لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۱

درخواست سازمان محیط زیست ایران برای توقف «سگ‌کشی با اسید»


سگ‌کشی توسط شهرداری رشت
سگ‌کشی توسط شهرداری رشت

رئیس سازمان محیط زیست ایران در نامه‌ای با اشاره به کشتار سگ‌ها با استفاده از «سم و اسید» در استان فارس از وزیر کشور درخواست کرد تا دستور «توقف فوری اقدامات غیر معمول» را صادر و با خاطیان «برخورد قانونی» کند.

در همین حال جاوید آل داوود، رئیس انجمن حمایت از حقوق حیوانات، نیز روز دوشنبه ۳۱ فروردین، گفت که با وجود ممنوعیت کشتار سگ‌ها، این اقدام «در بسیاری از شهرهای ایران مانند کرج، مشهد و تبریز به طرق مختلف» انجام می‌شود.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست ایران، در نامه‌ای که روز یک‌شنبه ۳۰ فروردین، در وب‌سایت این سازمان منتشر شده با اشاره به برگزاری تجمع سازمان‌های غیر دولتی تأکید کرد که کشتن سگ‌ها با استفاده از «سم و اسید به روشی غیرمعمول» در استان فارس «سبب جریحه‌دار شدن افکار و احساسات عمومی» شده‌است.

روز یک‌شنبه صدها تن از حامیان حقوق حیوانات در اعتراض به کشتار سگ‌ها در شیراز، مقابل سازمان محیط زیست تجمع کردند.

معصومه ابتکار با حضور در جمع معترضان گفت که شهرداری شیراز «این مسئله را انکار می‌کند.»

در همین حال روز پنج‌شنبه ۲۷ فروردین، نیز گروهی در شیراز در برابر اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس تجمع کرده بودند.

این اعتراض‌ها نخست در شبکه‌های اجتماعی و با انتشار یک فیلم کوتاه آغاز شد. در این فیلم چهار نفر تعدادی سگ را با تزریق نوعی مایع می‌کشند. از واکنش سگ‌ها معلوم است که روش انتخابی برای پایان دادن به زندگی این حیوانات بسیار دردناک و جان دادن این حیوانات با زجر فراوانی همراه است.

گفته‌های معترضان و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره کشتار سگ‌ها با «اسید» در حالی بیان شده‌است که رئیس انجمن حمایت از حقوق حیوانات می‌گوید که مایع تزریق شده اسید نبوده، چراکه در فیلم زخم یا سوختگی دیده نمی‌شود و این سگ‌ها پس از تزریق ماده تنها «حرکات کرختی» انجام می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، جاوید آل داوود با اشاره به مصوبه سال ۸۷ سازمان شهرداری‌های وزارت کشور که در نامه خانم ابتکار به وزیر کشور نیز به آن اشاره شده گفت که براساس این مصوبه، شهرداری‌ها از کشتار سگ‌ها منع شده‌اند و در مقابل موظف به «زنده‌گیری» و عقیم‌سازی این حیوانات شده‌اند.

وی اضافه کرد: «به دلیل اینکه کشتن سگ‌ها آسان‌تر و درآمدزایی بیشتری داشته، شهرداری‌ها از این مصوبه چشم‌پوشی کرده‌اند.»

آقای آل داوود همچنین گفت که در شهر تهران نیز برخلاف گفته‌های مسئولان، سگ‌ها پس از «زنده‌گیری» به منطقه‌ای در گرمدره، بین تهران و کرج، منتقل و در آنجا کشته می‌شوند.

این در حالی است که رضا قدیمی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری، سگ‌کشی در تهران را تکذیب کرده و گفته‌است که «احتمالاً افرادی که از این موضوع گله دارند شلیک از اسلحه بیهوشی را با سگ‌کشی اشتباه می‌گیرند.»

وی اضافه کرده‌است: «از بهمن سال گذشته، زنده‌گیری سگ‌های ولگرد انجام می‌شود و پس از آن سگ‌ها برای درمان و عقیم‌سازی، واگذاری به سازمان‌ها، رهاسازی در طبیعت و یا مرگ با ترحم تقسیم‌بندی می‌شوند.»

به گفته آقای قدیمی، از ابتدای سال گذشته ۷ هزار سگ در تهران «زنده‌گیری» شده و بر روی «عمده» آن‌ها «فعالیت درمانی» و عقیم‌سازی صورت گرفته‌است.

XS
SM
MD
LG