لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

«نگرانی» نتانیاهو از «بی‌اعتنا شدن» دنیا در نتیجه پایبندی ایران به تعهدات


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

مقامات ارشد اسرائیلی برای روزنامه اسرائیلی هاآرتص افشا کرده‌اند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور «نگران» است اگر مفاد تفاهم هسته‌ای اخیر سوئیس مبنای توافق نهایی میان ایران و قدرت‌های جهانی قرار گیرد، ایران به تعهدات خود پایبندی نشان دهد و «در آن صورت، دنیا دیگر ایران را به عنوان یک خطر نگاه نکند».

روزنامه هاآرتص یکشنبه ۲۳ فروردین نوشته‌است که نتانیاهو «نگرانی» از خشنودی و «بی‌عار» شدن دنیا در مورد ایران را در صورت «پایبندی ایران به تعهدات خود»، در یک نشست اضطراری دولت خود بیان کرده‌است.

نشست یادشده دولت اسرائیل جمعه ۱۴ فروردین، یک روز پس از اعلام تفاهم سوئیس، برای تعیین موضع اسرائیل در قبال این تفاهم، برگزار شده بود.

مقامات اسرائیلی که به‌نظر می‌رسد وزیران دولت انتقالی اسرائیل باشند به هاآرتص گفته‌اند که نتانیاهو در نشست مزبور اظهار داشته «اگر ایرانی‌ها به تعهدات خود عمل کنند، نمی‌توان به مچگیری آنها در انحراف از تعهدات اقدام کرد و در آن صورت، اعمال تحریم‌ها و نظارت درازمدت بر طرح‌های هسته‌ای ایران تقریباً غیر ممکن خواهد شد».

نتانیاهو این را نیز گفته که نگران است تحریم‌های برقرار شده در طول سال‌های گذشته علیه ایران به‌زودی فرو بپاشد زیرا جهان دارد بر برنامه اتمی ایران «مهر حلال» می‌زند.

به نوشته هاآرتص، نتانیاهو به وزیرانش گفته‌است احتمال متقاعد کردن جامعه جهانی به برقراری تحریم‌های بیشتر علیه ایران به‌شدت ضعیف شده و تنها امید، «تمرکز کردن بر کنگره آمریکا است».

مقامات اسرائیلی هم‌چنین به هاآرتص گفته‌اند که در نشست اضطراری دولت اسرائیل تصمیم گرفته شد، سناتورهایی مانند باک کورکر و رابرت منندز مورد فشار اسرائیل قرار گیرند تا پیشنهادهای خود را برای تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران یا محدود کردن اختیارات رئیس جمهوری آمریکا در ارتباط با ایران به تصویب کنگره برسانند.

سناتور کورکر و سناتور منندز پیشتر گفته‌اند پیشنهاد آنها دست کنگره را در تأیید نهایی توافق احتمالی آتی با ایران باز خواهد گذاشت و حرف آخر را در این مورد به کنگره خواهد داد.

پیشنهاد سناتور کورکر در روزهای آینده به رأی‌گیری سنا گذاشته می‌شود؛ باراک اوباما در روزهای گذشته خود با این سناتور دیدار کرد و به او و سایر منتقدان تفاهم اخیر سوئیس گفت، صبور باشید تا توافق نهایی اتمی با ایران بدست آید.

باراک اوباما همچنین به سناتور کورکر گفت، اگر توافق نهایی تضمین ندهد که ایران به سلاح هسته‌ای دسترسی نخواهد یافت، خود او آن را تأیید نخواهد کرد و نیازی به اقدامات محدودکننده از سوی کنگره نیست.

باراک اوباما در تازه‌ترین سخنان خود نیز در دفاع از تفاهم سوئیس صریحاً از نتانیاهو پرسیده‌است که چه جایگزینی برای این تفاهم دارد؟

از سوی دیگر، به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو شنبه ۲۲ فروردین، در مراسم پایانی عید پسح یهودیان، بار دیگر با تفاهم سوئیس مخالفت کرد و مدعی شد که مفاد این تفاهم «به شدت مشکل‌آفرین» است و «تمامی پیش‌بینی‌های بد اسرائیل را محقق کرده‌است».

نتانیاهو در این سخنان مدعی شد که تفاهم سوئیس راهکارهایی واقعی برای کنترل و نظارت بر برنامه اتمی ایران تعیین نکرده و از هم اکنون معلوم است که نظارت‌ها، اصولاً جدی نخواهد بود و با این وضعیت، تحریم‌ها نیز به سرعت دارد از بین می‌رود».

نتانیاهو در حالی از طریق کنگره آمریکا برای سخت‌تر کردن تحریم‌ها علیه ایران تلاش می‌کند که رهبران ایران تأکید کرده‌اند بدون لغو تحریم‌ها توافق نهایی امضا نخواهد شد و نیز اجازه ورود به ناظران به اماکن نظامی را نخواهند داد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای پنجشنبه گذشته گفت اگر قرار باشد که لغو تحریم‌ها به یک روند دیگر منوط شود، اصولاً برای چه این همه مذاکرات طولانی و دشوار صورت گرفت؟

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز همان روز گفت بدون لغو تحریم‌ها از نخستین روز اجرای توافق نهایی احتمالی، قراردادی از سوی ایران امضا نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG