لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۱

وزير نفت ایران: زنجانی از اول هم قصد نداشت پول نفت را پس بدهد


بابک زنجانی، نفر وسط
بابک زنجانی، نفر وسط

بيژن زنگنه روز سه شنبه ۲۵ فروردين در خصوص وضعيت بدهی‌های بابک زنجانی، تاجر زندانی، به وزارت نفت گفته است آقای زنجانی از ابتدا هم قصد نداشته که دو میلیارد و ۷۰۰ هزار دلار بدهی خود به وزارت نفت را پرداخت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، وزیر نفت ایران اظهار داشت: «بابک زنجانی بيش از دو میلیارد و ۷۰۰ ميليون دلار از پول نفت را پس نداده و به نظر من از اول هم قصد نداشته که پس بدهد. وی فعلا در بازداشت است و قوه قضاييه و دادستانی در حال پيگيری اين موضوع هستند».

بابک زنجانی که گفته می‌شود بعد از تشديد تحريم‌های بين‌المللی عليه ايران با وزارت نفت ايران در دولت محمود احمدی نژاد در فروش نفت و انتقال پول آن همکاری می‌کرد، در دی‌ماه سال ۱۳۹۲ به اتهام پرداخت نکردن بدهی خود به وزارت نفت ايران بازداشت و به زندان اوين منتقل شد.

در دوره دوم رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، افرادی چون بابک زنجانی برای دور زدن تحريم‌های بين‌المللی عهده‌دار فروش بخشی از نفت ايران شده بودند.

وزير نفت ايران در خصوص حکم انتقال دارايی‌های بابک زنجانی به اين وزارتخانه نيز گفته است: «برای انتقال اموال، جعفری دولت آبادی هفته گذشته دستور داده است که اموال به حساب و به نام وزارت نفت منتقل شود».

وی تصريح کرده است: «به وزارت نفت وکالت داده شده و اقدامات انتقال در حال انجام است و روزی که انتقال آغاز شود روز قيمتگذاری خواهد بود؛ اما ارزش اموال به قدری نيست که کل بدهی وی را پوشش دهد».

به گزارش خبرگزاری ايرنا، «مسئولان قضايی پس از آنکه با اعلام ناکافی بودن اموال زنجانی برای پرداخت بدهی‌هايش به مسئله فروش اموال وی فيصله دادند، پيک‌هايی را به کشورهای ترکيه، مالزی و تاجيکستان فرستادند».

اين در حالی است که حسين دهدشتی، رییس کميته پيگيری پرونده بابک زنجانی در مجلس، هفته گذشته گفته بود، مقداری از اموال وی در تاجيکستان شناسايی و مدارک آن به قوه قضاييه ارسال شده است.

اميرعباس سلطانی، عضو ديگر کميته پيگيری پرونده در مجلس، نيز در پاسخ به اين پرسش که «آيا اين اموال به قدری هست که مسئله فروش آن برای پرداخت بدهی‌ها دوباره مطرح شود»، گفته بود: «اموال زنجانی در داخل کشور حدود دو هزار ميليارد بود که به وزارت نفت واگذار می‌شود اما عمده دارايی‌های او در خارج از کشور است و تاکنون در مورد آنها هيچ اقدام عملی صورت نگرفته است».

به گزارش ايرنا، اين نماينده مجلس همچنين در مورد چکی که گفته می‌شود از سوی زنجانی به موعد ارديبهشت ماه داده شده نيز گفته است: «صحبت از اين چک‌ها نيز هميشه بوده است اما نه عملياتی می‌شود و نه پرداخت. به نظر می‌رسد آقای زنجانی که جايش امن است از اين شيوه برای سرِ کار گذاشتن مردم استفاده می‌کند».

بابک زنجانی پيش از بازداشت گفته بود که دارای بيش از ۷۰ شرکت و ده‌ها ميليارد دلار سرمايه در ايران و خارج از کشور است.

XS
SM
MD
LG