لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۹

ظریف برای توضیح درباره تفاهم لوزان در جلسه غیرعلنی مجلس حاضر شد


در پی جلسه غیرعلنی مجلس در روز سه‌شنبه، نمایندگان مشهد و رشت در مجلس شورای اسلامی به نقل از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، اعلام کردند که ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه نصب دوربین‌ «آن‌لاین» برای نظارت بر تاسیسات اتمی خود را نخواهد داد.

بر پایه گزارش‌ها، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، صبح روز سه‌شنبه، ۱۸ فروردین، در جلسه غیرعلنی مجلس ایران توضیحاتی را درباره تفاهم اتمی ایران و گروه ۵+۱ در لوزان سوئیس به نمایندگان مجلس ارائه کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس، که خبر «درگیری لفظی‌اش» با وزیر خارجه روز یک‌شنبه منتشر شد به نقل از آقای ظریف اعلام کرد که ایران «مطلقا» فعالیت «دوربین‌های آن‌لاین» در مراکز هسته‌ای خود را نخواهد پذیرفت.

براساس این گزارش، آقای ظریف در جلسه غیرعلنی مجلس همچنین گفته است که موضوع«تأسیسات اعلام نشده... سازوکار و چارچوب خاص کاری خود را دارد و این گونه نیست که طرف غربی هرچه که بخواهد انجام شود».

جواد کریمی قدوسی روز یک‌شنبه نیز در اعتراض به تعهدات ایران بر اساس تفاهم لوزان گفته بود: «پذیرفته شده تا دوربین‌های آژانس که تاکنون به صورت آف‌لاین فعال بوده از این پس به صورت آن‌لاین تصاویر را منتقل کند.»

وی تاکید کرده بود: «این تصاویر به طور همزمان در مراکز تروریستی رژیم صهیونیستی، انگلیس و فرانسه دیده می‌شود که این اقدام فوق پروتکل الحاقی است و حتی در این پروتکل هم این موضوع نیامده ‌است.»

در همین حال غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس، نیز روز سه‌شنبه به نقل از آقای ظریف گفت که ایران به دلیل تجربه «شناسایی و ترور دانشمندان» هسته‌ای خود در گذشته، نصب دوربین آن‌لایندر مراکز اتمی خود را نخواهد پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی در عین حال به نقل از وزیر امورخارجه گفت که «ایران چیزی بیشتر از مکانیزم بازرسی‌های بین‌المللی را نخواهد پذیرفت».

بر اساس توافق ایران و گروه ۵+۱ در شهر لوزان، تیم مذاکره‌کننده هسته‌‌ای ایران اعلام کرد که تا مدتی پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای را «داوطلبانه» اجرا خواهد کرد.

بر پایه پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای که در دولت محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، امضا شد، اما به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسید، بازرسان آژانس مجاز خواهند شد هر زمانی که لازم می‌دانند از تاسیسات هسته‌ای ایران بازرسی کنند.

جواد کریمی قدوسی روز سه‌شنبه همچنین گفت: «آقای ظریف در این جلسه عنوان کرد که ابتدا شورای امنیت با صدور قطعنامه‌ای شش قطعنامه پیشین خود در مورد اعمال تحریم‌ها علیه ایران را لغو می‌کند و به محض انجام این کار ایران شروع به انجام تعهدات خود در برچیدن سانتریفیوژ‌ها می‌کند و در مقابل نیز طرف غربی تحریم‌ها را لغو خواهد کرد.»

وی همچنین به نقل از رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که «بعد از شروع توافق، تزریق گاز به سانتریفیوژهای آی‌آر۸ انجام خواهد شد».

بر اساس توافق ایران و کشورهای گروه ۵+۱ در لوزان ، ایران مراحل آغاز و تکمیل فرایند تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای آی‌آر ۴ تا ۸ را در طول دوره زمانی ۱۰ ساله برنامه جامع اقدام مشترک ادامه خواهد داد.

بر اساس این توافق همچنین اتحادیه اروپا تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته‌‌ای ایران را خاتمه خواهد داد و ایالات متحده نیز اجرای تحریم‌های مالی و اقتصادی ثانویه مرتبط با هسته‌ای را، همزمان با اجرای تعهدات عمده هسته‌ای ایران، به نحوی که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی‌آزمایی شود، متوقف خواهد کرد.

با این حال جان کری، وزیر خارجه آمریکا، تأکید کرده‌ است که اگر تهران بر اساس تفاهم عمل نکند، تحریم‌ها مجدداً اعمال خواهد شد.

در همین حال به گفته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، ایالات متحده پس از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، موظف به لغو تحریم‌ها علیه ایران است.

آقای کریمی قدوسی در ادامه سخنان خود همچنین گفت که ظرف روزهای آینده «فکت‌شیت [برگه جزئیات تفاهم] ایران» در مورد تفاهم لوزان توسطوزارت امور خارجه منتشر خواهد شد.

در روزهای گذشته تعدادی از منتقدان توافق حاصله در مذاکرات لوزان اعلام کرده بودند که متن‌های اعلام شده از سوی ایران و آمریکا درباره این توافق متفاوت بوده و خواستار ارائه متن این توافق از سوی وزارت امور خارجه ایران شده بودند.

آقای کریمی قدوسی توضیحات محمدجواد ظریف در جلسه غیرعلنی مجلس را «قابل قبول» دانسته و در عین حال گفت که این توضیحات حتماً باید در چارچوب «فکت‌ شیت ایران» که در روزهای آینده منتشر می‌شود آورده شود.

گفته‌های روز سه‌شنبه آقای کریمی قدوسی در حالی است که جلسه روز یک‌ شنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران درباره توافق لوزان به «درگیری لفظی» بین او و محمدجواد ظریف انجامیده بود.

بر پایه گزارش‌ها، این درگیری پس از ادعای جواد کریمی قدوسی درباره تذکر رهبر جمهوری اسلامی به تیم مذاکره‌‌کننده هسته‌ای ایران و «دروغ» خوانده شدن این سخنان توسط آقای ظریف رخ داده ‌است.

در همین حال بر اساس گزارش‌ها، برخی از نمایندگان اصولگرا در جلسه غیرعلنی روز سه‌شنبه نیز به سخنان آقای ظریف اعتراض کرده‌اند، اما به گفته محمد سادات ابراهیمی، نماینده شوشتر در مجلس، این اعتراض‌ها با «نکوهش اکثریت مجلس» روبه‌رو شده است.

در همین زمینه، به گزارش خبرگزاری ایرنا، غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت در مجلس، گفت: «تندروهای مجلس تنش ایجاد کردند اما... قاطبه نمایندگان نیز پشتیبانی خود را از مذاکرات و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اعلام کردند.»

روز سه‌شنبه همچنین گروهی با عنوان « دانشجو و طلبه» در اعتراض به تفاهم لوزان مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

برگزاری این تجمع در حالی است که پیشتر محمدرضا یوسفی، مدیرکل سیاسی استانداری تهران، اعلام کرده بود که برای این اقدام درخواست مجوز نشده و این تجمع غیرقانونی است.

XS
SM
MD
LG