لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۰

شریعتمداری: همخوانی گزاره‌برگ آمریکا با سند لوزان «در بسیاری موارد»


حسین شریعتمداری
حسین شریعتمداری

در حالی که پیش از این رهبر جمهوری اسلامی گزاره‌برگ [فکت‌شیت] آمریکا از تفاهم اتمی لوزان را «خلاف واقع» دانسته است، نماینده او در روزنامه کیهان می‌گوید که این گزاره‌برگ «در بسیاری از موارد» با سند تفاهم لوزان «همخوانی» دارد.

حسین شریعتمداری، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در روزنامه کیهان، روز سه‌شنبه، اول اردیبهشت، در سرمقاله این روزنامه همچنین «شایعه» موافقت رهبر جمهوری اسلامی با عدم انتشار گزاره‌برگ ایران از تفاهم اتمی با گروه ۵+۱ در لوزان را صحیح ندانست و از «تاکید» آیت‌الله خامنه‌ای بر انتشار آن خبر داد.

وی با بیان این که «در بسیاری از موارد» فکت‌شیت آمریکایی‌ها با مفاد سند لوزان «همخوانی» دارد، افزود: «آیا برای قضاوت نهایی غیر از انتشار فکت‌ شیت ایرانی راه دیگری هست؟!»

وی دلایل تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران برای عدم انتشار گزاره‌برگ ایران را قانع‌کننده ندانسته و در سرمقاله خود خطاب به آناننوشت: «آیا خودداری شما عزیزان از انتشار تفسیر ایران درباره مفاد توافق لوزان، غیر از واگذاری میدان به حریف هیچ مفهوم و نتیجه‌ دیگری می‌تواند داشته باشد؟! »

اظهار نظر آقای شریعتمداری در این مقاله در حالی است که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۲۰ فروردین درباره گزاره‌برگ آمریکا از تفاهم اتمی لوزان گفته بود: «روایتی که این‌ها دارند از مذاکرات و از تفاهم‌هایی که انجام گرفته است می‌کنند، یک روایت مخدوش و غلط و خلاف واقع است.»

پیش از این نیز برخی از منتقدان تفاهم اتمی لوزان، از جمله ۲۱۲ نماینده مجلس، اعلام کرده بودند که متن‌های اعلام شده از سوی ایران و آمریکا درباره این توافق متفاوت بوده و خواستار ارائه متن این توافق از سوی وزارت خارجه ایران شده بودند.

در پاسخ به این درخواست‌ها، اعضای تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران اعلام کرده‌اند که فعلا قصد ارائه متن مکتوب از تفاهم لوزان را ندارند، اما «در صورت لزوم» این کار را خواهند کرد.

با این حال علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل، روز سه‌شنبه، ۲۵ فروردین، انتشار گزاره‌برگ ایران از تفاهم هسته‌ای لوزان را «مخل» مذاکرات هسته‌ای دانست.

در همین حال مسئله اختلاف در روایت‌های ایران و آمریکا از تفاهم هسته‌ای در لوزان سوئیس انتقاد شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره ایالات متحده را نیز در پی داشته است. جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه، پیشتر از این تفاوت انتقاد کرده بود.

این در حالی است که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز یک‌شنبه، ۲۳ فروردین، گفته بود: «آن چه من تاکنون مطرح کردم فکت‌ها و عین واقعیت و آن چیزی بوده که وجود داشته است و از آنها دفاع خواهم کرد.»

حسین شریعتمداری روز سه‌شنبه در انتهای سرمقاله روزنامه کیهان نوشت: «اخیرا، شایعه‌ای در برخی از محافل مطرح شده است که هر چند رهبر معظم انقلاب بر ضرورت انتشار فکت‌‌شیت ایرانی تاکید ورزیده‌اند، ولی پس از توضیح و درخواست تیم مذاکره‌کننده با عدم انتشار آن موافقت فرموده‌اند.»

وی اضافه کرد: «بدیهی است که این نکته نمی‌تواند صحت داشته باشد... حضرت آقا تاکید فرموده‌اند که هرگز آن چه آشکارا اعلام می‌کنند با آن چه در نهان اعتقاد دارند، تفاوت و دوگانگی ندارد.»

آقای شریعتمداری تاکید کرد که تفاهم لوزان در صورت اجرا می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را در فاصله‌ای نه چندان طولانی با «آسیب جدی و در حد تبدیل به یک ماکت کاریکاتوری» روبه‌رو کند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیش از این از تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران خواسته است که ضمن اطلاع‌رسانی درباره تفاهم اتمی لوزانبا دعوت از افراد شاخص مخالفِ این تفاهم حرف‌های آنان را نیز بشنوند.

ادامه درخواست‌ ها برای انتشار گزاره‌برگ ایرانی از تفاهم لوزان در حالی است که قرار است اولین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱، پس از تفاهم لوزان، برای گفت‌وگو درباره جزئیات این تفاهم، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه این هفته در وین برگزار شود.

یک روز پیش از انجام این مذاکرات، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، گفت: «ما با اراده جدی مذاکرات را دنبال می‌کنیم و امیدواریم که طرف مقابل هم همین اراده را نشان دهد تا دو ماه آینده به توافق کلی و جزئی برسیم. »

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی اضافه کرد: «این توافق فضایی برای همکاری ایران و کشورهای منطقه و آسیایی به وجود می‌آورد و در واقع توافقی است که به نفع همه است.»

ايران و گروه ۱+۵ پس از رسيدن به چارچوب توافق هسته‌ای در لوزان سوئيس، اکنون تا يازدهم تيرماه فرصت دارند بر سر جزئيات مذاکره کنند و به توافقی جامع و نهايی برای برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دست يابند.

XS
SM
MD
LG