لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۹

تصرف سومین شهر بزرگ یمن توسط شورشیان شیعه


درگیری‌ها در شهر تعز یمن
درگیری‌ها در شهر تعز یمن

يک روز پس از آنکه رئيس جمهور يمن، از شورای امنيت سازمان ملل خواست تا «فوراً» عليه شبه‌نظاميان شيعه حوثی در اين کشور «مداخله» کند، شورشيان شيعه موفق شدند شهر تَعِز که سومين شهر بزرگ يمن است و فرودگاه آن را تصرف کنند.

از سوی ديگر، نيروهای ويژه و تکاوران ايالات متحده آمريکا نيز يک پايگاه هوايی را در جنوب يمن که از آن برای انجام عمليات هواپيماهای بدون سرنشين عليه القاعده در اين کشور استفاده می‌شد، تخليه کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، تخليه اين پايگاه شنبه اول فروردين و پس از آن صورت گرفت که نيروهای وابسته به القاعده، کنترل شهری در نزديکی آن را در دست گرفتند.

وزارت امور خارجه آمريکا همچنين اعلام کرده که با «بدتر شدن وضعيت امنيتی» در اين کشور پرسنل خود را از يمن خارج کرده است.

رسانه‌های بين‌المللی می‌گويند که يمن در آستانه جنگ داخلی قرار گرفته است.

رویارویی بین نیروهای شیعه حوثی و عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن، این کشور را به بن‌بست سیاسی کشانده‌است. آقای هادی ایران را به مداخله در یمن از طریق حمایت از حوثی‌ها متهم می‌کند؛ در همین حال ایران اتهام مداخله در یمن را رد می‌کند.

به تازگی و پس از بازگشت یک هیئت حوثی از ایران، راجح بادی، سخنگوی دولت یمن، روز ۲۳ اسفند ۹۳ به شبکه خبری الجزیره گفت که ایران تعهد کرده‌است تا در یمن نیروگاه بسازد، بنادر را توسعه دهد، و مصرف یک سال نفت یمن را تأمین کند.

وی هم‌چنین گفت که ایران به برخی گروه‌های نظامی و شبه‌نظامی در یمن پشتیبانی نظامی می‌دهد.

تصرف سومین شهر بزرگ یمن توسط «انصارالله»

روز یک‌شنبه دوم فروردین خبر رسید که شهر تعز و فرودگاه آن توسط شيعيان حوثی و نيروهای وفادار به علی عبدالله صالح، رئيس جمهور سابق تصرف شده‌است.

يک روز پيش از آن، حوثی‌ها که خود را انصارالله می‌نامند، خواستار بسيج و تسليح عمومی عليه نيروهای دولتی وفادار به رئيس جمهور کنونی شدند که مدتی است از صنعای تصرف شده توسط آنها خارج شده و به شهر عدن در جنوب اين کشور رفته است.

گزارش شده که حمود الحرثی، فرمانده نيروهای ويژه در شهر تعز، از پذيرش دستور منصور هادی، رئيس جمهور، سر باز زده و مشروعيت او را رد کرده است.

اين در حالی است که صدها نفر در اين شهر همزمان عليه رئيس جمهور و حوثی‌ها تظاهرات کرده‌اند.

خبرگزاری رويترز نيز به نقل از شاهدان عينی از شليک دفاع ضد هوايی در شهر يمن عليه يک هواپيمای ناشناس که بر فراز مقر سکونت عبدربه منصور هادی پرواز می‌کرد، خبر داده است.

رويترز گزارش داده که واکنش ضد هوايی باعث شده تا هواپيمای ناشناس، منطقه را ترک کند.

اين سومين مورد از پرواز هواپيماهای ناشناس در نزديکی اقامتگاه رئيس جمهور يمن در چهار روز اخير است. در يکی از اين موارد، تعدادی بمب نيز به سمت اقامتگاه آقای هادی پرتاب شد که تلفاتی بر جا نگذاشت.

جمعه ۲۹ اسفند، چند انفجار انتحاری در صنعا، پايتخت، باعث مرگ دست‌کم ۱۴۰ نفر شد. گروه حکومت اسلامی که داعش نيز خوانده می‌شود، مسئوليت اين انفجارها که شيعيان را هدف گرفته بود، بر عهده گرفت.

نشست اضطراری شورای امنیت در مورد یمن

شورای امنيت ملل متحد قرار است يکشنبه دوم فروردين، در نشستی اضطراری، درخواست رئيس جمهور يمن برای مداخله در اين کشور را بررسی کند.

عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن (نفر جلو مرکز تصویر) در مسجدی در عدن
عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن (نفر جلو مرکز تصویر) در مسجدی در عدن

پيش از اين نيز شورای همکاری خليج فارس، متشکل از کشورهای عرب پشتيبان عبدربه منصور هادی، خواستار دخالت نظامی سازمان ملل متحد در يمن شده بودند.

اين در حالی است که حسين اميرعبداللهيان، معاون عربی و آفريقايی وزارت امور خارجه ايران، از رئيس جمهور يمن خواسته تا «به جای تکرار خطاها، با ايفای نقشی سازنده مانع تجزيه يمن و تبديل شدن عدن به بهشت جديد تروريست‌ها شود.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، آقای اميرعبداللهيان، يکشنبه، از شورای همکاری خليج فارس نيز خواست تا با «کمک واقعی به تقويت گفت‌وگوی ملی يمنی–يمنی مانع اقدامات تروريستی و جنگ داخلی» در اين کشور شود.

معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در اين سخنان از آقای منصور هادی به عنوان «رئيس جمهور مستعفی» يمن نام برده است. اين در حالی است که به جز ايران، سازمان ملل متحد و ديگر کشورهای جهان همچنان عبدربه منصور هادی را به عنوان رئيس جمهور قانونی يمن به رسميت می‌شناسند.

XS
SM
MD
LG