لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

یک وبلاگ‌نویس دیگر در بنگلادش کشته شد


جسد وثیق رحمان که به دست اسلامگرایان افراطی کشته شد.
جسد وثیق رحمان که به دست اسلامگرایان افراطی کشته شد.

افراد مهاجم روز دوشنبه دهم فروردین با استفاده از قمه یک وبلاگ‌نویس دیگر را در شهر داکا پایتخت بنگلادش به قتل رساندند.

این دومین حمله در طول پنج هفته گذشته به یک منتقد افراطی‌گری مذهبی در کشور اسلامی بنگلادش است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام پلیس بنگلادش گفت، وثیق رحمان وبلاگ‌نویس سکولار دوشنبه صبح در یک خیابان شلوغ در مرکز شهر داکا هدف حمله طلاب مذهبی قرار گرفت.

همایان کبیر مقام پلیس بنگلادش به خبرگزاری رویترز گفت: نیروهای پلیس دو مهاجم را که در صدد فرار بودند دستگیر و سه قمه آن‌ها را ضبط کردند.

در سال‌های اخیر، افراطیون مذهبی در بنگلادش نویسندگان سکولار را هدف حملات خود قرار داده‌اند. این در حالی است که دولت تلاش می‌کند فشار خود را بر گروه‌های اسلامگرای افراطی که در صدد ایجاد یک دولت شریعت محور در بنگلادش هستند، افزایش دهد.

ماه گذشته، آبهیجیت رای یک وبلاگ‌نویس سکولار دیگر که ساکن آمریکا بود هنگام بازگشت به منزلش از یک نمایشگاه کتاب در داکا با قمه به قتل رسید.

رفیدا بونیا احمد، همسر وی، نیز از ناحیه سر دچار جراحت‌هایی شد و یک انگشت خود را نیز از دست داد.

بونیا احمد در ماه فوریه متعصبان مذهبی را عامل قتل همسر خود دانست و پلیس را متهم کرد که تلاشی برای جلوگیری از قتل شوهرش نکرده است.

محمد حبیبور رحمان دبیر انجمن پلیس بنگلادش و سر بازرس پلیس داکا گفت در این مورد نیروهای پلیس به ناحق مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

وی گفت: موارد متعددی وجود دارد که در آنها نیروهای پلیس برای نجات جان انسان‌ها وارد عمل شده‌اند و در این راه جان خود را به خطر انداخته‌اند.

دولت بنگلادش و حزب اصلی مخالفان چندین ماه است که دچار اختلافات جدی هستند و این مسئله نوعی حس ناامنی عمیق در این کشور ایجاد کرده است.

سازمان عفو بین الملل در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر کرد، اعلام کرد: قتل هولناک یک بلاگر در صبح امروز باید یک زنگ خطر برای مسئولان تلقی شود و نیاز به ایجاد یک محیط امن را برای روزنامه نگاران و فعالان جهت ابراز نظرات خود یادآوری کند.

پیشتر در سال ۲۰۱۳، احمد رجب حیدر، وبلاگ نویس بنگلادشی، در نزدیکی منزل خود در داکا به قتل رسید. این قتل بعد از آن انجام شد که او رهبری یک تظاهرات را بر عهده داشت که در آن معترضان خواستار اشد مجازات برای رهبران اسلامگرایی شده بودند که متهم به جنایات جنگی در طول جنگ بنگلادش برای استقلال شده بودند.

در سال ۲۰۱۴ نیز همایون آزاد یک نویسنده سکولار و استاد دانشگاه داکا هنگام بازگشت به منزلش از نمایشگاه کتاب داکا از سوی شبه نظامیان هدف حمله قرار گرفت. او در آلمان در حالی که تحت مداوا قرار داشت، جان باخت.

گزارشگران بدون مرز سال گذشته در رتبه بندی خود از کشور‌ها به لحاظ آزادی مطبوعات، بنگلادش را در میان ۱۸۰ کشور در رتبه ۱۴۶ قرار داد.

XS
SM
MD
LG