لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۸

مذاکرات هسته‌ای لوزان؛ ایران و قدرت‌های جهانی به تفاهم دست یافتند

ایران و قدرت‌های جهانی در هشتمین روز مذاکرات هسته‌ای در لوزان سرانجام درباره چهارچوب توافق هسته‌ای به تفاهم رسیدند. بر این اساس فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران مقابل دوربین‌های تلویزیونی بیانیه‌هایی را خواندند که کلیات این تفاهم را مشخص می‌کند. این بیانیه‌ها عنوان می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران محدود خواهد شد تا در قبال آن همه تحریم‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برنامه هسته‌ای ایران لغو شود. ایران پذیرفته که تنها در تاسیسات هسته‌ای نطنز غنی‌سازی اورانیوم را انجام دهد، آن هم به صورت محدود. همچنین سایت فردو به یک مرکز تحقیقاتی تبدیل خواهد شد و تمام مواد قابل شکاف از آن خارج می‌شود. راکتور آب سنگین اراک نیز با همکاری بین‌المللی بازطراحی خواهد شد. رئیس جمهوری آمریکا این توافق را یک توافق خوب نامیده که به گفته او مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شود. وزیر امور خارجه آمریکا نیز امروز را روزی بزرگ توصیف کرده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی رادیو فردا به لوزان سوئیس، در حال حاضر مرکز آموزشی «رولکس» در این شهر برای کنفرانس خبری جهت اعلام تفاهم سیاسی احتمالی هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ آماده می‌شود.

خبرنگاران حاضر در لوزان و افراد پیگیر این مذاکرات در پیام‌های توئیتری خود لحظه به لحظه این مذاکرات را دنبال می‌کنند.

مهلت تعيين‌شده برای دست‌یابی به تفاهم سیاسی به عنوان چارچوبی برای توافق نهایی، يازدهم فروردين ماه به پایان می‌رسد و آن طور که سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمريکا گفته است مذاکرات لوزان بر دستیابی به تفاهم سياسی، پيش از رسيدن به پايان اين مهلت متمرکز است.

رضا مرعشی، مدير تحقيقات در شورای ايرانيان آمريکايی، که ماه‌هاست مذاکرات هسته‌ای ایران را در محل دنبال می‌کند، در گفت‌وگو با رادیو فردا به ارزیابی مذاکرات هسته‌ای و ثمربخشی آن پرداخته است.
به عقیده آقای مرعشی دو خطر اصلی ممکن است بر سر راه دستیابی به توافق حامع در ماه‌های باقیمانده تا پایان ضرب‌العجل باشد: وجود تندروها در واشنگتن و تهران هستند که ممکن است اقداماتی انجام دهند که شرايطی سخت‌تر و غيرمعقولانه برای توافق در پی داشته باشد، یا عدم تمایل یا ناتوانی رهبران سياسی در تهران و واشنگتن برای برداشتن قدم هايی که برای دستيابی به صلح لازم است.

هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی ما به لوزان سوييس، می‌گوید وزيران خارجه چين، روسيه و ‌بريتانيا قرار است به مذاکرات هسته‌ای بپیوندند. لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه هم‌اکنون در لوزان است و وزير خارجه آلمان نيز وارد لوزان شده است.

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ایران قرار است تا ساعتی ديگر رايزنی های دوجانبه خود با فرانک والتر اشتاين ماير وزير خارجه آلمان و لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه را آغاز کند.

‫وزیر خارجه آلمان پیش از آغاز مذاکراتش در لوزان در مقابل خبرنگاران، این مرحله از مذاکرات را به کوهنوردی تشبیه کرد، که رسیدن به قله سخت‌ترین بخش آن است. او افزود که دستیابی به توافق با ایران می‌تواند کمی به آرام شدن وضعیت منطقه خاورمیانه کمک کند‬‎​.

گرچه ایران اصرار دارد که بیانیه مرتبط با مذاکرات لوزان، در ژنو و در مقر سازمان ملل اعلام شود، اما گزارش خبرنگار اعزامی رادیو فردا حاکی است که در حال حاضر مرکز آموزشی «رولکس» در شهر لوزان برای کنفرانس خبری جهت اعلام تفاهم سیاسی احتمالی میان ایران و گروه ۱+۵ آماده می‌شود.

توئیتی از جان کری، وزیر خارجه آمریکا در مورد گفتگو با لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه:

ايرنا: مذاکره محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ایران و جان کری، وزیر خارجه امريکا، پس از يک ساعت پايان يافت تا رايزنی های دو و چند جانبه در حاشيه آن انجام شود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG