لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۴

سفیر عربستان در آمریکا: عملیات عربستان در یمن آغاز شد


سفیر عربستان در نشست خبری در واشینگتن (در تصویر) گفته است «ما هر کاری می‌کنیم تا قدرت را به دولت مشروع یمن بازگردانیم».
سفیر عربستان در نشست خبری در واشینگتن (در تصویر) گفته است «ما هر کاری می‌کنیم تا قدرت را به دولت مشروع یمن بازگردانیم».

عادل الجبیر، سفیر عربستان سعودی در آمریکا، در یک نشست خبری گفت عملیات هوایی آن کشور در یمن، برای بازگرداندن قدرت به دولت برکنار شده آن به دست شورشیان حوثی، آغاز شده است.

آقای جبیر پنجم فروردین ماه، در نشستی مطبوعاتی، که رسانه‌های ایالات متحده آن را «نادر» توصیف کرده‌اند، در واشینگتن، به خبرنگاران گفت سعودی‌ها حملاتی هوایی را آغاز کرده‌اند. به گفته این مقام عربستان سعودی، آن کشور عضو ائتلافی نزدیک به ده کشور است که قصد دارند جلوی پیشروی حوثی‌ها را بگیرند.

همزمان با این گفته‌ها گزارش‌هایی ضد و نقیض در مورد تازه‌ترین پیشروی شورشیان منتشر شده است؛ در حالی‌که برخی خبرگزاری‌ها از تصرف فرودگاه عدن خبر داده‌اند، برخی دیگر گزارش‌هایی از تصرف پایگاهی در ۶۰ کیلومتری این شهر جنوبی منتشر کردند. حوثی‌ها پیشتر با تصرف صنعا و سرنگون کردن آقای هادی، دولت تشکیل داده بودند.

در همین حال سفیر عربستان در واشینگتن، گفته است «ما هر کاری می‌کنیم تا قدرت را به دولت مشروع یمن بازگردانیم».

اشاره این مقام رسمی سعودی به دولتی عبد ربه هادی منصور، رئیس‌جمهوری برکنار شده یمن است، که از صنعا، پایتخت، به عدن رفته بود. سازمان ملل متحد همچنان او را به عنوان رئیس دولت یمن به رسمیت می‌شناسد.

عادل الجبیر، اشاره‌ای به نام دیگر کشورهایی که در «ائتلاف» برای بازگرداندن قدرت به دولت برکنارشده شرکت دارند، نکرده، اما گفته است نیروهای نظامی آمریکا دخالتی در حملات هوایی ندارند.

در عین حال خبرگزاری فرانسه می‌گوید، عربستان سعودی، قطر، کویت، بحرین و امارات متحده عربی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که «می‌خواهند به درخواست رئیس‌جمهوری یمن پاسخ مثبت داده و از یمن و مردم‌اش در برابر شبه‌نظامیان حوثی دفاع کنند.»

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، حملاتی هوایی به صنعا را نشان داده‌اند. بازنشر یکی از تصاویر در صفحه توئیتر «یمن‌پست».

تحلیل‌های گوناگونی منتشر شده است که ناآرامی‌ها و نبردها در یمن را نوعی جنگ نیابتی میان قدرت‌های منطقه می‌دانند؛ به ویژه میان ایران که بنا به گفته برخی مقام‌های ارشد آن حامی حوثی‌ها است و از سوی دیگر عربستان سعودی.

خبرگزاری رویترز پیشتر در گزارشی گفته بود درگیری‌های یمن خطر شکل‌گیری این جنگ نیابتی را افزایش داده است.

از طرف دیگر تردیدهایی در مورد جایگاه و محبوبیت رئیس‌جمهوری برکنار شده یمن، عبد ربه منصور هادی، نیز مطرح شده است. احمد الرزقه، خبرنگار و تحلیلگر سیاسی مقیم یمن، در گفت‌وگویی با رادیو فردا می‌گوید «آقای هادی می‌داند روزی که صنعا به دست حوثی‌ها افتاد او سرنگون شد. از این رو حضورش در عدن بسیار خطرناک است به ویژه این‌که او در این محیط، حامی ندارد».

بنا بر گزارش‌ها عبد ربه منصور هادی اکنون در خفا به سر می‌برد.

یمن ۱۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک با عربستان سعودی دارد و روز چهارم فروردین ماه گزارش‌هایی از ارسال جنگ‌افزار سنگین از سوی عربستان به این مرز منتشر شده بود.

XS
SM
MD
LG