لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۰

اوباما خطاب به مخالفان توافق اتمی: فکر می‌کنید جنگ بهتر است؟


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، با «تاریخی» توصیف کردن تفاهم صورت‌گرفته در لوزان، از منتقدان آن پرسیده است «آیا شما واقعا فکر می‌کنید که این توافق قابل راستی‌آزمایی، اگر کاملا به آن عمل شود، در حالی‌که از حمایت قدرت‌های جهانی برخوردار است، بدتر از خطر برپایی یک جنگ دیگر در خاورمیانه است؟»

اندکی پس از آن‌که قدرت‌های جهانی و ایران، پس از هشت روز گفت‌وگوهای پی‌درپی در لوزان سوئیس در مورد چهارچوب یک توافق جامع، به تفاهم رسیدند، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در یک سخنرانی تلویزیونی شرکت کرد.

آقای اوباما در باغ کاخ سفید در برابر دوربین‌های تلویزیونی خطاب به مردم ایران گفت «می‌خواهيم بر اساس منافع مشترک خود با شما تعامل داشته باشيم و اين توافق چشم‌اندازی را برای رفع تحريم‌ها ارائه می‌کند.»

او تاکید کرده است که اگر تفاهم لوزان در نهایت به توافقی نهایی و جامع بیانجامد، آمریکا، هم‌پیمانان آن و جهان «امن‌تر خواهد شد».

توافق اولیه صورت‌گرفته در لوزان آغازی‌ست بر تدوین یک توافق جامع که بر اساس زمانبندی اعلام‌شده، باید تا پایان ماه ژوئن (طی سه ماه پیش رو) به انجام برسد.

با این همه مذاکرات اتمی از منتقدانی برخوردار بود که پس از تفاهم لوزان نیز به انتقاد از آن پرداختند. از جمله مهم‌ترین منتقدان و مخالفان، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل است.

مارک رِگو& سخنگوی نخست‌وزیر اسراییل، در توئیتر خود می‌گوید نتانیاهو در تماسی تلفنی با اوباما تفاهم سیاسی ایران با ۵+۱ را خطری برای موجودیت اسراییل دانسته و گفته است که این تفاهم سیاسی راه ایران را برای دستیابی به بمب مسدود نمی‌کند، بلکه این راه را هموار می‌سازد.

خود آقای اوباما در سخنرانی‌اش تاکید کرده است که آمریکا در حفظ امنیت اسرائیل تردید نخواهد کرد.

او در عین حال می‌گوید توافق احتمالی نهایی برنامه هسته‌ای ایران را «بیش از هر کشوری در جهان تحت نظارت‌های ممتد قرار می‌دهد».

جمهوری‌خواهان که در کنگره آمریکا از اکثریت برخوردار هستند، از دیگر منتقدان توافق به شمار می‌روند. جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، تفاهم به دست آمده را «انحراف» از اهداف اولیه مذاکرات توصیف کرده است.

پخش بی‌سابقه سخرانی اوباما از شبکه خبر در ایران، با واکنش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است.

به گزارش رویترز باراک اوباما می‌گوید سه گزینه پیش رو است: اول توافقی «محکم با قابلیت راست‌آزمایی مانند این». دوم «می‌توانیم تاسیسات اتمی ایران را بمباران کنیم، در نتیجه جنگی دیگر در خاورمیانه شروع کنیم و برنامه اتمی تهران را چند سالی عقب بیاندازیم». سوم، کنار کشیدن از مذاکرات و پیدا کردن کشورهایی که به تحریم ایران می‌پیوندند و «امید داشتن به بهترین» پیشامدها.

و او افزوده است توافق «بهترین گزینه ما تا کنون است».

رئیس‌جمهوری آمریکا در عین حال به «گذشته سخت» بین دو کشور ایران و ایالات متحده اشاره کرده و البته گفته است این توافق به تنهایی نمی‌تواند به اختلافات عمیق دو کشور خاتمه دهد.

او در عین حال تاکید کرده است که نگرانی‌های واشینگتن در مورد ایران همچنان پا برجاست؛ به عنوان حکومتی که همچنان از تروریسم حمایت می‌کند، دست‌هایی در بی‌ثباتی خاورمیانه دارد و هم‌پیمانان و دوستان آمریکا، مانند اسرائیل را تهدید می‌کند.

مقام‌های ایرانی دخالت در اوضاع کشورهای خاورمیانه را رد کرده‌اند، هر چند آنها حمایت خود از گروه‌هایی مانند حوثی‌ها در یمن یا حزب‌الله در لبنان را نیز پنهان نمی‌کنند. در عین حال مقام‌های مختلف ایرانی طی سال‌های گذشته، بر نابودن کردن اسرائیل تاکید کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید اگر ایران دست به عملی پنهانی در برنامه اتمی خود بزند، توافق صورت‌گرفته، بسیار راحت‌تر از گذشته، آن را نمایان خواهد کرد و رئیس‌جمهوری آمریکا همچنان «همه گزینه‌هایی که اکنون در دسترس هستند را برای رو در رو شدن با آن خواهد داشت».

XS
SM
MD
LG