لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۰

درخواست استرالیا از تهران برای پذیرش پناهجویان اخراجی ایرانی


بازداشتگاه پناهجویان در پاپوا گینه نو
بازداشتگاه پناهجویان در پاپوا گینه نو

تونی ابوت، نخست‌وزیر استرالیا، روز شنبه، ۲۲ فروردین، گفت که ایران باید اجازه دهد پناهجویان ایرانی که درخواست پناهندگی‌شان در استرالیا رد می‌شود به ایران بازگردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تونی ابوت در سیدنی با اشاره به این موضوع تأکید کرد: «البته به کسانی که پناهندگی‌شان پذیرفته شود رسیدگی می‌کنیم، اما کسانی که پناهنده به‌شمار نیایند باید به کشورشان برگردند، و اگر کشورشان ایران است باید به همان‌جا بروند.»

وکلای پناهجویان می‌گویند که ایران از قبول پناهجویان رد شده که برخلاف میل‌شان از دیگر کشورها اخراج می‌شوند سر باز می‌زند.

جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا، قرار است این موضوع را هفته آینده در سفر خود به تهران با مقامات ایرانی مطرح کند.

روزنامه «سیدنی مورنینگ هرالد» نیز روز شنبه خبر داد که وزارت خارجه استرالیا بحث در مورد وضعیت این دسته از پناهجویان را از چندی پیش با وزارت خارجه ایران آغاز کرده‌ است.

در همین ارتباط، پل فلچر، از نمایندگان پارلمان استرالیا، به شبکه تلویزیونی «اسکای‌نیوز» گفت که «مسئله مهم این است که در حال حاضر شمار قابل توجهی از افرادی که در بازداشتگاه‌های پناهندگی [استرالیا] نگهداری می‌شوند ایرانی هستند.»

آمار رسمی اواخر ماه مارس نشان می‌دهد که از ۱٬۸۴۸ نفری که در بازداشتگاه‌های مهاجرتی استرالیا به‌سر می‌برند حدود ۲۰ درصد ایرانی‌اند.

همچنین در میان ۱٬۷۰۷ نفری که قصد مهاجرت به استرالیا را داشته اما به بازداشتگاه‌های جزیره نائورو و پاپوآ گینه نو منتقل شده‌اند، تعداد زیادی شهروند ایرانی دیده می‌شود.

چندین هزار ایرانی دیگر نیز با روادید موقت در شهرهای استرالیا به‌سر می‌برند و هم‌چنان منتظر پاسخ نهایی درخواست پناهندگی خود هستند.

وکلای پناهجویان می‌گویند که در حال حاضر در حدود ۴۵ پناهجوی ایرانی در استرالیا در بازداشت نامحدود به‌ سر می‌برند، زیرا با وجود آن‌ که درخواست پناهندگی‌شان رد شده هم‌چنان از بازگشت به ایران سر باز می‌زنند.

بر پایه سیاست مهاجرت استرالیا، پناهجویانی که با قایق به سواحل این کشور می‌رسند، حتی اگر مورد درخواست پناهندگی آنها موجه تشخیص داده شود، به بازداشتگاه‌ها منتقل می‌شوند.

از سال ۲۰۱۳ نیز انتقال این گروه از پناهجویان به خاک استرالیا ممنوع شده و به‌جای آن به بازداشتگاه‌هایی در نائورو و پاپوآ گینه نو انتقال داده می‌شوند.

نگهداری پناهندگان در این مناطق با اعتراضات زیادی از سوی آنها مواجه شده‌ است؛ در هفته اخیر نیز، وضعیت سعید حسنلو، دومین ایرانی پناهجو در استرالیا که برای تسریع روند پناهندگی خود، در ماه‌های اخیر دست به اعتصاب غذای طولانی‌مدت زد خبرساز شد.

XS
SM
MD
LG