لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

حمله شدید اصولگرایان به اظهارات هاشمی درباره «رفتار خشن در زندان‌ها»


اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی در همایش بزرگداشت خدیجه ثقفی، همسر آیت‌الله خمینی، ایراد شده است.
اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی در همایش بزرگداشت خدیجه ثقفی، همسر آیت‌الله خمینی، ایراد شده است.

یک روز پس از اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، که تلویحا از «رفتار خشن در زندان‌ها»ی ایران انتقاد کرده بود شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی به این سخنان واکنش نشان دادند.

سخنگوی قوه قضائیه ایران سخنان آقای هاشمی را «خلاف» خواند، وزیر کشور جمهوری اسلامی گفت: «چنین چیزی نیست»، فرمانده‌کل سپاه پاسداران گفت «اینها می‌خواهند جای ظلم و عدل را عوض کنند» و یک نماینده سرشناس مجلس هم «توصیه» کرد که هاشمی رفسنجانی مشاورانش را تغییر دهد.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز ۲۳ فروردین در همایش بزرگداشت خدیجه ثقفی، همسر آیت‌الله روح‌الله خمینی، از کسانی که آنها را «خشکه مقدس‌ها» و «دلواپسان» خواند انتقاد کرده و گفته بود: « چرا همه مصیبت ما این است که گفته می‌شود زنان این‌گونه به خیابان‌ها می‌آیند؟ ... اما مسئله ما این است که ظلم‌ها، زندان‌ها و سرکوب‌ها چه می‌شود و حق ضایع کردن‌ها چه می‌شود؟»

آقای هاشمی با اشاره به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای که در زمان برگزاری دهمین انتخابات ریاست جمهوری، رای مردم را «حق‌الناس» خوانده بود گفت: «وقتی این حرف رهبری است ... ما چطور به خودمان حق می‌دهیم که فردی که مردم او را می‌خواهند نگذاریم وارد شود و فردی که مردم نمی‌خواهند بیاوریم و او را مسلط کنیم؟»

محسنی اژه‌ای: این سخنان می‌تواند تشویش اذهان عمومی باشد

غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه ایران، روز دوشنبه ۲۴ فروردین، در واکنش به اظهارات رییس تشخیص مصلحت نظام در مورد وضعیت زندان‌ها گفت: «چنانچه این ادعا بدون استناد باشد می‌تواند در زمره تهمت و تشویش اذهان عمومی قرار بگیرد».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای اژه‌ای با تاکید بر اینکه «ما همیشه گفته‌ایم اگر کسی مستندی برای این گونه مطالب دارد بیان کند» گفت: «بیان این گونه مسائل کلی حتما خلاف قانون است».

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، نیز روز دوشنبه در این زمینه گفت: مسئول زندان‌ها وزارت کشور نیست، اما «بر اساس گزارشی که آقای آملی لاریجانی در جلسات شورای عالی امنیت ملی درباره زندان‌ها می‌دهند چنین چیزی نبوده و بر عکس، بر نظارت دائم بر زندان‌ها اعلام رضایت کردند».

وزیر کشور ایران همچنین تصریح کرد: «حتی در جلسه اخیر که با مسئولان نیروی انتظامی داشتیم سوال کردم که آیا گزارشی از سرکوب و برخورد خشن توسط ماموران ناجا گزارش شده که گفتند حتی یک مورد هم نداشتیم».

فرمانده‌کل سپاه: اینها می‌خواهند جای ظلم و عدل را عوض کنند

از سوی دیگر محمدعلی جعفری، فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیز از اینکه هاشمی رفسنجانی، برخی از افراد به گفته او «دلسوز انقلاب» را «خشک مقدس و دلواپس» خوانده است، انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای جعفری در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه گفت: وقتی نوبت به محاکمه «دانه درشت‌ها» می‌رسد «معلوم است که صدای وا اسلاما، دادخواهی و تظلم از کسانی که در معرض محاکمه هستند و وابستگان آنها بلند می‌شود. اینها می‌خواهند جای ظلم و عدل را عوض کنند».

به نظر می‌رسد اشاره فرمانده سپاه پاسداران به محاکمه مهدی هاشمی، پسر رییس مجمع تشخیص مصحلت نظام، باشد که این محاکمه با استقبال اصولگرایان و انتقاد آقای رفسنجانی روبرو شده است.

فرمانده سپاه همچنین از کاربرد اصطلاح «خشک مقدس‌ها و دلواپس‌ها» در سخنان روز یکشنبه رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام انتقاد کرد و آن را «بغض خطرناک نسبت به جریان ارزشی انقلاب اسلامی و آرمان‌های حضرت امام» خواند.

وی همچنین تاکید کرد که «ادامه این سخن پراکنی‌ها تنها موجب افزایش نفرت جامعه از آنها می‌شود و این سیاه‌نمایی‌ها فقط بذر تردید در دل مسئله‌دار‌های انقلاب می‌پاشد».

احمد توکلی: توصیه می‌کنم آقای هاشمی مشاورین خود را تغییر دهد

همزمان احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس، نیز با انتقاد شدید از اظهارات هاشمی رفسنجانی، «یکی از مشکلات» او را این‌ دانست که «مطالب خود را به کسانی مستند می‌کند که اکنون دیگر در قید حیات نیستند».

به گزارش فارس، آقای توکلی روز دوشنبه با اشاره به اینکه «این نحوه رفتار، ارزش تاریخی کتاب‌های خاطرات ایشان را هم زیر سوال می‌برد» گفت: «بنده مشفقانه توصیه می‌کنم مشاورین خود را تغییر دهد و به‌جای جوانان عصبی از پختگان طرفدار انقلاب که در میان دوستان‌شان کم هم نیستند، بهره‌مند شود».

«رفتارهای خشن» در زندان‌های جمهوری اسلامی همواره به عنوان یکی از موارد نقض حقوق بشر در گزارش‌های نهادهای مختلف، از جمله گزارشگر ویژه امور حقوق بشر ایران، مطرح شده است.

از معروف‌ترین موارد می‌توان به کشته شدن محسن روح‌الامینی، محمد کامرانی و امیر جوادی‌فر در بازداشتگاه کهریزک و در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ اشاره کرد.

شماری از زندانیان نیز، از جمله عبدالله مؤمنی، سخنگوی ادوار تحکیم وحدت، به توصیف شرایط زندان از جمله «شکنجه»، «اعتراف گیری اجباری» و «تهدید به تجاوز» پرداخته‌اند.

XS
SM
MD
LG