لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۸

صدراعظم آلمان خواستار متحد ماندن ۱+۵ برای رفع تحریم‌های ایران شد


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، از کشورهايی که در گفت‌وگوهای اتمی با ايران حضور دارند، درخواست کرد هر اقدامی که در صورت لغو تحريم‌ها قرار است انجام شود را به شکل يکپارچه و طبق برنامه‌ای متحد دنبال کنند.

واکنش خانم مرکل در حالی است که روسيه يک روز پيشتر گفته بود پدافند موشکی موسوم به «اس – ۳۰۰» را به ايران تحويل می‌دهد. آمریکا و اسرائیل با این تصمیم روسیه مخالف هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، صدراعظم آلمان روز سه شنبه ۲۵ فروردين با استقبال از تفاهم به دست آمده در لوزان در پاسخ به سوالی درباره اقدام مسکو در رفع ممنوعیت تحویل سامانه اس-۳۰۰ به ایران گفت که او از همه می خواهد تا جایی که امکان دارد در روند رفع تحریم‌ها متحد عمل کنند.

وی در برلين و در کنفرانس خبری مشترک با نخست وزير هند افزود: «کار زيادی در مذاکرات با ايران انجام شده و هنوز کارهای بسيار مانده که بايد با همکاری کشورهای ۱+۵ دنبال شود».

ادامه مذاکرات اتمی ايران از يکم ارديبهشت

در همین حال، محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران، اعلام کرد مذاکرات اتمی در سطح معاونان وزارت خارجه از اول ارديبهشت ماه دنبال خواهد شد.

ايران و کشورهای آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان اوایل فروردین ماه درباره یک چارچوب کلی به توافق رسيدند و حالا قرار است تا پایان ماه ژوئن، کار نوشتن توافق نهایی و جامع درباره برنامه هسته‌ای تهران را به پایان برسانند.

به گزارش رویترز، آقای ظريف در جريان ديدار از اسپانيا گفت: «از هفته آينده برنامه نوشتن توافق اجرايی را در سطح معاونان دنبال خواهيم کرد».

اين گزارش حاکی است به رغم اعلام تفاهم در لوزان در چارچوب کلی، دو طرف هنوز در خصوص برخی از جزييات از جمله روند لغو تحريم‌ها با هم در حال مذاکره هستند و اختلاف نظر دارند.

وزير خارجه ايران گفت اين کار حقوقی و سختی است و وکلای دو طرف روی تک تک موارد در حال بحث و بررسی هستند.

وی در مورد اين که ميزبان احتمالی دور بعدی گفت‌وگوها چه کشوری خواهد بود توضیحی نداد.

XS
SM
MD
LG