لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۵

قدردانی فیروزآبادی و حمایت هاشمی رفسنجانی از تفاهم هسته‌ای


برخی از طرف‌های مذاکره لوزان
برخی از طرف‌های مذاکره لوزان

محمد فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران و اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیام‌هایی جداگانه، تفاهم‌نامه هسته‌ای ایران را تبریک گفته و از آن حمایت کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ آقای فیروزآبادی با تبریک «موفقیت» تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به علی خامنه‌ای، از تلاش ریاست جمهوری و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، سپاسگزاری کرده است.

از سوی دیگر، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام، هم از تفاهم اخیر ایران و گروه پنج بعلاوه یک، در مذاکرات هسته‌ای حمایت کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای رفسنجانی روز شنبه اعلام کرد که از هدایت و رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، همچنین دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران قدردانی کرده و «این موفقیت» را به مردم ایران تبریک می‌گوید.

آقای رفسنجانی همچنین گفته است درحالی که «دنیا در برابر حقانیت ایران سر تعظیم فرود آورده، بعضی‌ها در لباس نقد، منفی‌بافی می‌کردند اما این سخن‌ها فقط در فضای داخلی و خارجی تنش ایجاد می‌کند.»

در همین رابطه،‌ با وجود انتقاد برخی از نمایندگان مجلس از تفاهم اتمی ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در لوزان، نایب رئیس و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، روز یکشنبه ۱۶ فروردین، «به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران» از سوی کشورهای غربی، را «یک پیروزی بزرگ برای ملت ایران» دانستند.

به گزارش ایسنا، محمد حسن ابوترابی، نایب رئیس مجلس که در غیاب علی لاریجانی، ریاست جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت، در این باره گفت: «غرب هیچ‌گاه برای هیچ کشوری حق غنی‌سازی را دیگر به رسمیت نخواهد شناخت تنها یک استثناء وجود دارد و آن ایران است.»

گفته‌های آقای ابوترابی درحالی بیان می‌شود که در روزهای گذشته برخی از نمایندگان مجلس از جمله اسماعیل کوثری، حمید رسایی، و محمد حسین آصفری به شدت از توافق لوزان انتقاد کرده بودند.

یکی از اعتراضات برخی از نمایندگان مجلس به توافق لوزان، تعهد دولت ایران برای اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای است.

بر پایه پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای که در دولت محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، امضا شد، اما به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسید، بازرسان آژانس مجاز خواهند شد هر زمانی که لازم می‌دانند از تاسیسات هسته‌ای ایران بازرسی کنند.

XS
SM
MD
LG