لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۴

عراقچی: دور بعدی گفت‌وگوهای هسته‌ای احتمالا در نیویورک


عباس عراقچی (وسط) همراه با محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهور ایران و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه (راست)
عباس عراقچی (وسط) همراه با محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهور ایران و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه (راست)

عباس عراقچی، از اعضای ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران، گفته که «احتمال زيادی» وجود دارد که دور بعدی مذاکرات با قدرت‌های جهانی، در شهر نيويورک آمريکا و در حاشيه اجلاس بين‌المللی خلع سلاح برگزار شود.

نيويورک در روزهای ۱۳ تا ۱۷ آوريل و نيز ۲۴، ۲۷ و ۲۸ اين ماه (فروردين و ارديبهشت ۱۳۹۴)، ميزبان نشست‌ها و اجلاسی درباره موضوعات مرتبط با خلع سلاح است اما آقای عراقچی مشخص نکرده که گفت‌وگوهای هسته‌ای دقيقا در کدام يکی از اين تاريخ‌ها برگزار می‌شود.

خبرگزاری تسنيم گزارش داده که اين معاون وزارت امور خارجه ايران، پنجشنبه ۲۰ فروردين، توضيح داده که مسئولان جمهوری اسلامی در حال گفت‌وگو با هلگا اشميد، معاون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا هستند «تا تاريخ و محل دور آتی مذاکرات را و نحوه پيشبرد مذاکرات مداليته و شکل آن را» مورد بحث قرار دهند.

ايران، آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين، روسيه و آلمان، ضرب‌الاجلی تا پايان ماه ژوئن (۱۰ تيرماه) را برای خود تعيين کرده‌اند تا به راه‌حلی جامع و نهايی بر سر برنامه هسته‌ای ايران دست يابند.

طرف‌ها تا آن هنگام فرصت دارند با برطرف کردن اختلافات، متن توافق نهايی را در گفت‌وگوهايی که برگزار می‌شود، تدوين کنند.

به گفته آقای عراقچی، مذاکرات آينده در سطح معاونان وزرا خواهد بود و در کنار اين گفت‌وگوها «مذاکرات کارشناسی نيز ادامه خواهد داشت و در صورت لزوم وزرا هم حضور خواهند يافت.»

ايران خواستار آن است تا تمام تحريم‌های بين‌المللی مرتبط با برنامه هسته‌ای آن، به محض اجرای توافق احتمالی هسته‌ای به طور کامل لغو شوند اما آمريکا می‌گويد که اين انتظار واقع‌بينانه‌ای نيست.

عباس عراقچی همچنین گفته که نگارش متن توافق نهايی «کار پيچيده‌ای» است.

اما آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با تاکيد بر «خطوط قرمز» ايران در اين مذاکرات، گفته که «هيچ تضمينی» برای توافق نهايی وجود ندارد.

ساخت احتمالی دو نیروگاه هسته‌ای دیگر

در همين حال، علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران به تلويزيون جمهوری اسلامی گفته که ايران «در حال مذاکره با چند کشور» است تا «اگر به توافق نهايی برسد، دو نيروگاه کوچک را در سواحل مکران آغاز خواهيم کرد.»

آقای صالحی افزوده که اين مذاکرات «پيشرفت‌های خوبی» داشته و «مقدمات و ساختگاه اين نيروگاه‌ها مشخص شده اما هنوز توافقنامه کسب نشده است.»

رئيس سازمان انرژی اتمی ايران گفته که «از اين پس استراتژی ايران حرکت به سمت نيروگاه‌های کوچک است چرا که متناسب با شرايط اقليمی و امکانات صنعتی ايران است.»

ايران هم‌اکنون يک نيروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی هسته‌ای در بوشهر دارد.

XS
SM
MD
LG