لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۹

محمدو بوهاری در انتخابات ریاست جمهوری نیجریه «پیشتاز» است


با شمارش بخشی از آرا انتخابات ریاست جمهوری نیجریه در روز سه شنبه ۱۱ فروردین، محمدو بوهاری، دیکتاتور نظامی سابق این کشور پیشتاز است و به نظر می‌رسد گودلاک جاناتان، رییس جمهور فعلی کشور را شکست خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در صورت پیروزی محمدو بوهاری و کنار رفتن گودلاک جاناتان، این اولین بار در تاریخ نیجریه خواهد بود که یک حزب مخالف به شکل دمکراتیک حزب حاکم را برکنار کرده و حکومت را به دست می‌گیرد.

مقام‌های مسئول انتخابات امیدوارند نتیجه رای گیری در پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا را در ساعات پایانی روز سه شنبه اعلام کنند.

بر اساس نتایج آرا شمارش شده در روز سه شنبه، محمدو بوهاری در منطقه لاگوس، قطب تجاری نیجریه که بیشترین تعداد رای دهنده را دارد و در سه ایالت مسلمان نشین شمالی که مورد احترام ساکنان آن‌ها است، اکثریت آرا را به دست آورده است.

این ژنرال بازنشسته که به سختگیری معروف بود و اکنون می‌گوید به دمکراسی پایبند است، در ایالت جنوب غربی کشور برای اولین بار یک سوم آرا را بدست آورد.

کار‌شناسان می‌گویند این رای نشانه طرفداری مردم از محمدو بوهاری نیست بلکه بیان مخالفت مردم با گودلاک جاناتان است.

در همین حال شمارش آرا در روز سه شنبه با اعتراض نماینده حزب گودلاک جاناتان متوقف شد. پیتر گادزدی اروببه، از اعضای پیشین دولت با اعتراض به نقض بی‌طرفی در روند شمارش به نفع محمدو بوهاری خطاب به رییس کمیسیون انتخاباتی که در حال شمارش آرا بود گفت: «ما اعتمادمان را به شما از دست داده‌ایم. شما بی‌طرف نیستید».

با این حال انتظار می‌رود در پایان شمارش آرا در ایالت‌های جنوبی مسیحی نتایج به نفع گودلاک جاناتان باشد. آقای جاناتان مسیحی است. نیمه شمالی نیجریه عمدتا مسلمان و نیمه جنوبی آن اکثریت مسیحی هستند.

نامزد پیروز باید بیش از نیمی از کل آرا کشور را به دست بیاورد و همچنین ۲۵ درصد آرا در دو سوم از ۳۶ ایالت و آبوجا، پایتخت را نیز کسب کند.

کایوده ایدووف سخنگوی کمیسیون مستقل ملی انتخابات به آسوشیتدپرس گفت به علت مشکلات فنی در ارسال آرا از نواحی مختلف، شمارش آرا در بعضی ایالت‌ها با تاخیر انجام می‌شود.

محمدو بوهاری که پیشتر سه بار نامزد ریاست جهوری نیجریه شده بود، این بار با تشکیل ائتلافی از احزاب اصلی اپوزیسیون اقبال خود را برای پیروزی در انتخابات بیشتر کرد. انتخاب محمدو بوهاری به عنوانی یک نامزد واحد، اولین فرصت تاریخی نیجریه برای برکناری یک رییس جمهور حاکم است.

کادیرا احمد تحلیلگر سیاسی می‌گوید: «پیروزی محمدو بوهاری در انتخابات ریاست جمهوری پیام روشنی به حکومت و دولت است که نمی‌توانند آرا مردم را بی‌اهمیت بشمارند و دمکراسی در نیجریه در حال تثبیت است».

به خاطر سال‌ها حکومت دیکتاتوری‌های نظامی، از زمان استقلال نیجریه از بریتانیا در سال ۱۹۶۰ میلادی این هشتمین انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین مورد پس از برقراری دمکراسی در سال ۱۹۹۹ است.

محمدو بوهاری که مسلمان است در ایالت کانو، یکی از پرجمیعت‌ترین ایالت‌های کشور، یک میلیون و ۹۰۰ هزار رای و گودلاک جاناتان نیز ۲۱۶ هزار رای به دست آورد. در استان کدونا نیز آقای بوهاری و جاناتان به ترتیب صاحب یک میلیون . یکصد هزار و ۴۸۴ هزار رای شدند.

شمارش آرا در آبوجا، پایتخت با حضور نمایندگان احزاب، ناظران داخلی و بین‌المللی و رسانه‌ها همچنان ادامه دارد.

آمریکا و بریتانیا روز دوشنبه در مورد «نشانه‌های نگران کننده» از دخالت‌های سیاسی در انتخابات هشدار دادند. دو کشور در بیانیه مشترکی گفتند در مورد هر اقدامی که استقلال کمیسیون انتخاباتی و اراده مردم نیجریه را خدشه دار کند نگران هستند.

در این بیانیه که توسط جان کری و فیلیپ هاموند وزیران امور خارجه آمریکا و بریتانیا امضا شده آمده است: «ما تاکنون شاهد اختلال سیستماتیک در روند انتخابات نبوده‌ایم. اما شواهد نگران کننده‌ای از مداخله سیاسی آشکار در شمارش آرا وجود دارد».

حزب آقای جاناتان این گفته‌ها را «سخنانی بی‌معنا» توصیف کرده است. سخنگوی انتخاباتی گودلاک جاناتان به خبرنگاران گفت: «ما این اظهارات در مورد دخالت دولت در کار کمیسیون مستقل انتخابات را به شدت رد می‌کنیم».

در حالی که رقابت‌های انتخاباتی به خاطر فعالیت‌های خشونت آمیز گروه اسلامگرای بوکوحرام در شمال نیجریه مختل شده بود، میزان حضور مردم در حوزه‌های رای گیری در روز یکشنبه چشمگیر بود. واجدان شرکت در انتخابات نیجریه شصت میلیون نفر بودند.

XS
SM
MD
LG