتمالی با تهران است.

مقام‌های ایرانی همواره تاکید کرده‌اند که نه به دنبال ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای که تنها در پی به دست‌ آوردن فواید صلح‌آمیز از انرژی اتمی هستند. با این وجود طی دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، ایران، به دلیل همکاری نکردن و یا اثبات نکردن عینی چنین موضوعی، با تحریم‌های بین‌المللی، از جمله چند مورد تحریم سازمان ملل متحد روبه‌رو شد.

XS
SM
MD
LG