لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۱

جمهوری‌خواهان آمریکا، همچنان خواستار رای‌گیری در مورد توافق اتمی


سناتور کورکر
سناتور کورکر

جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا همچنان بر خواسته خود برای آنکه در کنگره آن کشور در مورد توافق نهایی با ایران رای‌گیری شود، پای می‌فشارند؛ اما این رای‌گیری احتمالی ممکن است پس از آنکه تفاهم فعلی به یک توافق جامع و نهایی تبدیل شد، انجام شود.

سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی آمریکا در سنا، ۱۶ فروردین، به خبرنگاران گفته است که رئیس‌جمهوری ایالات متحده لازم است تا افکار عمومی را در مورد توافق نهایی با ایران «قانع کند» و در این رابطه «کنگره هم باید نقش داشته باشد».

خبرگزاری رویترز می‌گوید، سناتور کورکر چهارچوب توافق شده در لوزان را میان ایران و قدرت‌های جهانی، محکوم نکرده است. اما او «نگرانی‌های» خود را در مورد آنچه اختلافاتی در روایت‌های مربوط به این توافق است و نیز مسائل مربوط به بازرسی، ابراز کرده است.

او در عین حال گفته است کمیته روابط خارجی سنا، بنا بر برنامه از پیش تعیین‌شده، در ۱۴ آوریل (هفته آینده)، به بررسی طرحی می‌پردازد که هدف از آن الزام رئیس‌جمهوری‌ست، برای آنکه توافق نهایی را برای بازبینی و رای‌گیری به کنگره بفرستد.

پیشتر سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه توافق کرده بودند رای‌گیری برای تصویب این طرح «دست‌کم تا نیمه آوریل»، ۲۶ فروردین ۱۳۹۴، به تاخیر بیفتد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته است تحریم‌های احتمالی جدید علیه ایران طی زمان مذاکره، یا طرح رای‌گیری توافق نهایی را وتو می‌کند.

سنای ایالات متحده، ششم فروردین ماه، اصلاحیه‌ای غیرالتزام‌آور در بودجه آن کشور تصویب کرد، که بر اساس آن چنانچه ایران هر یک از موارد توافق احتمالی با قدرت‌های جهانی بر سر برنامه اتمی خود را زیر پا بگذارد، با تحریم‌هایی جدید روبه‌رو شود.

طرحی که قرار است در کمیته روابط خارجی بررسی شود، به اوباما اجازه نمی‌دهد طی مدتی ۶۰ روزه که کنگره در حال بازبینی توافق نهایی است، تحریم‌ها علیه ایران را متوقف کند.

باب کورکر روز یک‌شنبه به شبکه خبری فاکس گفته بود او از حمایت برخی نمایندگان اصلی دمکرات نیز برخوردار است.

برای آنکه حق وتوی رئیس‌جمهوری آمریکا گرفته شود، به دو سوم آرا، یعنی ۶۷ رای در سنا نیاز است. ولی در حال حاضر «بین ۶۴ تا ۶۵ نفر» از طرح حمایت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG