لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۶

خشم اسرائیل از نامه وزرای خارجه اروپا برای تحریم کالاهای یهودی‌نشین‌ها


یک شهرک یهودی‌نشین در کرانه باختری
یک شهرک یهودی‌نشین در کرانه باختری

نامه‌ای که اکثریت وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حمایت از تحریم خرید محصولات و کالاهای اسرائیلی ساخت شهرک‌نشین‌ها در مناطق اشغالی نوشته‌اند خشم اسرائیل را برانگیخته است.

آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل، روز جمعه، ۲۸ فروردین، در مصاحبه با رادیو اسرائیل، حامیان این بایکوت غیرمستقیم را «دورو» نامید و نامه آنها را محکوم کرد.

آقای لیبرمن با اشاره به ایام هولوکاست در حکومت آلمان نازی، گفت، اروپاییان اکنون نیز می توانند «وصله زرد» بر محصولات اسرائیلی بزنند.

«وصله زرد» تکه پارچه ای بود که آلمان نازی یهودیان را مجبور می کرد آن را به لباس خود الصاق کنند تا معلوم شود که یهودی هستند و دیگران از ارتباط با آنها خودداری کنند.

وزیران خارجه شانزده کشور از ۲۸ دولت عضو اتحادیه اروپا در نامه خود نوشته اند که محصولات و کالاهای تولیدی در یهودی نشین های کرانه باختری و ارتفاعات جولان باید «برچسب» بخورد.

به نوشته روزنامه هاآرتص، حامیان این طرح نوشته اند، «انتشار این رهنمود گامی مهم در راستای اجرای سیاست دیرینه اتحادیه اروپا در حفظ راهکار دو کشور (اسرائیل و فلسطین) است».

وزیران خارجه امضاکننده این رهنمود افزوده اند، «ادامه گسترش ساخت یهودی‌نشین‌ها در اراضی اشغال شده در سال ۱۹۶۷ توسط اسرائیل، غیرقانونی بوده؛ تهدیدی برای راهکار عادلانه و عادل است».

آنها تاکید کرده اند که خریداران محصولات اسرائیلی در اروپا باید بدانند کدام یک از محصولات و کالاهای تولیدی در محدوده خط سبز تولید شده و کدامیک تولید یهودی‌نشین های غیرقانونی است.

به باور وزیران خارجه حامی این راهکار، «تولیدکنندگان اسرائیلی درون خط سبز و تولیدکنندگان فلسطینی یقیناً از این سیاست جدید نفع خواهند برد».

آنها نامه خود را به خانم فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نوشته و خواهان اجرای آن شده اند.

روزنامه هاآرتص روز جمعه نوشت که نویسنده اصلی این طرح، دیدیه رندر، وزیر امور خارجه بلژیک است و راهکار او از جمله مورد حمایت کشورهای فرانسه، بریتانیا، اسپانیا، ایتالیا، سوئد، اتریش، ایرلند، پرتغال، فنلاند، دانمارک و هلند قرار گرفته که همگی تا پیش از این از خریداران عمده محصولات و کالاهای اسرائیلی بوده اند.

اسرائیل به‌ویژه از انتشار این نامه در روزی که این کشور آیین یادبود قربانیان هولوکاست را برگزار می کرد، اظهار خشم کرده است.

همزمان با روز هولوکاست، که اسرائیل آن را طبق تقویم عبری و نه در روز جهانی هولوکاست در ۲۷ ژانویه، برگزار می کند، نهادهای ناظر بر تحرکات یهودستیزانه اعلام کردند، در سال ۲۰۱۴ رفتارهای ناشی از ضدیت با یهودیان در سراسر جهان به‌شدت افزایش یافته است.

بر اساس آمار یک موسسه مطالعاتی دانشگاه تل آویو که روز پنج‌شنبه، ۲۷ فروردین منتشر شد، در سال ۲۰۱۴، ۳۸ درصد بر رفتارهای ناشی از ستیز با یهودیت و یهودیان، به‌ویژه در اروپا، افزایش یافته اما یهودیان در آمریکا نیز از تعرض های ضد یهودی در امان نبوده اند.

این آمار می گوید، در سال ۲۰۱۴، ۶۶۷ مورد تعرض ناشی از نفرت از یهودیت به وقوع پیوسته است، که در ۳۶۶ مورد، افراد یهودی مورد حمله واقع شده اند. حدود یک سوم از این تعرض ها در فرانسه بوده است.

در سال ۲۰۰۹ نیز که اسرائیل به غزه حمله کرده بود، ۱۱۱۸ مورد حمله نژادپرستانه ضد یهودی در جهان ثبت شده بود.

موشه کانتور، رئیس کنگره یهودیان اروپا، گسترش تعرض های ناشی از ضدیهودی بودن را «خطرناک» نامید.

مهم‌ترین حادثه ضد یهودی سال ۲۰۱۴ حمله مسلحانه ۲۴ ماه مه به موزه یهودیان بروکسل بود که کشته و زخمی هایی برجای گذاشت و در صدر خبرهای جهانی در سلسله حملات تروریستی همسو با داعش قرار گرفت.

وخیم‌ترین حمله ضد یهودی سال‌های اخیر در روز هفتم ژانویه ۲۰۱۵ رخ داد که یک مرد جوان فرانسوی آفریقایی تبار به نام «آمدی (احمدی) کولیبالی» در سوپرمارکت «کاشر» یهودیان در پاریس اقدام به گروگان گیری چند ساعته و کشتار مشتری های فروشگاه کرد و خود نیز در حمله کوماندوهای فرانسوی کشته شد.

اما این حادثه به دلیل وقوع در سال ۲۰۱۵ در ردیف آمار تعرض های ضد یهودی سال ۲۰۱۴ ثبت نشده است.

XS
SM
MD
LG