لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

افزایش شمار قربانیان حمله الشباب به دانشگاهی در کنیا


يک مقام دولتی کنيا روز جمعه ۱۴ فروردين گفت، شمار کشته شدگان حمله شبه نظاميان گروه الشباب به دانشگاهی در کنيا از ۱۴۷ تن بيشتر خواهد شد. همزمان خشم مردم از ناتوانی حکومت در پيشگيری از اين حادثه مرگبار نيز افزايش يافته است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، افراد مسلح الشباب بامداد روز پنج شنبه به محوطه دانشگاه گاريسا واقع در ۲۰۰ کيلومتری مرز سومالی حمله کردند.

مهاجمان نقابدار که مواد منفجره بخود بسته بودند، با پرتاب نارنجک و تيراندازی بی هدف ابتدا به روی همه دانشجويان آتش گشودند اما سپس تعدادی از دانشجويان مسلمان را آزاد کردند. در اين گروگان گيری که پانزده ساعت ادامه داشت دانشجويان مسيحی هدف اصلی مهاجمان بودند.

هفته گذشته در مورد يک حمله قريب الوقوع به اين دانشگاه هشدار هايی داده شده بود. ساکنان محلی که خشمگين هستند می گويند با وجود اين هشدار دولت برای افزايش امنيت اين منطقه محروم کاری انجام نداده است.

محمد صلات يک کاسب ۴۷ ساله می گويد:«اين به دليل سستی و اهمال حکومت است که اين اتفاقات روی می دهد. روی دادن چنين حادثه ای با وجود شايعاتی که پخش شده بود غيرقابل قبول است.»

مقامات گفتند در اين حمله ۱۵۰نفر کشته و دست کم ۷۹ نفر ديگر نيز مجروح شدند. با اينحال با توجه به تعداد دانشجويان و کارمندان مفقود شده تعداد قربانيان احتمالا افزايش می يابد. يک مقام دولتی گفت: «احتمال افزايش تعداد قربانيان وجود دارد.

«ديلی نيشن» بزرگترين روزنامه سراسری کنيا نيز به نقل از منابع نوشت که شمار تلفات بسيار بيشتر خواهد بود.

گروهی از زنان با روبنده در مقابل درهای دانشگاه منتظر دريافت خبری از مفقود شدگان هستند. باريه باری، زن ۳۶ ساله می گويد دخترعمويش که در دفتر دانشگاه کار می کرده از روز پنج شنبه مفقود شده است.

بروز اين رويداد خشونت بار موقعيت اورمو کنياتا، رييس جمهور کنيا را که دولت او تاکنون نتوانسته حملات مسلحانه را متوقف کند، بدتر خواهد کرد. اين حملات بر وجه بين المللی کنيار تاثير منفی داشته و صنعت جهانگردی کشور را به شدت تضعيف کرده است.

از شروع رياست جمهوری آقای کنياتا در آوريل ۲۰۱۳، بيش از ۴۰۰ نفر در حملات مسلحانه گروه الشباب که به القاعده وابسته است کشته شدند. ۶۷ نفر در سپتامبر سال گذشته در انفجاری در يک مرکز خريد در نايروبی، پايتخت کنيا جان باختند. در انفجار سفارت آمريکا در نايروبی در سال ۱۹۹۸ توسط گروه القاعده نيز ۲۰۷ نفر کشته شدند. اين انفجار مرگبار ترين رويداد خشونت بار در کنيا از زمان استقلال آن از بريتانيا در سال ۱۹۶۳ محسوب می شود.

الشباب می گويد اين حملات مسلحانه به تلافی اعزام نيروهای کنيايی در صفوف نيروهای پاسدار صلح اتحاديه آفريقا به سومالی برای سرکوب اين گروه انجام شده است.

بازماندگان حمله مسلحانه الشباب به دانشگاه گاريسا گفتند مهاجمان اتاق ها و کلاس های درس دانشگاه را برای پيداکردن دانشجويان غير مسلمان جستجو می کردند و آنها را به طرز بی رحمانه ای اعدام می کردند.

يک دانشجوی ۲۱ ساله گفت ديده است که سه داشنجوی دختر روی زمين زانو زده بودند وبا التماس از مهاجمان می خواستند به آنها رحم کنند. او افزود: «اشتباه آنها اين بود که فرياد می زدند "ای عيسی مسيح ما را نجات بده". و همان لحظه بلافاصله به ضرب گلوله کشته شدند.»

ساعاتی پس از اين حمله، دولت کنيا جايزه ۲۱۵ هزار دلاری برای دستگيری محمد محمود، طراح اين حمله تعيين کرد. رسانه های کنيا گفتند محمد محمود، مدرس پيشين علوم دينی دانشگاه گاريسا طراح دو حمله جداگانه ديگر گروه الشباب در ناحيه ماندرا بوده که در سال گذشته اتفاق افتاده است.

XS
SM
MD
LG