لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

گزارش‌های ضد و نقیض از تصرف فرودگاه عدن توسط شورشیان حوثی


در حالی که خبرگزاری‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند که فرودگاه عدن در جنوب یمن به تصرف شورشیان شیعه حوثی در آمده است، برخی دیگر از رسانه‌ها از تصرف یک پایگاه نظامی و فرودگاهی به نام «عند» در ۶۰ کیلومتری عدن خبر داده‌اند.

گزارش‌های خبرگزاری‌های رویترز، فرانسه و آسوشیتدپرس از یمن حاکی است که نیروهای هوادار شورشیان شیعه حوثی توانستند روز چهارشنبه پنجم فروردین فرودگاه عدن را به تصرف خود در آورند. عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری مورد حمایت سازمان ملل، نیز از این شهر جنوبی یمن گریخته است.

تصرف فرودگاه عدن یکی از آخرین راه‌های ارتباطی باقیمانده با شهر محل استقرار نیروهای منصور هادی را قطع می‌کند. این پیشروی همچنین باعث سقوط شهر عدن به دست نیروهای حوثی خواهد شد.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که برای تصرف فرودگاه عدن باید از داخل این شهر عبور کرد ولی هیچ یک از خبرگزاری‌ها به سقوط عدن اشاره‌ای نکرده‌اند.

فرودگاه عدن در منتهی‌الیه این شهر جنوبی یمن و در نزدیکی دریا قرار دارد. به نظر می‌رسد که احتمال منظور این خبرگزاری‌ها، پایگاه نظامی «عند» در ۶۰ کیلومتری عدن باشد.

از این پایگاه برای مبارزه با نیروهای القاعده استفاده می‌شد.

گزارش خبرگزاری رویترز حاکی است که روز چهارشنبه صدای انفجار و تیراندازی در این پایگاه نظامی شنیده شد و نیروهای حوثی که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شوند به ۲۰ کیلومتری این شهر رسیده‌اند.

عدن که سومین شهر بزرگ یمن است در نزدیکی تنگه استراتژیک باب المندب در کرانه دریای سرخ قرار دارد و در حال حاضر محل استقرار موقت نیروهای وفادار به منصور هادی است.

با این حال منابع محلی گفته‌اند که آقای هادی در حال از دست دادن کنترل این شهر است. گزارش‌ها حاکی است که خود رییس جمهوری نیز از این شهر گریخته و به نقطه نامعلومی رفته است.

آمریکا گفته است که توانسته با آقای هادی تماس بگیرد ولی نمی‌تواند بگوید که وی کجا رفته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول مقام‌های دولت آقای هادی گزارش داده که رییس جمهوری از با قایق، این کشور را ترک کرده است.

به دنبال فرار رییس جمهوری یمن، ساکنان شهر عدن کاخ ریاست جمهوری را غارت کردند.

حوثی‌ها برای دستگیری منصور هادی جایزه تعیین کرده و وزیر دفاع او را بازداشت کرده‌اند. آن‌ها اوایل روز چهارشنبه اقدام به حمله هوایی به ساختمان ریاست جمهوری در شهر عدن کردند.

پیشروی سریع شورشیان به سمت جنوب یمن و شهر عدن با حمایت علی عبدالله صالح، رییس جمهوری پیشین، و نیروهای وفادار به او صورت می‌گیرد و این نگرانی را دامن زده است که این کشور بسیار فقیر را وارد جنگ داخلی کند.

منصور هادی پیش‌تر خواستار مداخله نظامی سازمان ملل و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در یمن شده بود.

سقوط شهر عدن که به عنوان بندر اقتصادی این کشور فعال است، به معنای سقوط کامل حکومت رییس جمهوری مورد تایید سازمان ملل است. این وضعیت می‌تواند فصل جدیدی در اتحاد میان حوثی‌ها و عبدالله صالح و احتمال بروز درگیری میان آن‌ها منجر شود.

XS
SM
MD
LG