لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۵

ستاد حقوق بشر ایران تعرض به دو نوجوان را «روند سیستماتیک» خواند


محمدجواد لاریجانی، رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی
محمدجواد لاریجانی، رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی

ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران «تعرض جنسی» به دو نوجوان ایرانی در عربستان سعودی را «یک روند سیستماتیک و بسیار خطرناک» خوانده و این اتهام را مطرح کرد که این اقدام بر اساس «فتوای» یکی از «امامان جماعت جده» انجام شده است.

روز دوشنبه، ۱۷ فروردین، معاون وزیر خارجه ایران خبر داد که در هفته دوم تعطیلات نوروز، به هنگام بازرسی از یک کاروان عمره ایرانی، ماموران فرودگاه جده به بهانه مشکوک‌ شدن به دو نوجوان ایرانی، آنها را از بقیه جدا کرده و مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده‌اند.

در همین زمینه و در ادامه واکنش مقامات رسمی جمهوری اسلامی، ستاد حقوق بشر ایران روز سه‌شنبه، ۲۵ فروردین، با انتشار بیانیه‌ای در وب‌سایت خود اعلام کرد که «تعرض جنسی» به دو نوجوان ایرانی «بر اساس عقاید اعلام شده از سوی یکی از شیوخ و امامان جماعت جده که باعنوان فتوا بیان شده» صورت گرفته است.

به گفته ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، این شیخ عربستانی «این گونه اقدامات را نه تنها غیراسلامی و غیرقانونی نمی‌داند، بلکه آن را مجاز و قابل قبول اعلام کرده است».

این ستاد به نام این «امام جماعت» عربستانی اشاره‌ای نکرده است.

بیانیه ستاد حقوق بشر قوه قضاییه افزوده است: «ما نمی‌توانیم حادثه تاسف‌بار فرودگاه جده را صرفا یک اتفاق تخلف‌آمیز یک یا دو مامور امنیتی تلقی کنیم، چرا که از قرائن برمی‌آید که با یک روند سیستماتیک و بسیار خطرناک مواجه هستیم.»

ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران اشاره بیشتری به جزئیات ادعای خود درباره فتوای «یکی از شیوخ و امامان جماعت جده» نکرده است.

این در حالی است که برخی وب‌سایت‌های خبری در ایران از جمله وب‌سایت انتخاب به نقل از روزنامه الصباح، چاپ کویت، چنین گزارش داده‌اند که یکی از دو پلیس متهم به «تعرض جنسی» به دو نوجوان ایرانی در جلسه بازپرسی خود گفته که این عمل را «به تشویق شیخ ابومرزوق، امام جماعت مسجد جامع جده» انجام داده است.

ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران در بیانیه خود از عربستان سعودی خواسته است که «فرا‌تر از دو مامور خاطی»، با همه کسانی که، به گفته این ستاد، انجام این گونه «افعال» را در جامعه عربستان «تبلیغ، ترویج و حمایت» می‌کنند برخورد «قاطع و پیشگیرانه» داشته باشد.

این ستاد همچنین اعلام کرد که حق خود می‌داند، این حادثه را بر اساس مواد ۴۴ و ۴۵ کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک از طریق مکانیسم‌های بین‌المللی به طور قاطع پیگیری کند.

ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران همچنین از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته است که مانع از تکرار و گسترش این اقدامات شود.

یک روز پیش از این بیانیه ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، علی جنتی، وزیر ارشاد ایران، خبر داده بود که سفر حج عمره تا زمان محاکمه و مجازات مجرمانِ «تعرض جنسی» به دو نوجوان ایرانی در عربستان سعودی متوقف می‌شود و پروازهای ایران تعلیق خواهد شد.

در همین حال مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر خبر داد که هواپیما‌های ایران بدون مسافر به عربستان اعزام می‌شوند تا مسافران حج عمره را بازگردانند.

به گزارش خبرگزاری فارس، فرهاد پرورش روز سه‌شنبه در عین حال گفت که پروازهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به جده در دو روز گذشته «تقریباً با یک‌‌دوم ظرفیت» انجام شده است.

وی اضافه کرد: «دلیل کاهش تقاضای سفر به حج عمره در ایام اخیر این است که اولاً صدور ویزای عربستان محدود شده است و ضمن این که احتمال می‌دهیم بسیاری از زائران، از انجام این سفر انصراف دادند.»

به گفته محمدعلی ایلخانی، مشاور وزیر راه و شهرسازی، ۵۰ درصد از ۷۷۰ هزار مسافر حج عمرهایران توسط شرکت‌های هواپیمایی ایران و ۵۰ درصد دیگر توسط شرکت هواپیمایی عربستان جابه‌جا می‌شدند.

با وجود تعلیق سفر حج عمره، اظهار نظرهای مسئولان ایرانی و اعتراض به حادثه جده همچنان ادامه دارد.

در همین حال به گزارش وب‌سایت نامه‌نیوز، محمدتقی رهبر، امام جمعه اصفهان، با اشاره به درخواست قبلی خود برای اخراج سفیر عربستان از ایران گفته است: «ملت ایران با آن عظمت و بزرگی مورد تحقیر یک مشت سوسمارخور قرار می‌گیریم که اکنون صاحب فرهنگ کشتار مردم و جنایت و بداخلاقی‌ها علیه مسلمانان شده‌اند. »

پیش از انتشار خبر «تعرض جنسی» نیز روابط تهران و ریاض در مواردی گوناگون، از جمله در تازه‌‌ترین تحولات در یمن، با تنش همراه بود.

XS
SM
MD
LG