لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۷

واکنش تند مقامات ارشد جمهوری اسلامی به اظهار نظر وزیر دفاع آمریکا


در واکنش به اظهار نظر تازه وزیر دفاع ایالات متحده، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران می‌گوید که تهران بازدید «ناظرین خارجی» از مراکز نظامی خود و همچنین «نظارت» بر موشک‌های بالستیک خود را نخواهد پذیرفت.

در همین حال رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران و معاون این ستاد نیز تاکید کردند که ایران اجازه بازدید از مراکز نظامی خود را نخواهد داد.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه، ۲۱ فروردین‌ماه، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان چنین نظر داد که هر گونه توافق اتمی با جمهوری اسلامی باید شامل نظارت بر تاسیسات نظامی ایران نیز باشد.

این نکته‌ای است که مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی بارها با آن مخالفت کرده‌اند.

در همین زمینه، به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران، روز شنبه، ۲۲ فروردین، درباره احتمال بازدید «ناظرین خارجی» از مراکز نظامی ایران بر اساس بیانیه لوزان گفت که «قطعا هیچ نظارت و دسترسی را در این زمینه نخواهیم پذیرفت».

وی اضافه کرد: «موشک‌های ما چه بالستیک و چه غیره نیز تحت نظر و نظارت طرف‌های‌مان نخواهد بود.»

در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس، حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، روز جمعه درباره مطرح شدن موضوع بازدید از مراکز نظامی ایران در مذاکرات اتمی با گروه ۵+۱ گفت: «متأسفانه یکی از روزنامه‌های کشور به نقل از یک روزنامه فاسق خارجی این مطلب را منتشر کرده بود، ولی مگر نیروهای مسلح کسی را در خودشان راه می‌دهند که این کار صورت بگیرد؟»

روزنامه بریتانیایی گاردین چندی پیش در مطلبی ضمن اشاره به بندی از توافق سیاسی لوزان که به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اجازه می‌دهد که به سایت‌ها و افراد مظنون دسترسی داشته باشند، نوشته بود که بازرسان این نهاد بین‌المللی نیاز خواهند داشت به سایت‌های نظامی و افراد وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران دسترسی پیدا کنند.

این روزنامه از این بخش به عنوان یکی از پیچیده‌‌ترین بخش‌های این تفاهم نام برده بود.

این در حالی است که مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران، روز جمعه تاکید کرد که «خط قرمز ایران» در مذاکرات اتمی با گروه ۵+۱ بازدید از مراکز نظامی است و «این اجازه به هیچ‌ وجه داده نخواهد شد».

به گزارش خبرگزاری فارس، وی همچنین سخنان مجدد وزیر دفاع آمریکا درباره «بازدید از مراکز نظامی ایران» را نشانه به گفته او «شعور پایین وی و غرض‌ورزی» آمریکایی‌ها دانست.

بر اساس گزارش‌ها، اشتون کا‌رتر، وزیر دفاع آمریکا، در مصاحبه با سی‌ان‌ان تاکید کرده است که هر گونه توافق هسته‌‌ای احتمالی با ایران باید شامل مفادی برای بازرسی‌ (از تأسیسات هسته‌ای ایران) باشد.

وی همچنین به این سوال که آیا واشینگتن خواستار دسترسی به تأسیسات نظامی ایران است نیز پاسخ داده است: «بستگی دارد منظور شما از تأسیسات نظامی چه باشد، ولی مطمئناً بله.»

در واکنش به این سخنان، رضا طلایی نیک، معاون وزیر دفاع ایران، نیز گفت که «خط قرمز ایران ورود به تأسیسات نظامی و موشکی است».

پیش از این نیز مقامات دولت ایران بارها تاکید کرده‌اند که برنامه موشکی ایران قابل مذاکره نیست.

در مقابل اما مقامات آمریکایی با ابراز نگرانی از برنامه موشکی ایران آن را «تهدیدی خطرناک برای منطقه» دانسته‌اند.

در همین حال جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در بهمن‌ماه ۹۳ گفته بود که یکی از موضوعات مورد بحث در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران مسئله موشک‌های بالیستیک ایران و قابلیت این موشک‌ها در حمل کلاهک‌های هسته‌ای است.

این اظهارات را عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، تکذیب کرده و تاکید کرده بود که جمهوری اسلامی در مذاکرات اتمی با گروه ۵+۱ اجازه بحث درباره توان موشکی خود را به کسی نمی‌دهد.

XS
SM
MD
LG