لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

تشدید بحران يمن؛ منصور هادی از عدن به ریاض رفت


تجمع مردم در محل حملات هوایی در صنعا
تجمع مردم در محل حملات هوایی در صنعا

همزمان با تشديد بحران يمن و حملات هوايی عربستان و کشورهای عربی به مواضع نيروهای شبه نظامی شيعه حوثی، گزارش ها حاکی است که عبد ربه منصورهادی، رييس جمهوری يمن، روز پنجشنبه ۲۶ مارس شهر عدن در جنوب اين کشور را ترک کرده و وارد ریاض شده است.

شبکه خبری «العربيه» وابسته دولت عربستان گزارش داده است که عبد ربه منصورهادی تحت حفاظت عربستان شهر عدن را ترک کرده است. وی قرار است در نشست اتحادیه عرب که روز شنبه برگزار می شود، شرکت کند.

یک شبکه تلویزیونی «دبی» نیز گزارش داده است که آقای منصور هادی درنشست اتحادیه عرب در شرم الشیخ در مصر شرکت خواهد کرد.

در همین حال به گزارش رویترز محمد مرام، رییس دفتر عبد ربه منصور هادی گفته است که وی در نشست شرم الشیخ شرکت خواهد کرد.

عبد ربه منصورهادی ماه گذشته از صنعا به عدن در جنوب یمن گریخت.

در همين حال گزارش شبکه الجزيره حاکی است که نيروهای وفادار به عبدربه منصور هادی توانسته اند شهر الحوطه و همچنين پايگاه العند در ۶۰ کيلومتری شمال عدن را از نيروهای شيعه حوثی مورد حمايت ايران بازپس بگيرند.

بحران يمن با حملات هوايی کشورهای عربی به رهبری عربستان به مواضع نيروهای حوثی‌ها در روز پنجشنبه ششم فروردین وارد مرحله تازه‌ای شده است.

به گزارش رويترز، دخالت نظامی عربستان در يمن تحول مهمی در بحران کنونی اين کشور برای مهار ايران است و اين در حالی است که آمريکا از دخالت نظامی مستقيم در اين مسئله خودداری کرده است.

در حالی که رسانه‌های عربستان و کشورهای حاشيه خليج فارس گزارش داده‌اند که شماری از رهبران گروه حوثی در اين حملات کشته شده‌اند، رسانه‌های ايران می‌گويند که غيرنظاميان و زنان و کودکان در اين حملات کشته شده‌اند.

به گزارش رويترز، شاهدان عينی گفته‌اند که هواپيماهای عربستان و کشورهای عربی مناطقی از صنعا، پايتخت يمن، و از جمله فرودگاه اصلی نزديک پايگاه نظامی دولامی را بمباران کرده‌اند.

طبق اين گزارش احتمالا هدف اين حملات از بين بردن توان هوايی نيروهای شيعه حوثی و متحدان آن است.

ايران حملات هوايی عربستان را محکوم کرده و خواستار توقف آن شده است.

پيشروی های اخير نيروهای شبه نظامی حوثی مورد حمايت ايران واکنش‌هايی در منطقه و جامعه بين‌المللی در پی داشته است.

مصر اعلام آمادگی کرده است تا برای کمک به عمليات عليه نيروهای حوثی به يمن نيرو اعزام کند.

برنادت ميهن، سخنگوی شورای امنيت ملی آمريکا، نيز اعلام کرد که ايالات متحده با عربستان و قدرت‌های منطقه در عمليات نظامی آنها عليه شورشيان حوثی در يمن «هماهنگ»است و برای حمايت از هم‌‌پيمانان و منافع خود از آن حمايت اطلاعاتی و لجستيکی می‌کند.

اردوغان: ايران و تروريست ها از يمن خارج شوند

در همین حال، رجب طيب اردوغان، رييس جمهوری ترکيه، خواستار خروج ايران و «تروريست‌ها» از يمن شده است.

آقای اردوغان در گفت‌وگو با شبکه «۲۴» فرانسه گفته است: احتمال دارد ترکيه بر مبنای روند تحولات موضوع ارائه کمک‌های لجستکی (به عربستان و کشورهای عربی) را ارائه کند.

طبق اين گزارش، رييس جمهوری ترکيه گفته است: «ايران و گروه‌های تروريستی می‌بايست (از يمن) خارج شوند».

رسانه‌های بین‌المللی از بحران کنونی یمن به عنوان جنگی نیابتی بین قدرت‌های سنی عرب به‌ رهبری عربستان سعودی، و ایران یاد می‌کنند.

ایران به حمایت از شورشیان شیعه حوثی متهم است که در سپتامبر گذشته کنترل صنعا، پایتخت یمن، را در دست گرفته‌اند و طی روزهای اخیر به سمت عدن پیشروی کرده‌اند.

شورشیان حوثی چند روز پیشتر کنترل شهر تعز، دومین شهر بزرگ یمن، را نیز در دست گرفتند.

XS
SM
MD
LG