لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

مقام‌های آمریکایی: سعودی‌ها جنگ‌افزار سنگین به مرز یمن می‌فرستند


درگیری میان پلیس وابسته به حوثی‌ها و مخالفان حوثی‌ها در تعز
درگیری میان پلیس وابسته به حوثی‌ها و مخالفان حوثی‌ها در تعز

خبرگزاری رویترز از قول مقام‌های ایالات متحده گزارش داده است که عربستان سعودی به مرز خود با یمن جنگ‌افزار سنگین، از جمله توپخانه، می‌فرستد.

به گزارش خبرگزاری رویترز این گفته‌ها احتمال ورود نیروهای سعودی به یمن را، که وضعیت امنیتی آن رو به وخامت بیشتر دارد، افزایش می‌دهد.

شبه‌نظامیان حوثی یمن، چهارم فروردین ماه، در همان زمانی که گزارش خبرگزاری رویترز منتشر شده، به پیشروی‌های خود در این کشور ادامه داده و به شهر عدن، جایی که عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری کشور در آن مستقر است، نزدیک شده‌اند. آنها پیشتر صنعا، پایتخت، را تصرف کرده و در آن دولت تشکیل دادند.

در عین حال سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی، ضمن متهم کردن ایران به «تشدید تنش‌های قومی» گفته است کشورهای حوزه خلیج فارس برای حمایت از آقای هادی اقداماتی انجام می‌دهند.

ایران همواره اتهام‌های دخالت در اوضاع یمن را رد کرده است. از سویی دیگر علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌المللی رهبر جمهوری اسلامی، با اعلام حمايت تهران از حوثی‌های يمن، خواسته است تا گروه شيعه‌مذهب انصارالله (حوثی‌های شورشی) در آن کشور، نقشی مانند حزب‌الله لبنان در لبنان ايفا کند.

کودکان در ارودگاه پناهندگان در شمال یمن (صفحه توئیتر یونیسف)

خبرگزاری رویترز از قول دو مقام رسمی ایالات متحده، که نامشان را فاش نکرده، می‌گوید ادوات نظامی مستقر شده در مرز می‌توانند «هم دفاعی و هم تهاجمی» باشند. دو مقام دیگر گفته‌اند به نظر می‌رسد جنگ‌افزارها، کاربرد دفاعی دارند.

یک مقام آمریکایی اندازه این ادوات را «چشم‌گیر» عنوان کرده است. به گفته این مقام، سعودی‌ها ممکن است برای حمایت از هادی در عدن، اگر حوثی‌ها به این شهر جنوبی حمله کنند، دست به تهاجم هوایی بزنند.

رویترز می‌گوید شورش‌ها و درگیری‌ها در یمن، خطر جنگ نیابتی میان ایران (شیعه) و کشورهای سنی منطقه را افزایش داده است.

عربستان سعودی ۱۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک با یمن دارد.

XS
SM
MD
LG