لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۰

تاکید عبد ربه منصور هادی بر مبارزه با «نفوذ ایران» در یمن


هادی، نفر وسط در ردیف جلو، در عدن
هادی، نفر وسط در ردیف جلو، در عدن

عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن، که در پی شورش حوثی‌های آن کشور از صنعا به عدن رفته، ضمن متهم کردن شورشیان شیعه‌مذهب به وارد کردن ایدئولوژی از تهران، تاکید کرده است که با آنچه «نفوذ ایران» نامیده، مبارزه خواهد کرد.

دولت ایران در موارد گوناگون، از جمله در پی وارد شدن اتهام دخالت در اوضاع یمن از سوی ایالات متحده، چنین اتهاماتی را رد کرده است.

سخنان آقای هادی، که سازمان ملل او را همچنان رئیس‌جمهوری قانونی یمن می‌شناسد، اول فروردین ماه، یک روز پس از حملات انتحاری به مساجد شیعیان در صنعا، پایتخت، بیان شده است.

حملات صنعا که شاخه‌ای از «حکومت اسلامی» مسئولیت آن را پذیرفته است، ۱۴۲ کشته و بیش از ۳۵۰ زخمی برجای گذاشت و محکومیت شدید آمریکا و سازمان ملل متحد را همراه داشت.

یمن، کشوری که هم شورش شیعیان در آن رخ داده، درگیری‌های مختلف در آن در جریان است و پایگاه اصلی «القاعده شبه‌جزیره عربی» به شمار می‌رود، طی ماه‌های گذشته با بی‌ثباتی روبه‌رو بوده است و حملات شدید جمعه گذشته بر نگرانی‌ها بیش از پیش افزوده است.

سخنان تلویزیونی عبد ربه منصور هادی، نخستین سخنرانی او از زمان رفتنش از حصر خانگی در صنعا، به شهر جنوبی عدن است.

عدن خود طی روزهای گذشته صحنه درگیری‌ بوده و حمله‌ای هوایی نیز به کاخ ریاست‌‌جمهوری در آن صورت گرفته است.

خبرگزاری فرانسه از قول آقای عبد ربه منصور هادی نقل کرده است که «شیعه دوازده امامی ایران که با استقبال حوثی‌ها و هواداران آنها روبه‌رو شده است، مورد توافق یمنی‌ها، چه زیدی‌ها (اکثریت شیعیه در یمن) و شافعی‌ها (اکثریت سنی‌ در یمن) نیست».

این گفته‌ها در مورد شورشیان حوثی که خود زیدی‌مذهب هستند، ظاهرا اشاعه‌دهنده این باور است که آنها «دوازده امامی» شده‌اند.

عبد ربه منصور هادی، در عین حال در نامه‌ای به خانواده قربانیان و آسیب‌دیدگان حملات روز جمعه، از آن حملات انتحاری به عنوان عملیات «تروریستی، تبه‌کارانه و بزدلانه» نام برده است.

به گفته او چنین حملاتی تنها به دست «دشمنان زندگی» انجام شده است که می‌خواهند یمن را به «هرج‌ومرج» بکشانند.

هادی در عین حال آنچه «فراطیون شیعه که حوثی‌ها نماینده آن‌ها هستند و افراطیون سنی که القاعده نماینده آن است» نامیده، را «دو روی یک سکه» توصیف کرده است.

رئیس‌جمهور شناخته‌شده از سوی جامعه بین‌المللی در یمن، در عین حال عدن را «پایتخت موقت» آن کشور معرفی کرده است.

آقای هادی پیشتر نیز اتهام‌هایی را در مورد دخالت ایران در اوضاع یمن مطرح کرده بود.

XS
SM
MD
LG