لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۴

مقام حزب دمکرات: هيلاری کلينتون یکشنبه نامزدی در انتخابات رياست‌جمهوری را اعلام می‌کند


يک مقام حزب دمکرات روز جمعه ۲۱ فروردين (۱۰ آوريل) به خبرگزاری رويترز گفته است هيلاری کلينتون روز يکشنبه نامزدی در انتخابات رياست جمهوری آمريکا را با انتشار ويديو و از طريق شبکه های اجتماعی اعلام می کند.

اين مقام که از نزديکان خانم کلينتون است، گفت او پس از اعلام رسمی نامزدی، به ايالت های آيوا و نيوهمشاير سفر می کند و افزود: «هيلاری کلينتون قرار است تمايل خود برای نامزدی در انتخابات رياست جمهوری را روز يکشنبه اعلام کند.»

هيلاری کلينتون در سال ۲۰۰۸ بر سر کسب نامزدی حزب دمکرات برای انتخابات رياست جمهوری از باراک اوباما، رييس جمهور کنونی آمريکا شکست خورد. خبرگزاری رویترز می افزايد که يکی از دلايل پيروزی آقای اوباما استفاده درست از شبکه های اجتماعی برای تبليغات و جلب توجه افکار عمومی و همچنين جمع آوری مبالغ زيادی کمک های مالی مردمی بود.

استفاده از شبکه های اجتماعی همچنين باعث جلب توجه رای دهندگان جوان آمريکا به نامزدی خانم کلينتون می شود که در صورت پيروزی اولين رييس جمهور زن آمريکا خواهد بود. در سال ۲۰۱۲ کارمندان جوان دفتر خانم کلينتون، بانوی اول پيشين آمريکا، با تاسيس وبلاگی به نام «پيام هايی از هيلاری» او را به شخصيتی محبوب در اينترنت تبديل کردند.

هيلاری کلينتون که اکنون ۶۷ ساله است، همچنين روز جمعه نسخه تازه خاطرات خود به نام «انتخاب های دشوار» را منتشر کرد. او در اين کتاب به روزهای پايانی تصدی مقام وزارت خارجه، تولد اولين نوه اش و کارزار انتخاباتی برای نزديکی بيشتر با شهروندان معمولی آمريکايی می پردازد.

خانم کلينتون در بخشی از اين کتاب نوشته است: «مادربزرگ شدن مرا عميقا به انديشيدن در باره مسئوليتی که به عنوان خدمتگزاران جامعه به شکل موروثی به ما محول شده و ما به ديگران واگذار می کنيم، واداشته است. اکنون نه تنها احساس نمی کنم که بايد فعاليت هايم را کمتر کنم بلکه به عکس فکر می کنم بايد شتاب بيشتری به آن بدهم.»

خبرگزاری رويترز در ادامه می نويسد مارتين اومالی، فرماندار پيشين مريلند رقيب اصلی خانم کلينتون در حزب دمکرات است. جيم وب، سناتور پيشين از ايالت ويرجينيا و لينکلن چفی، فرماندار پيشين ايالت رود آيلند نيز رقبای ديگر خانم کلينتون هستند.

سناتور برنی سندرز از ايالت ورمونت از نامزدان احتمالی شرکت در انتخابات است با اين حال هنوز قطعی بودن نامزدی برای حزب دمکرات را اعلام نکرده است.

بنا به نظرسنجی اخير موسسه «ريل کلير پلتيکز» (RealClearPolitics.) خانم کلينتون از نامزد رقيب خود در حزب دمکرات پنجاه امتياز جلوتر است.

سناتور اليزابت وارن از ايالت ماساچوست که نامزد مورد حمايت ليبرال های حزب دمکرات است گفته تمايلی به نامزد شدن ندارد و جو بايدن، معاون رييس جمهور نيز گفته است تابستان تصميم می گيرد.

در همين حال گزارش‌ها حاکی است که تد کروز و رند پل دو سناتور مهم حزب جمهوری خواه رسما نامزدی خود برای انتخابات رياست جمهوری را اعلام کردند. پيش بينی می شود جب بوش، فرماندار پيشين فلوريدا و برادر جرج دبليو بوش و پسر جرج بوش روسای جمهور پيشين آمريکا نامزدی خود را بزودی اعلام کند.

با وجوديکه عرصه رقابت در حزب دمکرات محدودتر به نظر می رسد با اين حال خانم کلينتون ممکن است با رقابت جدی مارتين اومالی، فرماندار مريلند و جوبايدن معاون رييس جمهور روبرو شود. بسياری از اعضای جناح چپ حزب دمکرات از اليزابت وارن، سناتور ايالت ماساچوست خواسته اند خود را نامزد کند.

XS
SM
MD
LG