لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

آمریکا ۹۸۰۰ نیروی نظامی‌اش را تا پایان ۲۰۱۵ در افغانستان حفظ می‌کند


باراک اوباما (راست) رییس جمهوری آمریکا همراه با اشرف غنی‌زی، همتای افغان‌اش.
باراک اوباما (راست) رییس جمهوری آمریکا همراه با اشرف غنی‌زی، همتای افغان‌اش.

کاخ سفید روز سه شنبه چهارم فروردین در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا به جای کاهش شمار نیروهایش، ۹۸۰۰ نیروی نظامی فعلی خود در افغانستان را تا پایان سال ۲۰۱۵ حفظ می‌کند.

به گفته این بیانیه، توافق بر سر این مسئله در جریان دیدار روز سه شنبه اشرف غنی زی، رییس جمهوری افغانستان، و باراک اوباما، همتای آمریکایی وی، صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بیانیه کاخ سفید می‌افزاید: «به دنبال درخواست رییس جمهوری افغانستان در زمینه کند شدن روند خروج نیروهای آمریکایی، واشینگتن وضعیت فعلی استقرار ۹۸۰۰ نیروی نظامی خود را تا پایان سال در این کشور حفظ می‌کند».

درخواست اشرف غنی زی به دلیل نگرانی از اوضاع امنیتی افغانستان و ناتوانی احتمالی نیروهای افغان در مقابله با حملات فصل بهار شورشیان طالبان است.

در این بیانیه آمده است: «برنامه ویژه سال ۲۰۱۶ برای تعیین شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان در اواخر سال ۲۰۱۵ اعلام خواهد شد».

قرار بود که شمار نیروهای آمریکایی در این کشور طی سال ۲۰۱۵ به پنج هزار و ۵۰۰ نفر کاهش یابد.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، در این زمینه گفت: افغانستان «کشوری خطرناک باقی مانده» و مهم است که همکاری امنیتی میان دو کشور ادامه پیدا کند.

وی که در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای افغان خود سخن می‌گفت اظهار داشت که روی کار آمدن دولت جدید در افغانستان فصل جدیدی در روابط میان دو کشور می‌گشاید.

این نخستین دیدار باراک اوباما با رییس جمهوری جدید افغانستان بود که شش ماه پیش به این سمت انتخاب شد. به دنبال انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری افغانستان، اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رقیب انتخاباتی او، قدرت را میان خود تقسیم کردند.

این دو برای نشان دادن اتحاد میان خود همراه یکدیگر به واشینگتن سفر کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG