لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۲

پیشروی شبه‌نظامیان حوثی‌ در شهر بندری عدن


شهر بندری عدن در جنوب یمن
شهر بندری عدن در جنوب یمن

شبه‌نظامیان حوثی در یمن روز یکشنبه ۱۶ فروردین با پیشروی در بندر عدن، در جنوب این کشور موفق شدند نیروهای وفادار به عبد ربُه منصور هادی، رئیس‌جمهوری این کشور، را به عقب‌نشینی وادار کنند.

آقای منصور هادی همزمان با قدرت گرفتن حوثی‌ها در صنعا، از پایتخت فرار کرده و به عدن و سپس به عربستان سعودی گریخته است. با این حال نیروهای هوادار او همچنان در بندر عدن با حوثی‌ها مبارزه می‌کنند.

شهروندان در این منطقه در خانه‌های خود پناه گرفته و به گفته آن‌ها، تیراندازی‌های پراکنده و صدای انفجار در این ناحیه شنیده می‌شود.

یک شاهد عینی همچنین از دیده‌شدن‌ یک تانک متعلق به شبه‌نظامیان حوثی در بخش مرکزی شهر خبر داده است.

شبه نظامیان حوثی که از حمایت نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن برخوردارند، در حالی پیشروی به سوی جنوب این کشور و جنگ خیابانی را ادامه می‌دهند که از یازده روز پیش حملات ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی علیه مواضع آنها همچنان ادامه دارد.

از سوی دیگر، به‌دنبال درخواست صلیب‌ سرخ جهانی از عربستان برای ایجاد آتش‌بس موقت و ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم یمن، ریاض اعلام کرد کمک‌ها هنگامی می‌تواند وارد يمن شود که شرايط مناسب باشد.

به گفته مقام‌های سازمان ملل در درگيری‌های دو هفته گذشته در این کشور ۵۱۹ نفر کشته و ۱۷۰۰ نفر زخمی شده اند.

طی شش ماه درگیری و جنگ، نیروهای حوثی موفق شده‌اند بخش‌های عمده‌ای از شمال و مرکز یمن را به تصرف خود درآورند، اما در بخش‌های سنی‌نشینِ جنوب این کشور با مقاومت‌های محلی روبه‌رو بوده‌اند.

روسیه خواستار آن شده‌ است که ۱۵ کشور عضو شورای امنیت، برای بررسی احتمال ایجاد وقفه‌های انسان‌دوستانه در حملات هوایی عربستان تشکیل جلسه دهند تا از این طریق از مقداری از تلفات فزاینده غیرنظامیان جلوگیری شود.

روسیه، چین و ایران با حملات هوایی سعودی به حوثی‌ها مخالفت دارند و در سوی دیگر آمریکا، کشورهای عرب خلیج‌فارس (جز عمان)، پاکستان، و سودان هستند که موافق حملات هوایی عربستان در یمن‌اند.

ایران هم که متهم به حمایت از شورشیان حوثی است، به شدت معترض حملات عربستان سعودی و متحدان آن کشور به یمن است و از سازمان ملل خواسته که توان خود را برای توقف این حملات به کار گیرد.

XS
SM
MD
LG