لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

صالحی: سند جزئیات تفاهم لوزان تهیه شده و در اختیار وزیر خارجه است


همزمان با درخواست برخی از نمایندگان مجلس ایران برای انتشار«فکت‌شیت [برگه جزئیات تفاهم] ایران» با گروه ۵+۱ در لوزان، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خبر داد که این فکت‌شیت تهیه شده و هم‌اکنون در اختیار وزیر امور خارجه است.

به گفته علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، این «فکت‌شیت» توسط این سازمان و وزارت خارجه جمهوری اسلامی تهیه شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آقای صالحی روز چهارشنبه، ۱۹ فروردین، درعین حال گفت که این «فکت‌شیت [برگه جزئیات تفاهم]» در «دست» محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، است و در صورت «صلاحدید» او منتشر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا «فکت‌ شیت» ایران همزمان با «فکت‌شیت» آمریکا ارائه نشده تصریح کرد: «داستان این مطلب بسیار پیچیده است، به هر حال این مذاکرات بسیار حساس است و می‌تواند به هر طریقی دچار آفت شود.»

آقای صالحی ضمن متهم کردن اسرائیل و «بعضی کشورهای منطقه» به تلاش برای «ایجاد اخلال» در تفاهم لوزان افزود: «لذا تا آنجا که ممکن است چنین مذاکرات حساسی را باید سربسته به جلو برد و اجازه اختلال، بهانه‌گیری و بهانه‌جویی به کسی نداد.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: «وقتی شما اطلاعات را می‌دهید هر کسی از منظر خود می‌تواند ان قُلتی در این اطلاعات بیاورد... همین ان قلت‌ها اگر جمع شود، ممکن است ابهامات و مشکلاتی ایجاد و اصل مذاکرات را با موانع عمده‌ای روبه‌رو کند.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مخالفت شدید خود را با تفاهم لوزان ابراز کرده و آن را «توافقی بد» توصیف کرده است، تفاهمی که به گفته او جلو رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای را نخواهد گرفت.

با این حال جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، «سیا»، ضمن حمایت از تفاهم لوزان برخی از انتقادات علیه آن را «غیر صادقانه» نامیده و گفته است از امتیازهایی که تهران داده شگفت‌زده است.

آقای صالحی روز چهارشنبه در ادامه سخنان خود گفت: «فکت‌شیتی که آمریکایی‌ها دادند، درست و نادرست را با هم قاطی کردند و می‌ توان گفت که روایت و استنباط خودشان را دادند، برای این که مقداری آشفتگی در داخل کشورمان ایجاد کنند.»

اظهار نظر آقای صالحی تاییدی است بر گفته محمدجواد ظریف که روز شنبه گفت متن منتشر شده از سوی آمریکا درباره تفاهم لوزان با متن اصلی تفاهم «تناقض آشکار» دارد.

آقای ظریف در این باره تاکید کرد: «مانند آن چه درباره تعلیق تحریم‌ها گفته‌اند که در این مورد نماینده اتحادیه اروپا به خانم شرمن ای‌میل زده که چرا موضع ما را برخلاف واقعیت عنوان کرده‌اید.»

در روزهای گذشته مقامات دولتی ایران و آمریکا درباره زمان برداشته شدن تحریم‌های ایران نظرات متفاوتی داده‌اند.

حسن روحانی، رئیس جمهور، گفته است که «همه تحریم‌ها و شش قطعنامه شورای امنیت از روز اجرای توافق هسته‌ای لغو خواهند شد».

با این حال، به گفته جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، دولت اوباما مخالف لغو تحریم‌ها در همان روزی است که توافق هسته‌ای احتمالی به اجرا گذاشته خواهد شد.

در همین حال در روزهای گذشته تعدادی از منتقدان توافق حاصله در مذاکرات لوزان اعلام کرده‌اند که متن‌های اعلام شده از سوی ایران و آمریکا درباره این توافق متفاوت بوده و خواستار ارائه متن این توافق از سوی وزارت امور خارجه ایران شده‌اند.

در همین زمینه جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس، روز سه‌شنبه و پس از حضور محمدجواد ظریف در جلسه غیرعلنی مجلس گفته بود که ظرف روزهای آینده «فکت‌شیت [برگه جزئیات تفاهم] ایران» در مورد تفاهم لوزان توسط وزارت خارجه منتشر می‌شود.

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز روز چهارشنبه خبر داد که جمعی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای ضمن انتقاد از رویکرد ایالات متحده در انتشار «فکت‌‌شیت» از وزارت خارجه ایران خواسته‌‌اند که هر چه سریع‌تر «فکت‌شیت ایرانی» منتشر شود.

XS
SM
MD
LG