لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

اعتصاب غذای ۴۰ روزه پناهجوی ایرانی در استرالیا «بی‌تأثیر بود»


یکی از بازداشتگاه‌های پناهجویان راهی استرالیا در اندونزی
یکی از بازداشتگاه‌های پناهجویان راهی استرالیا در اندونزی

وزیر مهاجرت استرالیا خبر داد که وضعیت جسمانی یک پناهجوی جوان ایرانی که ۴۰ روز را در اعتصاب غذا به‌سر برده رو به بهبود است، اما تأکید کرد که این اقدام وی تأثیری بر روند پرونده پناهندگی‌اش نمی‌گذارد.

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه، ۱۸ فروردین، از قول پیتر داتن، وزیر مهاجرت استرالیا، نوشت که این جوان ایرانی سعید حسنلو نام دارد و سن او ۲۵ سال است.

آقای داتن گفته‌ است: «شب گذشته به من خبر رسید که سعید کمک پزشکان را پذیرفته و وضعیت جسمانی‌اش رو به بهبود است.»

سعید حسنلو در سال ۲۰۱۰ وارد استرالیا شد و با وجود این‌ که اعلام کرده‌ است به خاطر گرویدن به مسیحیت در صورت بازگشت به ایران با آزار و اذیت مواجه خواهد شد به درخواست پناهندگی او در استرالیا پاسخ مثبت داده نشد.

ایان رینتول، از کارمندان «ائتلاف اقدام برای پناهندگان»، به خبرگزاری فرانسه گفته‌ است که نتیجه نهایی روند درخواست پناهندگی سعید حسنلو هنوز مشخص نیست و او بیشتر به خاطر طولانی شدن مدت زمان بازداشت خود و نامعلوم بودن مدت این بازداشت دست به اعتصاب غذا زده‌ است.

سعید حسنلو دومین ایرانی پناهجو در استرالیا است که برای تسریع روند پناهندگی خود، در ماه‌های اخیر دست به اعتصاب غذای طولانی‌مدت زده‌ است؛ در ماه ژانویه نیز یک ایرانی ۳۳ ساله چنین اقدامی را انجام داده‌ بود.

وزیر مهاجرت استرالیا در ادامه سخنانش در مورد اعتصاب غذای سعید حسنلو گفت که «تصمیم بر این قرار گرفته که او مشمول دریافت اجازه پناهندگی نیست و بنابراین در استرالیا نخواهد ماند».

آقای داتن افزود که «میلیون‌ها نفر می‌خواهند برای زندگی بهتر به استرالیا بیایند، اما نمی‌توانم بگذارم کسانی با صدمه زدن به خودشان و نخوردن غذا و مایعات مرا وادار بکنند».

او افزود: «وزارتخانه قویاً به من هشدار داده‌ است که اگر تسلیم این فشارها بشوم فردا با اعتصاب غذای صدها و بلکه هزارها نفر مواجه خواهم شد.»

وکلای پناهجویان می‌گویند که در حال حاضر در حدود ۴۵ پناهجوی ایرانی در استرالیا در بازداشت نامحدود به‌ سر می‌برند، زیرا با وجود آن‌که درخواست پناهندگی‌شان رد شده هم‌چنان از بازگشت به ایران سر باز می‌زنند.

XS
SM
MD
LG