لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۷

آمریکا: عضویت ایران در نهاد زنان سازمان ملل کاملاً نابه‌جا است


سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل
سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل

ایالات متحده روز جمعه، ۲۱ فروردین، با انتقاد از کارنامه حقوق بشری جمهوری اسلامی در امور زنان رأی‌گیری برای پیوستن ایران به نهاد برابری جنسیتی سازمان ملل را «کاملاً نابه‌جا» دانست.

شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل، متشکل از ۵۴ عضو، روز جمعه یک رأی‌گیری محرمانه برای انتخاب هیئت نهاد «زنان» سازمان ملل انجام داد.

نهاد «زنان» سازمان ملل در سال ۲۰۱۰ به عنوان نهادی برای پیشبرد برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان ایجاد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در رأی‌گیری روز جمعه ۵۳ کشور شرکت داشتند که امارات متحده عربی و ساموآ هر یک ۵۳ رأی دریافت کردند و ترکمنستان نیز با ۵۲ رأی، پاکستان با ۴۹ رأی، و ایران با ۳۶ رأی به عضویت هیئت نهاد یادشده انتخاب شدند.

به گزارش رویترز، سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل، در واکنش به این رأی‌گیری گفت: «مجموع آراء پایینی که ایران امروز دریافت کرد شاهدی است بر نگرانی‌های عمیقی که کشورهای عضو سازمان ملل نسبت به قرار گرفتن ایران در هیئت نهاد زنان سازمان ملل دارند.»

خانم پاور افزود: «در ایران، قانون به زنان اجازه انتصاب در برخی از مقام‌های دولتی را نمی‌دهد، قانونی علیه خشونت خانگی وجود ندارد، و زنا را با سنگسار تنبیه می‌کنند.»

او ادامه داد: «و این موارد باعث می‌شود که برعهده گرفتن نقش ریاستی توسط ایران در زمینه رفاه و حقوق زنان در سازمان ملل امری کاملاً نابه‌جا باشد.»

سفیر آمریکا در سازمان ملل در ادامه تأکید کرد که «مایه دلسردی شدید است» که گروه آسیا-پاسیفیک از نامزدی ایران برای یک دوره سه‌ساله که از اول ژانویه ۲۰۱۶ آغاز می‌شود حمایت کرده‌ است.

هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل هنوز به درخواست رویترز برای اظهار نظر نسبت به اظهارات سامانتا پاور واکنشی نشان نداده‌ است.

احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر در ايران، ماه گذشته گفته‌ بود که وضعيت حقوق بشر در ايران، از جمله وضعیت حقوق زنان و فعالان این حوزه، در دوران رياست جمهوری حسن روحانی «بدتر» شده‌ است.

XS
SM
MD
LG