لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۸

عفو بین‌الملل: چین و ایران بیشترین آمار اعدام را در جهان دارند


سازمان عفو بين الملل روز سه شنبه، ۱۱ فروردين، برابر با ۳۱ مارس، در گزارشی اعلام کرده است که ۷۴۳ نفر در سال ۲۰۱۴ ميلادی درايران اعدام شده اند.

براساس گزارش اين سازمان درسال گذشته ميلادی پس از کشور چين، ايران بيشترين آمار اعدام را در جهان داشته است.

به گفته اين سازمان مدافع حقوق بشر، در سال ۲۰۱۴ ميلادی،شمار اعدام هايی که توسط مقام های قضایی اعلام شده ۲۸۹ مورد بوده است. اين در حالی است ۴۵۴ اعدام ديگر نيز انجام شده که مقامهای قضايی آنها را اعلام نکرده اند.

براساس گزارش اين سازمان ۱۴ نفر از افراد اعدام شده در هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته اند.

اين سازمان تعداد افراد اعدام شده در ايران درسال ۲۰۱۳ ميلادی را براساس آمار رسمی ۳۶۹ نفر و اين رقم را با در نظر گرفتن اعدامهايی که رسما اعلام نشده اند و با استناد به منابع قابل اعتماد تا ۷۰۰ نفر اعلام کرده بود.

در همين حال احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل درامور حقوق بشر در ايران، روز پنجشنبه، ۲۱ اسفند ۹۳،در گزارش سالانه خود به شورای حقوق بشر ملل متحد، اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی درسال گذشته ۷۵۳ نفر را اعدام کرده که نيمی از آنها به علت ارتکاب جرايم مرتبط با مواد مخدر بوده است.

به گفته آقای شهيد، اين تعداد اعدام از سال ۲۰۰۲ تاکنون بي سابقه بوده است.

براساس گزارش سازمان عفو بين الملل کشور چين همچنان جايگاه نخست اعدام ها در جهان را دارد.

اين سازمان درعين حال اعلام کرد که شمار اعداميها در چين موضوعی محرمانه است که منتشر نميشود، اما انتظار ميرود که در سال ۲۰۱۴، هزاران چينی اعدام شده باشند.

به گفته سازمان عفو بين الملل پس از چين و ايران، عربستان سعودی با دستکم ۹۰ اعدام، عراق با دستکم۶۱ اعدام و آمريکا با ۳۵ اعدام بيشترين آمار اعدام درسال ۲۰۱۴ را داشته اند.

اين درحالی است که در سال ۲۰۱۳ ميلادی، عراق با ۱۶۹ اعدام، عربستان سعودی با ۷۹ اعدام و ايالات متحده با ۳۹ اعدام در رتبه های بعدی فهرست اين سازمان پس از چين و ايران قرار داشتند.

براساس گزارشهای پيشين سازمان عفو بين الملل عربستان در سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ ميلادی ۷۹ اعدام و در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ نيز ۸۲ اعدام داشته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، طی سال ۲۰۱۴ عربستان سعودی ۸۳ متهم را از طريق گردن زدن اعدام کرده که نسبت به پنج سال گذشته رکورد تازه ای در زمينه اعدام با اين شيوه بر جای گذاشته است.

بر اساس اين گزارش، اغلب کسانی که در عربستان گردن زده شده اند متهم به جرايم مربوط به مواد مخدر بوده اند.

براساس گزارش روز سه شنبه سازمان عفو بين الملل بدون احتساب آمار اعدام در چين ۶۰۷ نفر در سال گذشته اعدام شده اند که در مقايسه با سال ۲۰۱۳ ميلادی ۱۷۱ مورد کمتر است.

براساس گزارش های پيشين اين سازمان بدون احتساب چين ۷۷۸ نفر در سال ۲۰۱۳ در جهان اعدام شده بودند که اين رقم نيز در مقايسه با سال ۲۰۱۲ ميلادی ۹۶ مورد کمتر بود.

کاهش تعداد اعدام ها در جهان درحالی است که به گفته سازمان عفو بين الملل تعداد حکم های صادر شدهِ اعدام در سال ۲۰۱۴ با افزايش ۲۸ درصدی به ۲۴۶۶ مورد رسيده است.

XS
SM
MD
LG